Donderdag 28/10/2021

Bl!ndman waagt zich nu ook aan polyfonie

Polyfonie of beats, kerk of club? Eric Sleichim van BL!NDMAN is er de man niet naar om te kiezen. In CROSS TALKS legt hij het polyfone werk van renaissancecomponist Adriaan Willaert (1490-1562) op de turntables.

Al zijn hele carrière lang beweegt Sleichim (°1958) zich soepel tussen de grenzen van oud en nieuw, elektronisch en akoestisch, muziek maar ook film, theater en dans. Voor CROSS TALKS, vanavond in première, haalt hij alles uit de kast: vier BL!NDMAN-kwartetten ([sax], [vox], [strings], [drums]) worden samengebracht in een bijzondere ruimtelijke opstelling, om zo de unieke meerkorigheid van Willaert tot z'n recht te laten komen.

"Willaert, en vooral zijn opvolgers Andrea en Giovanni Gabrieli, experimenteerden zelf met ruimtelijke spreiding van de muziek", vertelt Sleichim. "Willaert was kapelmeester in de San Marcobasiliek van Venetië. Dat is een enorme ruimte waarin je, als je je zangers of muzikanten ver genoeg van elkaar opstelt, letterlijk echo- en canoneffecten kunt creëren. De akoestiek heeft Willaerts composities beïnvloed. Na Willaerts dood volgden de Gabrieli's, oom en neef, hem op. Het is interessant om doorheen de drie generaties de evolutie te horen. Giovanni Gabrieli ontdekt bijvoorbeeld de rijkdom van een bezetting waarin ook strijkers een rol spelen."

De San Marcobasiliek speelde een belangrijke rol, maar in België zijn de basilieken van die omvang dun gezaaid. Vandaar dat de opstelling van elke CROSS TALKS aangepast wordt aan de ruimte. In Roeselare is het publiek in drie groepen verdeeld, die elk een andere richting uitkijken, in sommige kerken zal het publiek samen zitten.

"De muzikanten bewegen zich op bepaalde momenten al spelend door de ruimte, waardoor je als toeschouwer het gevoel krijgt in het hart van een muzikale kaleidoscoop te zitten", legt Sleichim uit. "In sommige kerken moeten ze tussen twee stukken in nogal grote afstanden afleggen - daarvoor heb ik intermezzi voorzien op de turntables, met onder meer vinyl van Willaert en de Gabrieli's. Het is tegelijkertijd natuurlijk een manier om de luisteraar naar vandaag te trekken.'

Het is wat BL!NDMAN graag doet: muziek nieuw leven geven door haar in een ander jasje te steken en als het even kan ook uit haar vertrouwde context te rukken. Sleichim: "Het publiek dat vandaag naar een klassiek concert komt, doet dat meestal in een klassieke muziekzaal met een bepaald protocol. Een kerk is in die zin een locatie, net als een verlaten fabriek of een café, en ik heb altijd het gevoel dat ik op die plekken meer carte blanche krijg. Ik raak dichter bij het publiek. Dat heeft ook te maken met het hedendaagse instrumentarium: ik gebruik saxofoons in plaats van kopers en houtblazers, en een jongere generatie vindt wellicht zijn gading in de dj-setting met de turntables."

Aan de oorspronkelijke liedteksten raakt Sleichim niet. "Omdat je er zo mooi de evolutie van de muziek aan kunt aflezen. Bij Willaert bevinden we ons nog in de echte polyfonie, je voelt dat de tekst de muziek moet volgen. In het werk van de Gabrieli's wordt de tekst belangrijker. Bij Giovanni Gabrieli volgt de muziek de retoriek van de tekst, soms letterlijk, door de klank van de woorden in de muziek op te nemen. Woord en muziek zijn zo onlosmakelijk met elkaar verweven."

CROSS TALKS, vanavond om 20u in de Sint-Michielskerk, Roeselare. Daarna op tournee. www.blindman.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234