Woensdag 12/08/2020

FilmrecensieBirds of Prey

‘Birds of Prey’: knokken met een haarrekkertje op zak ★★☆☆☆

Na The Joker krijgt nu ook zijn (ex-)lief Harley Quinn haar eigen film. Margot Robbie speelt de lichtjes gestoorde criminele met zichtbaar plezier (en veel smoelentrekkerij) in Birds of Prey. Een onderhoudende, maar ook halfbakken poging tot vervrouwelijking van het superheldengenre.

Arme Jared Leto! In de rommelige superschurkenfilm Suicide Squad (2016) mocht hij nog The Joker spelen, aan de zijde van zijn minstens even psychopathische hartendief Harley Quinn. De rol van de ‘Clown Prince of Crime’ werd hem intussen al afgenomen – Joaquin Phoenix wint er binnenkort een Oscar mee –, en nu is hij ook zijn filmlief kwijt.

Birds of Prey, een spin-off van Suicide Squad, begint namelijk vlak nadat het gestoordste koppel van Gotham uit elkaar is gegaan. Harley (met zichtbaar plezier en een eindeloos palet aan gekke bekken vertolkt door Margot Robbie) is er niet alleen het hart van in, ze verkeert ook in acuut levensgevaar. The Joker was haar joker: zolang hij bij haar was, kon niemand aan haar raken. Nu ze er alleen voor staat, krijgt ze plots heel Gotham over zich heen. Vooral ijdeltuit Roman Sionis (Ewan McGregor roept zijn innerlijke Ricky Gervais op) heeft verontrustende plannen met haar.

Tastbare dreiging

Joker gaf de filmcanon van stripstudio DC Comics vorig jaar een nieuw elan. Maar één zwaluw maakt de lente niet, bewijst Birds of Prey. Regisseur Cathy Yan en scenarist Christina Hodson (Bumblebee) zetten aanvankelijk nadrukkelijk in op de feministische dimensie van Harley Quinn: zij wil een eigen plekje veroveren in een door mannen gedomineerde (onder)wereld – de parallellen met de filmsector zijn snel getrokken. In verschillende scènes hangt er een tastbare dreiging van (al dan niet seksueel) geweld tegen de vrouwelijke personages, waardoor de film je tussen de cartooneske grappen door soms bij het nekvel grijpt. Maar enige relevantie moet al snel wijken voor een vergeetbare comic book-plot.

Ook de interne logica hapert. Het ene moment kiest Yan voor een realistische benadering van haar vrouwelijke heldinnen. Zo leent Harley tijdens een stevige knokpartij een haarrekkertje aan een van haar collega’s, om het haar uit haar gezicht te houden. Een man had het niet kunnen bedenken. Maar een minuut later zitten we alweer helemaal in een stripuniversum, waar de wetten van de fysica niet meer gelden en hordes booswichten plots tegen de grond gaan wanneer iemand luid begint te zingen. 

Birds of Prey speelt vanaf 5/2 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234