Zaterdag 19/10/2019

BlackBerry vecht voor zijn leven

Blackberryproducent Research in Motion (RIM) gaat 5.000 van zijn 16.500 werknemers ontslaan en de nieuwe toestellen worden uitgesteld tot volgend jaar. De beurskoers verloor op een jaar al 75 procent.

Het was een technologisch wonder. De originele smartphone. Met een e-maildienst die als enige overeind bleef toen het telecommunicatieverkeer in de VS dichtslibde op 9/11. Maar de trein die het Canadese RIM eind jaren '90 in gang zette met zijn BlackBerry's miste een cruciaal station: de niet-professionele gebruiker, die vijf jaar geleden massaal naar de iPhone en Androidsmartphones overstapte. RIM geraakte met zijn BlackBerry niet buiten de kernmarkt van professionele gebruikers.

Vorig jaar moest RIM al aan de noodrem trekken, de inkomsten van het bedrijf gingen kwartaal na kwartaal achteruit. Er kwam een reddingsplan, maar dat blijkt niet voldoende. In het voorbije kwartaal verscheepte het concern 7,8 miljoen telefoons. Dat is vrijwel een halvering, want twee kwartalen geleden verscheepte RIM nog veertien miljoen nieuwe smartphones. Het nettoverlies in het voorbije kwartaal bedroeg 154 miljoen.

Geflopte PlayBook

Het feit dat de BlackBerry zijn afspraak met de gewone consument heeft gemist, is niet de enige oorzaak voor de problemen. Ook de professionele gebruiker begint het bedrijf de rug toe te keren. In bedrijven die hun werknemers een smartphone geven, is er een groeiende trend die 'Bring Your Own Device' heet, aangespoord door de speelsheid van de iPhone en Androidtoestellen, en de vervagende grens tussen werk en vrije tijd. De oude IT-cultuur in bedrijven, waarbij werknemers werd opgelegd één toestel te gebruiken om kosten te sparen op gebied van technische ondersteuning, verdwijnt.

Dus maakte RIM vorig jaar ook geen goeie beurt met de introductie van zijn PlayBook, een tablet die volledig op maat werd gemaakt van de professional met de boodschap "De speeltijd is voorbij". Het werd een commerciële flop, ook omdat RIM een beroep deed op externe softwaremakers voor de meest cruciale elementen van het toestel. Zoals ingebouwde e-mail, wat nochtans het stokpaardje was van de BlackBerry.

Het bedrijf heeft nog één troef in handen: het binnenkort in nieuwe toestellen geïntroduceerde besturingssysteem BlackBerry 10, dat ook recentere toestellen die al in gebruik zijn een vers cachet kan geven. Het basisidee: een nieuwe mobiele wereld creëren waarin werken en spelen wél hand in hand gaan.

Maar dat hangt ook van duizenden onafhankelijke app-makers af, die van iPhone en Android een succes maakten. Volgens analist Nick Dillon van het Britse marktstudiebedrijf Ovum moet RIM er zo snel mogelijk voor zorgen dat de duizend beste apps ook naar BlackBerry 10 komen. Shazam, TweetDeck, Angry Birds, ... . "Je hebt de grote merken nodig: de dingen die iemand ervan weerhouden je toestel te kopen als ze er niet op werken", zegt Dillon.

De tijd dringt. Het nieuwe besturingssysteem is uitgesteld omdat RIM's eigen software nog niet af is. Maar dan komt Apple wellicht al met een nieuwe iPhone.

Ontgoochelde beleggers dumpen RIM op de beurs. Het bedrijf zette zijn twee CEO's, Jim Balsillie en Mike Lazaridis, aan de deur. Volgens de Wall Street Journal zouden de twee nauwelijks contact met elkaar hebben gehad en met hun eigen plannen zijn bezig geweest.

Toekomstmuziek

Stukken van het bedrijf verkopen of toch doorgaan? RIM bekijkt nu de 'opties'. Een daarvan is de doorstart van de verkoop van smartphones. Maar die markt is dalende en blijft onder commerciële druk staan. Op de wereldwijde smartphonemarkt heeft BlackBerry nog een marktaandeel van 2,4 procent.

Er wordt daarom ook verder gekeken. De waarde van RIM's activa - met het robuuste netwerk op kop - stijgt stilaan boven die van de gewone bedrijfsvoering uit, waardoor er hardop wordt gepraat over een gehele of gedeeltelijke verkoop van het bedrijf. Internetreuzen als Facebook en Amazon gaan daarbij vaak over de tongen als mogelijke kopers, maar ook Microsoft zou op de loer liggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234