Zondag 05/12/2021

Björk

Pippi Langkous met strijkers

Of hoe Björk zich, door het afzeggen van The Verve, in Werchter plots op een headliner-positie mocht verheugen. Terecht of onterecht? Het is een vraag die men zich in Torhout ook kon stellen toen The Beastie Boys er ter elfder ure tot afsluiter werden gebombardeerd. Maar het heeft weinig zin lang over dergelijke noodingrepen te tobben. Ze zijn gebeurd. Laten we ons, in het licht hiervan, dus maar beperken tot wat écht relevant is: gaf het IJslandse elfje een goed concert? En is haar repertoire überhaupt geschikt voor een groot openluchtfestival als T/W?

Over het belang van Björk in de hedendaagse populaire muziek hoeven we niet meer te discussiëren. De dame mag zich dan al aangetrokken voelen tot het werk van extremistische voorhoedefiguren als Tricky, Goldie, Howie B en Nellee Hooper, met wie ze heeft samengewerkt; toch slaagt ze er steevast in hun muzikale taal voor een groot publiek begrijpelijk te maken. Daarbij komt nog bij dat de imagobewuste zangeres met de opvallende stem en het schattige accent op de media een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent, waardoor haar ster jaar na jaar feller gaat schitteren.

Björk is een artieste die durft: op T/W liet ze zich bijvoorbeeld, net als op haar jongste cd Homogenic, begeleiden door het Islandic String Octet, een achtkoppig strijkersensemble, en de van LFO bekende elektronicameester Mark Bell, die instond voor de samples, de knetterende breakbeats en de baslijnen. Een gewaagde, maar boeiende combinatie, al was het maar omdat de violen als warmtebron fungeerden in muziek die, door het veelvuldige gebruik van computers en machines, snel dreigt af te glijden richting koel en onpersoonlijk. Maar ook voor oudere nummers als 'Possibly Maybe', 'Hyper-Ballad' en 'Human Behaviour' was het octet een verrijking. Nu eens gaven de strijkers een song wat extra zwier, dan weer werden de dramatische componenten aangedikt.

En temidden van dit alles zweefde Björk, het haar opgestoken tot iets wat, van op een afstand bekeken, op een paar Mickey Mouse-oortjes geleek. De zangeres droeg een kort wit jurkje, waarvan de mouwen, telkens ze met haar armen bewoog, een soort waaier vormden. Een mooi beeld dat, naar het koortsachtige geklik in de frontstage-ruimte te oordelen, ook bij de aanwezige fotografen in de smaak viel.

Tijdens de set leek het alsof Björk zich door haar eigen sprookjesuniversum bewoog. Het ene moment huppelde ze frivool over het podium als Pippi Langkous door de glooiende Zweedse velden, het andere maakte ze kleine, afgemeten pasjes, waardoor je soms het gevoel had naar een libel te kijken die bij valavond boven een vijver danst. Een lieflijk tafereel, dat een toeschouwer er zelfs toe inspireerde tijdens 'Isobel' een pluchen beertje naar het podium te gooien. Als er maar geen baksteen in zijn buik verborgen zat...

Van de songs onthouden we vooral 'Hunter', waar Bell een subtiele tango-vibe in verstopte; het majestueuze 'Bachelorette', het oriëntaalse gekleurde 'Venus as a Boy', het in pure magie verpakte 'Joga'. Allemaal prachtig, daar niet van. Alleen rijst de vraag of dit soort muziek, dat geconcipieerd is voor de intimiteit van een zaal, op een uitgestrekte weide veel verder reikt dan enkele tientallen rijen. Beweging kwam er pas écht in het publiek als de pulserende techno-beats het klanklandschap domineerden, zoals tijdens 'Violently Happy' en laatste bis 'Play Dead'.

In onze onmiddelijke omgeving stuitten we op fervente voor- en tegenstanders van Björk. Beate bewondering in het ene kamp, ridiculiserende opmerkingen in het andere. Maar een ding staat vast: zonder de vrouwelijke artiesten op het programma, zou de 22ste uitgave van Torhout/Werchter allesbehalve memorabel zijn geweest.

(DS)

Björk huppelde frivool over het podium als Pippi Langkous door de glooiende Zweedse velden en danste als een libel bij valavond boven een vijver.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234