Dinsdag 15/06/2021

Blij-blij meedoen met De La Soul

hiphop

Brussel / Van onze medewerker

Koen De Meester

De La Soul is nog altijd niet dood, maar wel al een beetje doof. Hun concert in een bijna uitverkochte AB afgelopen vrijdag leverde dan ook veel vertrouwde kwaliteit op en dat met een geluid nog slechter dan een verroeste betonmolen. De La Soul was als die oude grootoom die met klapperende valse tanden zijn beste moppen nog eens goed getimed vertelt.

Het Amerikaanse hiphoptrio behoorde in zijn beginperiode tot het Native Tongue Movement, dat eind jaren tachtig de rap hielp vernieuwen. Andere bekende bands uit die beweging waren A Tribe Called Quest en Jungle Brothers, maar het was De La Soul dat het het verst schopte. Samen met de inventieve producer Prince Paul (Stetsasonic, Gravediggaz) maakte de groep speelse, baanbrekende cd's als 3 Feet High & Rising (1989) en De La Soul Is Dead (1991). Ook na de split met de producer ging het drietal uit Amityville door en dat is hen door hiphoppuristen kwalijk genomen. Hun latere output als Stakes Is High en het vorig jaar verschenen Art Official Intelligence: Bionix (2001) biedt nochtans best krachtig hiphopvoer. De groep koos de laatste jaren immers voor een hartige mix van old skool rap, funk en gospel. De La Soul bleef live wel altijd een rapcrew oude stijl: gewoon twee rappers en een dj. Bij deze jongens dus geen gestoei met percussionisten of een trendy heavy-metalbandje ergens in de coulissen.

En voor wie het mocht haten: hiphop blijft een blij-blij-meedoen-toestand. Dat bleek meteen al uit voorprogramma E-Life, dat luidkeels verkondigde dat je niet met gekruiste armen naar een hiphopshow kijkt. Als toeschouwer werd je frequent op weinig subtiele wijze aangepord om iets infantiels als 'Ooh Ooh Ooh' te brullen en met de handjes te staan draaien. Bij De La Soul wordt dat echter zelden ergerlijk, want de groep heeft naast de kinderrijmpjes een aantal messcherpe raps in de verbale bagage steken en hun taal stuitert vele kanten op.

Dj Maseo begon met het publiek een beetje op te jutten en de party voor geopend te verklaren, waarna de rappers Posdnuous en Dave op het podium stormden. Live blijft er door de rudimentaire beatbox- en draaitafelaanpak wel bitter weinig over van de recente nieuwe elementen. Het hoofddoel was echter duidelijk: iedereen zou zich amuseren. De rappers verdeelden de zaal in twee ploegen voor de duur van het optreden. Die oude foortruc staat blijkbaar nog altijd garant voor ambiance. Het optreden werd voor de rest gekenmerkt door een mooie flow. De La Soul zijn namelijk specialisten in de cut-uptechniek en ze lijmen flarden van raps en splinters van songs aaneen tot er een spannend geheel ontstaat. Natuurlijk maakten ze ook plaats voor de greatest hits 'Me, Myself & I', 'Stakes Is High' en 'Ring, Ring Ring (Ha Ha Hey)'. Qua sfeer en aanbod was alles dus dik in orde, maar de sound was gewoonweg bedroevend en de balans zat voortdurend fout. Tijdens de afsluiter 'Baby Phat' (een ode aan de rondingen van de vrouw) nodigden de rappers een twintigtal vrouwen uit om mee te komen dansen. Het was daarbij wel duidelijk dat would-be skeletten niet in aanmerking kwamen. Na die bonte apotheose zette Maseo snel een cd'tje op, maar de AB protesteerde luidkeels en De La Soul moest terugkomen voor onder meer 'Pass The Plugs'. We mochten daarna voor onszelf applaudisseren 'omdat we zo'n fijn publiek waren'. En wie zijn wij om dat te ontkennen?

Wie: De La Soul Waar en wanneer: In de AB op vrijdag 24 mei Onze mening: Qua sfeer en aanbod was alles dik in orde, maar de sound was gewoonweg bedroevend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234