Dinsdag 01/12/2020

Netflix

‘Bird Box’: zelfs een topcast kan de wereld niet redden

Sandra Bullock in ‘Bird Box’.Beeld Netflix

Sandra Bullock is een van de weinigen die overleeft in een wereld waar een ongrijpbare kracht de mensheid wegvaagt. Dat levert Netflix-original Bird Box een van de bloedstollendste scènes ooit op, en verder een traag voortkabbelend verhaaltje. Ondanks de topcast.

Laat ons beginnen met het goede nieuws. Het eerste kwartier van Bird Box is een van de spannendste scènes die we ooit zagen. De wereld wordt overmand door een ongrijpbare, onzichtbare kracht. De mens die erdoor geraakt wordt, krijgt instant suïcidale neigingen. Gebeurt dat dan toevallig achter een stuur van een wagen, gooit de bestuurder zich dus zonder nadenken onder een tegenligger. Staat er even verder op een auto uit te branden, kruipt een slachtoffer gewoon op de passagierszetel. Enzovoort.

Dat aaneenrijgen van dood en verderf is weinig amusant om zien, maar zette ons wel minutenlang op het puntje van de zetel, in een bijna ondraaglijk opgefokte toestand. Een film die zo’n oprecht ongemakkelijk gevoel kan teweegbrengen, is goed bezig. Alleen zakt de pudding niet veel later helemaal ineen.

Beeld Merrick Morton/Netflix

Bird Box vertelt twee verhalen – op een ander moment in de tijd – door elkaar. Wanneer die mysterieuze plaag toeslaat, weet een onsamenhangend groepje mensen samen te schuilen in een grote villa. Onder hen bijvoorbeeld een irritante alcoholicus (John Malkovich), een verzoener (Moonlight-revelatie Trevante Rhodes) en een zwangere, alleenstaande vrouw (Sandra Bullock). 

Al snel hebben ze door: wie dat ongedefinieerde biologische vernietigingswapen in de ogen kijkt, moet eraan geloven. Dus worden ramen en deuren hermetisch afgesloten en verduisterd. Maar al snel gebeurt er wat er altijd gebeurt wanneer je mensen samen zet die anders nooit met elkaar een pint zouden drinken. Iemand neemt de leiding, iemand anders pikt dat niet, ruzie mondt uit in agressie. Enfin, de mensheid, dus.

Parallel zien we scènes met Bullock een hele tijd later, in een bootje op een rivier, samen met twee jonge kinderen en een doos vol vogels. Allen geblinddoekt tegen het nog steeds heersende onheil.

Enerverend

Misschien heeft dit apocalyptische verhaal gewoon de pech na het voortreffelijke A Quiet Place te komen. Ook daarin zet een onbekende kracht het leven op aarde op z'n kop. Daar gaat iedereen die lawaai maakt er genadeloos aan. En dat blijft bloedstollend spannend tot de laatste geluidloze snik. 

Met Bird Box lijkt de Deense regisseur Susanne Bier dat soort unieke elementen uit een decennia cinema bijna algoritmisch te implementeren in een mish mash-film die haar geheimen iets te snel weggeeft, terwijl de details te vaak sputteren. Bovendien wordt een cruciale, diep psychologische vraag nooit beantwoord: waarom zou je als een van de weinige, overlevende mensen jarenlang in deze horror willen leven? Het maakt dat we zelfs deze topcast, inclusief hoofdrolspeelster Bullock, amper geloven. 

En dat is wat zonde van die veelbelovende, zinderende introductie. Laat die complete chaos een film lang duren, en dat was hoogst enerverend geweest. Maar ook buitengewoon en, wie weet, goed.

Vanaf 21/12 op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234