Zondag 26/01/2020

Nizar Mourabit

Blanke Nederlander muteert in succesvolle mediamarokkaan

Met een gefotoshopte foto van een Saoedische jongeman deed Nelle Boer zich voor als Nizar Mourabit. Beeld rv

Een jaar lang deed de Nederlandse kunstenaar Nelle Boer zich voor als Nizar Mourabit, een fictieve intellectueel van Marokkaanse oorsprong. Met zijn scherpe standpunten in gevestigde Nederlandse media was Mourabit goed op weg om een hype te worden met evenveel fans als haters. Tot Boer aan De Correspondent vertelde dat het allemaal om te lachen was.

Nizar Mourabit begint ongeveer een jaar geleden te bestaan. Nelle Boer, een eerder onbekende kunstenaar uit Zwolle die zichzelf graag omschrijft als 'professioneel leugenaar', is naar eigen zeggen benieuwd naar hoe het is om een Marokkaan in Nederland te zijn. Hij creëert een Facebook-identiteit en fotoshopt daarvoor een foto van Saoedische jongeman. Hij kiest voor de naam Mourabit omdat die in Marokko veel voorkomt.

Boer omschrijft Mourabit als een Marokkaanse politoloog uit Emmeloord met beeldende kunst als liefhebberij. Boer laat zijn alter ego langzaam groeien. Gestaag bouwt hij een netwerk op van Facebook-vrienden onder wie een aantal bekende opinie-leiders en politici. Vervolgens publiceert hij regelmatig opinie-stukken op zijn blog en reageert hij op populaire opinie-websites als Joop.nl.

Met de smoes dat hij een boek aan het schrijven is over zijn leven als Marokkaanse Nederlander trekt Mourabit de aandacht van de Joop-redactie. Dat resulteert in een eerste volwaardige opiniestuk waarin hij potentiële Syrië-strijders oproept om niet naar het Isis-kalifaat te trekken. De reacties op het stuk zijn intens: velen prijzen Mourabit voor zijn moedige standpunt, anderen gaan zover om hem als een verrader af te doen. Dat Boer met dit stuk een gevoelige zenuw raakt, blijkt uit het feit dat ook andere opinie-sites hem uitnodigen om stukken te schrijven.

Boer drijft de kunst van het liegen steeds verder en op de website Frontaal Naakt schrijft hij een vlammend stuk tegen journaliste Annabel Nanninga van de tabloid-website GeenStijl. Nanninga heeft tijdens een pro-Palestina-betoging bewust geweldsincidenten uitgelokt, schrijft Mourabit. Een puur verzinsel. Langzaam maar zeker wordt Mourabit een begrip. Hij maakt naam als een man met een missie, een Marokkaanse Nederlander die een brug tussen gemeenschappen wil slaan. Hij zegt dat hij zich meer Nederlander als Marokkaan voelt en voegt er meteen aan toe dat hij ook geen moslim is.

Steeds meer beginnen ook gevestigde kranten als Trouw en De Volkskrant hem te contacteren en zijn artikelen te publiceren. Mourabits ideeën gaan de grenzen over: de Amerikaanse denktank Gatestone omschrijft hem als een gerespecteerd 'Moslimcommentator'.

In het artikel van De Correspondent waarin Nelle Boer zich out omschrijft hij deze periode als de interessantste van zijn experiment. Hoe hij als Marokkaan ook zijn best deed om een goede Nederlander te zijn: aan het hardnekkige hokjesdenken viel blijkbaar niet te ontkomen. "Veel Nederlanders reageerden onder mijn stukken met de boodschap dat ik voor altijd een Marokkaan zou blijven. Veel Marokkanen waren het daarmee verrassend genoeg eens en verweten me dat ik in de eerste plaats een Marokkaan was en pas dan een Nederlander."

Onvermijdelijk beginnen ook radio en televisie Mourabit aan te schrijven. Maar dat zorgde voor een evident praktisch probleem: Nelle Boer kon niet op die uitnodigingen ingaan zonder zijn ware identiteit te onthullen. Op dat moment beslist hij om De Correspondent aan te schrijven en zijn ware identiteit te onthullen. Dit alternatieve nieuwsplatform publiceerde gisteren een groot stuk waarin geboorte en dood van het alter ego Nizar Mourabit in detail wordt beschreven.

"We publiceren het verhaal vooral om wat het blootlegt: dat het fingeren van een identiteit door internet eenvoudiger dan ooit is. En dat, anno 2014, een Marokkaan met een doctorandusgraad en een genuanceerd verhaal werkelijk alle blogs, opinieredacties en columnisten van Nederland het hoofd op hol brengt. Of hij nu bestaat of niet. Er is een grote behoefte aan welbespraakte 'mediamarokkanen'."

Nederlandse Günther Walraff

Vrienden en bewonderaars van Nelle Boer vergeleken hem met de bekende Duitse undercover journalist Günther Walraff die in 1985 het boek 'Ik Ali' publiceerde waarin het leven van een Turkse gastarbeider wordt beschreven. Ook Nelle Boers Facebook-vrienden waren gisteren aan het dollen over de opmerkelijke stunt. "Dat is cool, je bent gewoon een mediahype!".

Een aantal Mourabit-haters muteerden gisteren probleemloos in Nelle Boer-haters. Vooral het feit dat hij GeenStijl-journaliste Annabel Nanninga met een fictief verhaal had aangevallen, zorgt voor kwaad bloed. "Gewoon een trol, een vervelende nepperd. Die een kunstig stukje makkelijke tendentieuze laster pleegt tav Annabel Nanninga. Er zijn heel veel kunstenaars zoals Nelle Boer. Geen kunst, gewoon kut, lame, lekker makkelijk en laf."

De 'gedupeerden' van Nelle Boer reageren zo onderkoeld mogelijk maar ook wel geïrriteerd op de stunt van Mourabit. "Dit soort mensen zit er nu eenmaal tussen in de media", zegt eindredacteur Francisco Van Jole van Joop.nl. "Het is niet te voorkomen, zonder in een DDR-achtige situatie te belanden waarin je iedereen eerst aan een controle onderwerp." Van Jole voegt er ook nog aan toe dat de stukken inhoudelijk waardevol waren. "De auteur mag dan al iemand anders zijn, de opinie zelf staat nog steeds overeind."

GeenStijl-reporter Annabel Nanninga neigde naar boze verontwaardiging. "Mensen die het goed met mij voor hebben adviseren juridische stappen: zo mooi op een presenteerblaadje krijg je je bewijs van laster en smaad zelden opgediend. Maar neen, ik maak alleen werk van serieuze bedreigingen."

En Nelle Boer zelf? Die leek zich gisteren te verkneukelen in zijn rol als bizarre kunstenaar. Op de Twitterpagina van Nizar Mourabit plaatste hij een soort hommage aan zijn alter ego en op zijn eigen account voerde hij enigszins wazige en verwarrende discussies met voor- en tegenstanders. Spijt heeft hij niet van zijn leugen. "Kunst is een verbeelding van de werkelijkheid."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234