Zaterdag 23/01/2021

Blink 182 (***1/2) maakt energieke comeback op 'gitaardag' Lokerse Feesten

Beeld Alex Vanhee

Lokeren heeft een patent op groepen die er hun comeback komen vieren. Gisteravond stond Blink 182 als hoofdact aan de Grote Kaai. De Californische poppunkers hebben hun geruzie en solo-carrières tijdelijk opgeborgen en spelen weer broederlijk samen. Hun korte tour startte woensdag in Londen, waarna ze meteen naar Oost-Vlaanderen kwamen afgezakt voor een energiek concert.

Het was duidelijk een avond die in het teken stond van luide gitaren en drie akkoorden op de Lokerse Feesten. En dus eentje van de Grote Terugkeer. Want ook het stokoude New Model Army (**) probeert weer zieltjes te winnen. Het vijftal uit het Britse Bradford mocht de troepen komen opwarmen, al zat daar zichtbaar niemand op te wachten. De Grote Kaai bleef het hele concert lang ijzig leeg.

Frontman Justin Sullivan miste een paar voortanden, maar was zijn gebalde vuist en dat venijn nog niet verloren. Openingssong 'Stormclouds' werd extra kracht bijgezet door bassist Ceri Monger, die de trommels beroerde en het ritme aangaf voor een oorlogsdans. Hoewel de teksten van New Model Army grossierden in vileine maatschappijkritiek, konden de post-punkers nauwelijks een écht statement maken. Bij die overdadige toetsenpartijen en duimelende bassen moest je vooral vaststellen dat deze groep in de jaren '80 was blijven hangen.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Schotse kloon
De alt-rockers van Twin Atlantic (**1/2) klonken een heel pak luider en oogden vitaler. Het Schotse viertal laat volgende week zijn derde plaat 'Great Divide' los op de wereld en begint volop door te breken in het Verenigd Koninkrijk. Lokeren maakte vooral kennis met een groep die een kloon bleek van landgenoten Biffy Clyro. Breed waaierende gitaren, meerstemmige zang, een vleugje keyboards: Twin Atlantic leek in de les te zijn gegaan bij zijn beroemde Schotse neefjes.

Openen deed de groep meteen met een nieuwe song. 'I Am an Animal' schreeuwde Sam McTrusty, en zo wilde de frontman zich ook voordoen. Hij stuiterde over het podium en balde meermaals de vuisten, terwijl gitarist Barry McKenna zijn gitaarhals geselde en die beenhard op de grond bonkte. Helaas had de zwakke stem van McTrusty niet de bravoure die zijn attitude evenaarde. 'Yes, I Was Drunk' en het subtielere 'Free' moesten de menigte alsnog proberen overtuigen, en de zanger trok meermaals naar voor om het publiek aan te sporen. Maar zijn songs waren te gelikt om bij te blijven. Aan deze kant van het kanaal is Twin Atlantic voorlopig terecht niet meer dan een hors d'oeuvre waard.

Beeld Alex Vanhee

Drie minuten, drie akkoorden
Millencolin (***) bracht de eerste moshpits, crowdsurfers en vliegende pinten van de avond. Niet verwonderlijk, want het Zweedse punkkwartet verstond zijn vak. De songs duurden nooit langer dan drie minuten, telden evenveel akkoorden, en alles klonk lekker smerig en vuil. Zingende bassist Nikola Sarcevic stapte in een marsritme terwijl gitaristen Mathias Färm en Erik Ohlsson afwisselend balanceerden op hun monitoren, de drumriser en de rand van het podium.

De vier Zweden daagden het publiek uit tot een wedstrijdje circle pits aan beide zijden van de Grote Kaai (de kant aan het Sporthal won, mocht u dat weten willen) en droegen zowel een song op aan Rode Duivel Marouane Fellaini ("de man met het haar!") als aan Blink 182. "Verdomme, het is al tien jaar geleden dat we nog eens samen met Blink op één podium stonden", knikte gitarist Ohlsson zichtbaar trots, waarna de groep energiek 'Bullion' inzette. Zo viel er toch een beetje melancholie te bespeuren bij Millencolin.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Pendelende punks
De laatste keer dat Blink 182 (***1/2) België aandeed was al ruim twee jaar geleden, en die eerste reünie oogde toen erg fragiel. Gitarist Tom DeLonge was met hangende pootjes teruggekeerd naar het nest, en ook drummer Travis Barker focuste zich even niet meer op tattoos, huwelijksperikelen en realitysoaps bij MTV. Dit jaar bleek er alweer een kink in de kabel, toen DeLonge een nieuwe Angels & Airwaves-plaat aankondigde en ook bassist Mark Hoppus plots een nieuwe groep opstartte. Maar drie weken geleden kwam alsnog de verlossing: Blink 182 bevestigde dat zijn zevende plaat er dan toch komt en volgend voorjaar klaar moet zijn.

Het hoofd vrij van zorgen pendelde het trio speciaal uit Londen over en weer naar Oost-Vlaanderen (woensdag stonden de drie in de Britse hoofdstad en vandaag doen ze dat opnieuw). Lokeren bleek daarbij geen verplicht tussendoortje. Het trio opende energiek met 'Feeling This' en smeet er meteen een massaal meegezongen 'What's My Age Again?' tegenaan. Dat wisten de fans zichtbaar te appreciëren. Lokeren telde zoveel crowdsurfers dat de security het amper aan kon, en een opgeladen groep stoomde onvermoeibaar verder.

Vooral Travis Barker bleef daarbij verbazen: armen als een octopus leek de meesterlijke drummer te hebben. Tom DeLonge nam haast anderhalf uur de zang op zich, terwijl Mark Hoppus zich concentreerde op zijn basgitaar, verse mohawk en de tweede stem.

Dat voor deze groep de term 'meisjespunk' werd uitgevonden, viel te horen aan de smachtende kreten bij 'I Miss You' en 'Always'. Diep in zijn binnenste was DeLonge duidelijk graag Enrique Iglesias geweest. Het blijft jammer dat zijn gitaarspel na al die jaren nog steeds slordig oogde. Maar misschien was ook dat een act. De gitarist refereerde zelf meermaals knipogend naar zijn onkunde.

De Lokerenaren kon het nauwelijks schelen, en het verknalde ook de set niet. Een indrukwekkende lichtshow (met zwevende videoschermen) en een beweeglijke groep zorgden er voor dat het tempo en de aandacht nooit slabakten. Het was al lang 'After Midnight' op deze zevende dag van de Lokerse Feesten, maar gesprongen en meegezongen werd er nog volop. Überhit 'All the Small Things' vormde een fraai orgelpunt. Blink 182 vond in Lokeren duidelijk een tweede jeugd. Nu alleen nog die ego's in toom blijven houden.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234