Vrijdag 13/12/2019

Birgit Remmert

Vlaamse Opera, Antwerpen

Weinig dingen zijn mooier dan een goed lied dat goed wordt gezongen. Fact. Met goed zingen bedoel ik uiteraard vocaal-technisch gaaf, maar dat niet alleen: intelligent moet het zijn, met een elegant taalgevoel dat de vaak bijzonder ingenieuze band tussen tekst en muziek tot zijn recht laat komen, en met de ritmische cultuur van een instrumentalist. Het is immers niet omdat een toon mooi is dat hij te lang moet duren. Op die manier wordt een lied volmaakte kamermuziek.

Vergeleken met opera is het lied absoluut onpopulair, hetgeen de inspanningen van De Munt, de Vlaamse Opera en deSingel om elk seizoen goede zangers uit te nodigen voor een recital er alleen maar lovenswaardiger op maakt. Sinds enkele seizoenen houden de laatste twee er een samenwerkingsverband op na dat, behalve het publiek überhaupt warm maken voor het liedgenre, ook tot doel heeft de honkvastheid van een groot deel van het al bestaande publiek te doorbreken. Dat gebeurt met wisselend succes: uiteraard loopt de opera vol voor een recital van Christine Schäfer en Graham Johnson, maar de prachtige integrale van Schönbergs Das Buch der hängenden Gärten die Stella Doufexis en Eric Schneider vorig jaar in deSingel brachten, lag nog steeds moeilijk.

In de liedreeks van dit seizoen beet tenor Anthony Rolfe Johson zo'n twee weken geleden de spits af. Maandag is het de beurt aan mezzosopraan Birgit Remmert, ook al een grote naam, die dus haar opwachting maakt in de Vlaamse Opera - de recitals in deSingel gelden eerder nog vrij onbekende artiesten en/of uitdagender programma's. Remmert brengt in het gezelschap van pianist Peter Kreutz een gevarieerd, maar klassiek programma: canzonetta's van Haydn, de erg mooie Siete canciones populares españolas van De Falla en ten slotte het haast obligate Frauenliebe und -Leben van Robert Schumann. Uit de teksten van deze beroemde cyclus moet worden afgeleid dat de romantische liefde niet echt besteed kan zijn aan rabiate feministes. Hen geldt dan weer het weinig schumanneske devies 'meer lachen, minder lullen', al zit het met dat laatste meestal wel snor.

Birgit Remmert en Peter Kreutz brengen liederen van Haydn, De Falla en Schumann. Op maandag 9 oktober om 20 uur in de Vlaamse Opera van Antwerpen. Tickets: 700-900 frank (17,35-22,31 euro). Voordelige abonnementen. Tel. 03/233 66 85. Info: www.vlaamseopera.be

Tempera Quartet

Ook dit seizoen loopt in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel een reeks van zondagochtendconcerten, een nogal sterk op het gezin toegespitste formule waarbij u voor een prikje een ontbijt, een tentoonstelling en een concert kan meepikken. Enkele van die concerten kaderen in het project Rising Stars, een samenwerking tussen grote concerthuizen die jonge, veelbelovende artiesten de gelegenheid geeft om internationale ervaring en naambekendheid op te doen. Uitermate sympathiek, geef toe, en zo krijgt een mens nog eens wat onverwachts te horen.

Zondag maken we, tevreden nagrommend van koffie en croissantjes, kennis met het Tempera Quartet, een volledig uit Finse dames opgetrokken strijkkwartet. Ze brengen twee strijkkwartetten: opus 64/5 van Joseph Haydn, de eerste grootmeester, ja zeg maar de uitvinder van het genre, en het breedvoeriger 'Voces Intimae' van Jean Sibelius, van wie we wellicht nooit zullen weten of het nu zijn voornaam is die niet bij zijn familienaam past of omgekeerd. Vooral naar de Sibelius valt uit te kijken, vermits het kwartet niet al te veel wordt uitgevoerd. Nochtans is het een heel aardig werk van de volleerde, maar de kamermuziek niet echt toegewijde symfonicus. "Ik heb veel afgezien en veel geleerd", zei hij na het voltooien ervan. Afzien en leren gaan wel vaker samen, dat inzicht vergt allerminst een calvinist.

