Vrijdag 23/04/2021

Review

Birdy: nestwarmte voor een schichtig vogeltje ***

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Toen Birdy op haar vijftiende een torenhoge vlucht nam, vreesde je dat ze gauw een vogel voor de kat zou worden. Maar op 'Fire Within' slaat ze haar vleugels breed en zelfverzekerd uit. Al oogde ze een stuk minder assertief in het Koninklijk Circus.

Het was één van de meest onwaarschijnlijke succesverhalen uit 2011. De pas puberende Jasmine Van den Bogaerde schoot als Birdy de hoofdvogel af met een plaat vol covers van indiesongs. Op papier leek die offerte nochtans een zwaktebod: wie had immers écht nood aan interpretaties van onnavolgbare acts als Bon Iver, Fleet Foxes of The National?

Maar met haar bloemlezing van 'De Goede Smaak', raakte Birdy een gevoelige snaar: vandaag is haar versie van Bon Ivers 'Skinny Love' zelfs al meer dan 55 miljoen keer bekeken op haar persoonlijke YouTube-kanaal alleen. Leeftijdsgenoten konden zich kennelijk direct identificeren met dit schichtige vogeltje, dat tegelijk een opvallende maturiteit aan de dag legde in haar covers. Met die aanpak bereikte Birdy in één klap ook een publiek dat gemiddeld zo'n tien jaar ouder was.

In het Cirque Royal stelde de Britse zangeres, met Vlaamse en Nederlandse familiebanden, haar tweede plaat Fire Within voor. Die is rijker gearrangeerd en legt de nadruk op eigen werk. De set was dan weer eerlijker verdeeld, waarbij ze met een vertrouwde cover aftrapte.

Moedig om 'Shelter' van The xx helemaal in haar uppie in te zetten: een hagelwitte volgspot stond strak op de frêle zangeres gericht, bij wie een glinsterende outfit vloekte met haar melkbleke verschijning. Diezelfde cover speelde ze trouwens ook bij de aanzet van haar eerste concert, nu drie jaar geleden in het Londense Notting Hill. Toen keek je aan tegen een zenuwachtig fezelend ding, dat zich krampachtig verschool achter de piano. In het Koninklijk Circus ruilde ze die beschutte vestiging van ebbenhout en ivoor al eens vaker in voor een song op gitaar ('OIder', 'All about You') of keyboard ('Light Me Up', 'Wings').

Maar schuchter was ze nog steeds.

Zelfs als een verhitte fan weer eens "I love you, Birdy!" schreeuwde naar het podium - schering en inslag tijdens haar concerten - piepte ze meestal bedeesd een insgelijks terug. Soms kon er ook nog net een nerveuze giechel van af.

In haar songs durfde ze gelukkig wél haar stem te verheffen. Wàt een verschil tussen dat timide geschuifel en die soulvolle, wendbare strot van haar. Daarmee haalde ze nu eens krachtig uit, om dan weer een parcours op kousenvoetjes uit te stippelen over je ruggengraat. Als zangeres bleek Van den Bogaerde duidelijk gegroeid. Misschien vergaven fans haar daarom wel dat ze dat als performer nauwelijks is geëvolueerd?

Een begeleidingsband omzwachtelde die mooie stem zowel met keyboard als een morose cello, gitaar, laptopbeats, bas en drums. Nu eens bediende die groep zich van een keltisch accent, waarna ze 'All About You' onderdompelden in alt.country of de songs carrément nog een tikkeltje zwaarder aanzetten. Dat laatste bleek vooral een broodnodige surplus in 'Terrible Love'. Die cover van The National strompelde eerst vleugellam door de set. Steriel en saai, alsof het circuit van de hotellobby's lonkte naar Birdy. Maar uiteindelijk barstte de song met vulkanische kracht los bij "it takes an ocean not to break". De cellist voerde daarbij het hoogste woord. Treurig, maar krachtig.

Niet alle songs bleken helaas een even lang leven beschoren. 'Light Me Up' klonk al na de eerste strofe ontstellend banaal, met op arenamaat gesneden drums, achterhaalde elektronica en een FM-rocksound. Ook een alledaagse cover van The Naked and Famous ('Young Blood') won niets aan spankracht, ondanks de mooie visuals van voorbijglijdende straten.

Dit Vogeltje bleek nog het fraaist gebekt tijdens de finale. Een solo gebracht 'Skinny Love', 'Fire And Rain' van James Taylor en de dramatische Mew-cover 'Comforting Sounds' tekenden uiteindelijk voor een wondermooie bisronde.

"In spite of these comforting sounds you make, I don't feel alright," hoorden we de zangeres bekennen aan het publiek, tijdens die laatste song. Bloemen noch kransen dan maar?

Ach nee. Birdy verdient uw nestwarmte.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234