Woensdag 19/02/2020

'Blijkbaar lijk ik op het beertje'

Wie het stemgeluid van Bent Van Looy mist nu Culture Club (voorlopig?) van het scherm verdwenen is, haast zich naar de bioscoop. In de kinderfilm Paddington 2 neemt Van Looy weer de stem van de iconische knuffelbeer voor zijn rekening.

Dat hij onlangs in Zweden was, vertelt Van Looy. En dat hij daar, met vrouw en kind, het attractiepark rond de figuren van Astrid Lindgren heeft bezocht. "Op een gegeven moment zaten we in een treintje dat langs een aantal scènes uit de boeken van Astrid Lindgren reed. Hoewel dat kleine tafereeltjes waren, uitgevoerd in een soort papier-maché, zat ik er met tranen in de ogen naar te kijken."

Om maar te zeggen dat Van Looys liefde voor goede kinderliteratuur groot is. Net daarom had hij vier jaar geleden koudwatervrees om in het Paddington-filmproject te stappen. "Het is altijd afwachten hoe zo'n iconisch boekenfiguurtje er in filmvorm gaat uitzien. Ik had schrik dat ze Paddington niet met het nodige respect zouden behandelen." De eerste stills van de film overtuigden hem. "Ik zag aan zijn blik meteen dat Paddington op het witte doek geen domme stripbeer zou worden."

Kwestie van ritme

Intussen is Paddington aan zijn tweede film toe. En weer is Van Looy van de partij. "De tweede film is nog leuker. In de eerste film was er tijd nodig om de personages te zetten. Dat was nu niet meer nodig, waardoor je meteen in het verhaal kunt duiken."

De producenten van de film kwamen per toeval bij Van Looy terecht. "Ze vonden blijkbaar dat ik op een of andere manier op Paddington leek." Al was het een gok om de muzikant de stem van het beertje te laten dubben. "Ik had dat nog nooit gedaan." Maar eens in de studio bleek Van Looy verrassend goed. "Zo'n stem inspreken is vooral een kwestie van ritme. En laat ik daar als drummer nu wel wat ervaring mee hebben."

Naast het afschuimen van feestelijke Paddington-premières houdt Van Looy zich tegenwoordig bezig met het voeren van gesprekken over de toekomst van Culture Club, het Canvas-programma waar hij met Sofie Lemaire het gezicht van is. Het cultuurprogramma had in het tweede seizoen te kampen met tegenvallende kijkcijfers, waardoor de toekomst ervan nu ter discussie staat. "Jammer", vindt Van Looy. "Niet alleen omdat ik het een heel fijn programma vind om aan mee te werken, maar ook omdat ik vind dat een programma als Culture Club echt essentieel is in het zendschema van een openbare omroep."

Of hij dan niet geschrokken is van de kijkcijfers van het tweede seizoen, willen we weten. "Ik ben een muzikant die platen moet verkopen in digitale tijden. Ik ben wel wat gewoon, wat tegenvallende cijfers betreft. (lacht) Er wordt nu steeds verwezen naar die ene uitzending met amper 28.000 kijkers. Maar Culture Club wordt drie keer uitgezonden en het programma is online te bekijken. Zo bereiken we met elke aflevering zowat 100.000 kijkers, dat zijn er ongeveer evenveel als bij het eerste seizoen."

Opknippen

Toch mag je nadenken over nieuwe manieren om Culture Club tot bij de kijker te brengen. "We vragen kijkers nu om op woensdagavond, om half elf, een uur te zitten voor Culture Club. Is dat te veel? Misschien moeten we het programma opknippen, om het daarna in kleinere brokken te serveren."

Al is Van Looy niet de grootste fan van dat plan. "Net door een programma als Culture Club uit te kijken, kom je in contact met nieuwe dingen. Dat vind ik heel belangrijk." Zeker in Facebook-tijden, waarin algoritmes steeds beter worden in het aanreiken van dingen die we al leuk vinden. "Je merkt dat mensen steeds meer in hun eigen bubbel leven", zegt Van Looy. "Een programma als Culture Club kan een middel zijn om die te doorprikken."

Ook op de toon van het programma kwam de voorbije weken kritiek. Culture Club zou te veel een goednieuwsshow zijn, waarin niet of amper plaats is voor kritiek. "We hebben nochtans geprobeerd kritiek een plaats te geven", reageert Van Looy. "Ik vind kritiek heel belangrijk. Soms vind ik het lezen van een muziekrecensie bijna leuker dan het luisteren naar een album. Maar iets afkraken op papier blijkt een stuk grappiger te zijn dan hetzelfde te doen op tv. Kritiek op tv komt snel aanvallend en heel persoonlijk over. Je hebt ook maar een uur zendtijd. Kun je die niet beter besteden aan dingen waar je mensen enthousiast over wil krijgen?"

Paddington 2 is nu in de bioscoop te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234