Het Tempera Quartet brengt werk van Haydn en Sibelius. Op zondag 8 oktober om 11 uur in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Ontbijt om 9.30 uur, tentoonstellingen 'Brussel, kruispunt van culturen' (PSK) en 'Invisible musicians' (BBL-gebouw). Tickets: 100-300 frank (2,48-7,44 euro). Tel. 02/507.82.00. Info: 02/511.34.33 en www.sofil.be

Eliane Rodrigues

Sint-Servatiuskerk van Berg/Kampenhout

"Maar als je dan één keer Eliane Rodrigues hoorde spelen, tja, dat is gewoon iets helemaal anders." Het moet raar zijn om als bescheiden getalenteerde muziekstudent een supertalent als studiegenoot te hebben. Iemand die zich geen zorgen hoeft te maken over technische wolfijzers en schietgeweren, of ze alleszins na voldoende oefening allemaal onschadelijk weet te maken, en zich bij het musiceren volledig aan het gespeelde werk en de klank ervan kan wijden. De in België wonende Braziliaanse pianiste Eliane Rodriguez was er zo eentje; u kent haar misschien nog van de memorabele Elisabethwedstrijd 1983, waarbij Volondat won en zij vijfde werd.

Zaterdag kunt u haar en haar Latijnse temperament aan het werk horen in de Sint-Servatiuskerk van Berg/Kampenhout. Een gat, inderdaad, waar de leadzanger van een beginnend rockgroepje nog wel de vergissing zou begaan zijn publiek met "Goeienavond, Zoerle-Parwijs" te begroeten. Een blik op Rodrigues' programma maakt de trip naar Berg/Kampenhout echter meteen de moeite waard. Maar liefst vier Beethovensonates krijgt u te horen: nr. 2, nog geheel uit mozartiaanse lieftalligheden opgetrokken, nr. 8, ondanks haar bijnaam Pathétique nog een vroege sonate, die echter al de latere, heroïsche Beethoven in zich draagt, nr. 14, de weliswaar door talloze burgerdochters stukgespeelde, maar daarom niet minder geniale Mondscheinsonate en tenslotte nr. 32, de laatste sonate, een magnum opus van het formaat van de Negende of de late kwartetten. Smakelijk.

Eliane Rodrigues speelt pianosonates van Beethoven. Op zaterdag 7 oktober om 20.30 uur in de Sint-Servatiuskerk van Berg/Kampenhout. Tickets: 400 frank (9,92 euro). Tel. 015/29.78.22.

Ictus

deSingel, Antwerpen

Het Ictus Ensemble, dat zich zoals bekend haast uitsluitend met twintigste-eeuwse, en nog het liefst met hedendaagse muziek inlaat, is woensdag in deSingel te gast. Het is een concert in de reeks 'Ongehoord', waarin vooral muziek wordt gebracht die u met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog nooit heeft gehoord. Deze keer zijn dat Beiseit van Heinz Holliger - de beroemde hoboïst - en Wheel of emptiness en Death of light/Light of death van Jonathan Harvey.

Beiseit, dat bij deze zijn Belgische creatie beleeft, is een cyclus gebaseerd op teksten van Robert Walser, een schrijver van de eerste helft van deze eeuw, wiens klassiek gestileerde proza Kafka sterk beïnvloedde. Beiseit handelt over melancholie en vervreemding in een daarvoor zeer geschikte, bedrieglijk romantische nacht vol van sneeuw en maneschijn. Kai Wessel zingt de contratenorpartij.

Harvey, net zoals Holliger in 1939 geboren, entte zijn Death of light/Light of death op een altaarstuk van Grünewald. Anders dan bij de Duitser Holliger - en anders dan de titels van de van hem uitgevoerde werken doen vermoeden - staat in zijn muziek een soort van luchtige spiritualiteit centraal. Onbekende regionen van uw geest, dat is wat hij naar verluidt wil aanspreken. En wie heeft er diep in zichzelf niet nog wat braakliggend terrein?

Ictus brengt werk van Holliger en Harvey. Op woensdag 11 oktober om 20 uur in deSingel in Antwerpen. Tickets: 250-750 frank (6,20-18,59 euro). Tel. 03/248.28.28. Info: www.desingel.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234