Zaterdag 30/05/2020

Birdy neemt hoge vlucht dankzij YouTube

Ze heeft roots in Izegem, maar slaat momenteel over de vier windstreken haar vleugels uit. Als Birdy, met een cover van Bon Ivers 'Skinny Love'. Na YouTube omarmen nu ook de hitlijsten de Britse tienerzangeres. Het succes van Jasmine Van den Bogaerde is even merkwaardig als hedendaags.

Izegem, stad van borstels en schoenen. Van Geert Bourgeois en 't Hof van Commerce, ook. Daar, in het hart van West-Vlaanderen, liggen de roots van Jasmine Van den Bogaerde. Beter bekend onder haar artiestennaam Birdy. Met 'Skinny Love' heeft de Britse momenteel een opvallende hit te pakken. Opvallend, niet alleen door de aard - 'Skinny Love' is een beklijvende cover van Bon Iver - maar ook door haar leeftijd: Van den Bogaerde is amper vijftien. En vooral: door het reeds afgelegde parcours van het lied.

"Voor de zomer hebben wij dit nummer al twee maanden gedraaid", zegt Evert Venema, muzieksamensteller bij Radio 1. "Het werd ons toen door de platenfirma aangeboden en wij vonden het een opvallende en geslaagde cover. Als enige zender hebben wij het toen opgepikt. Maar na een tijdje dachten we dat het leven van het plaatje over was, en hebben we het maar uit de playlist gehaald."

Tot nu dus. Deze week nestelt Birdy zich hoog in de Vox-hitlijst van Radio 1. Ook door de MNM 50 vliegt ze al enkele weken. "Devoorbije maanden groeide het liedje op YouTube uit tot een gigantisch succes. Omdat haar plaat nu uitkomt hebben we beslist om het opnieuw op te pikken", verduidelijkt Venema. Bijna acht miljoen YouTube-clicks verzamelde de officiële videoclip bij 'Skinny Love' reeds. Tel daarbij de drie miljoen van de niet-geïllustreerde versie en de omarming van Birdy door YouTube is vurig. Verstikkend, haast.

Fascinerende bio

Sinds deze week ligt bovendien haar debuutalbum in de winkelrekken. Simpelweg Birdy getiteld. In de Belgische albumcharts van iTunes prijkt de plaat al meteen op drie, na Adele en Coldplay. Ook in Groot-Brittannië gooit Birdy momenteel hoge ogen. Haar tweede single, 'People Help the People', komt er deze week nieuw binnen op 33, tussen Beyoncé en Noel Gallagher in.

Van de radio naar de vergeethoek en via YouTube, hop, terug. Met luide trom. Zelden vertoond. "Bij mijn weten is dit nog maar één keer eerder gebeurd", zegt Venema. "Met 'I'm Yours' van Jason Mraz enkele jaren geleden. Exact hetzelfde verhaal. Soms zijn we er dus blijkbaar gewoon te vroeg bij."

Net als 'Skinny Love' is 'People Help the People' een cover, trouwens. Van indierockband Cherry Ghost. Naast een eigen song, 'Without a Word', staan op Birdy ook herwerkingen van The XX ('Shelter'), Fleet Foxes ('White Winter Hymnal'), The National ('Terrible Love') en The Postal Service ('The District Sleeps Alone Tonight').

Birdy: puike songkeuze, fascinerende bio. In zijn jacht op orchideeën ruilt Van den Bogaerdes overgrootvader West-Vlaanderen in voor Groot-Brittannië. De man vindt er meer liefde dan bloemen en blijft. Op 15 mei 1996 wordt Jasmine geboren, moeder Sophie Van den Bogaerde doopt haar Birdy, "omdat ze als baby zo leek op een vogeltje". Moeder, zelf een begaafde concertpianiste, leert Jasmine op haar zesde piano spelen. Zes jaar later wint ze als Birdy de Open Mic UK, een van de grootste muzikale talentenjachten aan die kant van het Kanaal. Het duurt even, maar in de nasleep pikt BBC Radio One-dj Fearne Cotton Birdy's Bon Iver-cover op. Het lied groeit uit tot een hit van Ierland tot Nederland. Zelfs in de Amerikaanse televisieserie The Vampire Diaries duikt de song op. Vorige week zat Van den Bogaerde in De laatste show, de Belgische tak van haar familie voor het televisiescherm gekluisterd.

En de rest van de wereld voor het computerscherm. Birdy's hoge vlucht is dan ook eerder te danken aan YouTube dan aan airplay op de radio. Net als die van Lana Del Rey onlangs, of die van Justin Bieber, Alexis Jordan of Rebecca Black eerder. Of van Boy Roy dichter bij huis. Eerst de clicks, dan de hitlijst, zo lijkt het devies anno 2011.

Met YouTube als hedendaagse tegenhanger van MTV. Filter en springplank tegelijk. Hyperpopulair brandpuntvan een versplinterd medialandschap. "De tijd dat een recensie in Humo of een clip op MTV een carrière konden maken of breken is definitief voorbij", liet Studio Brussel-coryfee Ayco Duyster in deze krant optekenen. In juli 2009. De opmars van YouTube is dan wel een tijd aan de gang, de houdgreep lijkt nu steeds onvermurwbaarder.

"Van alle sociale media is YouTube het meest onderschat", zegt mediaexperte Clo Willaerts. "Terwijl het qua bezoekerscijfers in heel veel landen de tweede of derde grootste site is, waarbij de muziekvideo's vaak het populairst zijn. In de beginjaren waren er dan wel veel problemen over auteursrechten, intussen heeft YouTube overeenkomsten gesloten met zowat alle grote platenmaatschappijen. Die zien zelf ook wel in hoe belangrijk een eigen YouTube-kanaal is voor hun artiesten. Iemand als Rihanna bijvoorbeeld zal haar nieuwe clip eerst op YouTube vertonen en dan pas op MTV. YouTube is zijn naïviteit daardoor wel wat kwijt, maar dit bewijst dat zowel het genre artiesten dat zichzelf promoot als YouTube op zich volwassen is geworden."

Evert Venema daarover: "Vroeger werden artiesten als Lily Allen plots groot dankzij Myspace. Nu heeft YouTube die rol volledig overgenomen. Maar ik ga nu ook niet zelf alle filmpjes afstruinen in de hoop een hit te vinden. Meestal gaan we pas kijken als we merken dat iets een hype aan het worden is."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234