Dinsdag 27/10/2020

CD van de week

'Blackstar': We salute you, sir David

Bowie lijkt zich op 'Blackstar' te willen meten met Kendrick LamarBeeld Jimmy King

De recensie van de laatste plaat van Bowie verscheen op 7 januari in onze krant. U leest de review van 'Blackstar' hieronder weer.

==

Bij David Bowie hoop je op avontuur en experiment. Maar je verwacht ook tijdloze singles. De hits worden je op Blackstar ontzegd, maar wie daarover struikelt is een zakkenwasser. Bowies ruildeal blijkt net zo extreem als fenomenaal.

Zullen we David Bowie ooit nog op een podium zien? Die kans wordt steeds kleiner. De Britse kameleon verrees weliswaar op spectaculaire wijze uit de eigen as met The Next Day, dat ongeveer tegelijkertijd verscheen met een Londense expositie over zijn personagewissels. Maar voorts vertoont 'The Thin White Duke' zich liever niet langer in het openbaar. Op een podium grote sier maken, bleek eerder een zeldzame eer, exclusief weggelegd voor the very little happy few.

Averechts

Toch laat Bowie op deze nieuwste plaat zijn onmetelijke legioen fans niet in de steek. Op Blackstar speelt zijn artistieke meervoudige persoonlijkheidsstoornis immers alwéér in zijn voordeel. Daarbij zoekt hij subtiel aansluiting bij zijn eigen roemrijke verleden. De plaat klinkt bijvoorbeeld net zo averechts als het anti-glamrock-statement Low uit 1977, smoezelt met The Man Who Fell To Earth ('Lazarus'), en smokkelt verder de moderne geluiden van Earthling ('Sue (in a Season of Crime)') binnen. Maar tegelijk gijzelt de Britse superster je in zijn eigen jazzy onderwereld. Een avontuurlijke en moedige beslissing.

Want laten we wel wezen: wie had het Bowie kwalijk genomen als hij vandaag op zijn lauweren zou rusten met een plaat die schatplichtig was aan zijn grootste successen doorheen de jaren? Het alternatief dat hij op Blackstar biedt, is niettemin lichtjaren spannender. Dankjewel, Major Tom!

De revolutie is hoorbaar een feit op Blackstar, waarop Bowie zichzelf lijkt te meten met Kendrick Lamar. Jazz en lome hiphopritmes domineren immers de nieuwe plaat, die af en toe ook speelt met drum-'n-bass of het uitgevonden slang van Anthony Burgess in A Clockwork Orange ('Girl Loves Me'). In de tien minuten durende titeltrack waarmee de plaat opent, merk je dan weer dat Bowie zichzelf geen beperkingen oplegt: een streepje oosterse strijkers, een samengeplooide beat, snerpende sax en het onheilspellende mantra "On the day of execution, only women kneel and smile" doen je spontaan verhuizen naar een andere dimensie.

Musical

"I'm so high it makes my brain whirl", geeft Bowie dan weer aan in 'Lazarus'. Deze in hogere sferen verkerende bijbelse figuur zit duidelijk aan het steviger spul. Daarbij lijkt Bowie The Man Who Fell to Earth zowaar opnieuw tot leven te wekken. Weliswaar wordt die wakker in het vagevuur, waarbij een stomerige sax de snoozefunctie toebedeeld kreeg. Deze tweede single ging overigens gepaard met een gelijknamige musical, waarin Michael C. Hall van Six Feet Under en Dexter de hoofdrol speelt. Daarvoor ging Bowie in zee met toneelschrijver Enda Walsh en Belgische regisseur Ivo Van Hove.

Nog meer theatrale knipogen wachten je in 'Tis a Pity She Was a Whore': een aan Shakespeare schatplichtig avant-garde nummertje waarin Bowie aan het croonen slaat.

'Blackstar' verschijnt morgen bij Sony.Beeld rv

Scharniermoment

Met Blackstar heeft de Britse poplegende wellicht zijn meest extreme plaat in jaren uitgebracht. Een waarin ook de onderwerpen zwaarder wegen dan ooit. Zijn eigen vergankelijkheid stelt hij voortdurend in vraag, maar er wordt ook gerefereerd aan geweld en fanatisme dat dit scharniermoment in de tijd beheerst.

Bowie heeft zichzelf hiermee opnieuw uitgevonden. En dat deed hij niet zozeer op glamoureuze, dan wel op glorieuze wijze. Blackstar kiest immers voor een verrassend geluid, dat op allergische wijze wars blijft van ouweventenrock. Alleen al omwille van zoveel lef: we salute you, sir David.

'Blackstar' verschijnt morgen bij Sony. Er is vandaag een exclusieve luistersessie in Huis 23, AB.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234