Zaterdag 25/01/2020

Blaffen zonder bijten

musical

weinig overtuigende 'hondslelijk' in bmt

Gent / Van onze verslaggever

Wilfried Eetezonne

Het Backstage Muziek Theater (BMT) kondigde zich enkele weken geleden aan als een nieuw baken in de musicalwereld. Het nieuwe gezelschap van Serge Elia wil musicals brengen wars van de familiespektakels. Daarbij moet Backstage uitgroeien tot een Donmare Warehouse, het gelauwerde theater van Sam Mendes in de Londense rand. Met hun eerste productie Hondslelijk blijkt dat er nog veel werk aan de winkel is voor ze dat doel bereikt zullen hebben.

Hondslelijk is gebaseerd op de film Coyote Ugly, over de bekende New Yorkse bar. Regisseur Serge Elia bewerkte het verhaal en verplaatste het naar Gent.

Sofie (rol van Sherolyn Vandenbossche) wil het maken in de muziekwereld en verhuist daarom naar de grote stad. In afwachting van de roem gaat ze werken in de bar De Lelijken Hond, waar de wereldwijze bazin (Anna Efthymiadis)de plak zwaait over haar 'pitbulls', die hun flessen ronddraaien als waren het revolvers en regelmatig op de bar dansen om het mannelijke cliënteel op te hitsen en meer te laten drinken. Uiteraard zal Sofie aan het einde in de topvijftig terechtkomen en krijgt ze er nog een leuke knul, rol van Peter Michel, bovenop.

Muzikaal wordt dit Assepoester-verhaal voor volwassen doorspekt met bestaande nummers als 'Don't Leave Me This Way', 'De meeste dromen zijn bedrog' of 'Voulez-vous coucher avec moi', prima gebracht door de band.

In het zog van succesvolle musicals als Mamma Mia of Saturday Night Fever zou deze musical met veel meer middelen misschien een kans maken. BMT heeft die middelen niet, waardoor je meer dan eens het gevoel hebt dat de wil wel aanwezig is, maar meer ook niet. BMT wil vooral spelen op de interactie met het publiek, dat zich regelmatig een borrel kan laten inschenken. Een leuke gimmick, die af en toe voor ambiance kan zorgen, maar die niet veel bijbrengt voor de rest van deze productie, die over het algemeen te braaf blijft. Het is alsof de scherpe kantjes van het verhaal zijn geveild, en dat in een show waar het sex-appeal voor het rapen zou moeten liggen.

BMT wil ook de acteurs centraal stellen. Die zijn allen jong en daar schort het dus aan ervaring, zeker in het acteren, waardoor de spitse oneliners in het stuk en de geloofwaardigheid van de personages vaak verloren gaan. De choreografie van Stéphanie Dequin lijkt te ingestudeerd en komt soms nogal stroef over. Er wordt redelijk tot goed gezongen. Met jonge mensen werken is bewonderenswaardig, maar er moet ook nog talent op de planken staan.

De regie van Elia heeft zijn momenten, en dan vooral in de romantische scènes, waar oprechte warmte uit spreekt, maar wil BMT zich profileren als het 'andere' musicalgezelschap zal het flink wat tandjes (en het liefst scherpe) moeten bijsteken.

WAT: Hondslelijk WIE: Backstage Muziek Theater met Sherolyn Vandenbossche, Sara Van Hoezen, Femke Stoop, Anna Efthymiadis en anderen WAAR EN WANNEER: Nog tot en met 31 maart in Backstage, Sint-Pietersnieuwstraat 128, Gent. Info en kaartjes: 09/233.35.35 ONS OORDEEL: Een weinig opwindende show met een paar aanstekelijk nummers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234