Woensdag 12/08/2020

Filmrecensie

‘Binti’: vloggen zonder verblijfsvergunning ★★★☆☆

Bebel Tshiani speelt in ‘Binti’ een twaalfjarige vlogster die bij gebrek aan papieren het land uitgestuurd dreigt te worden.Beeld Maité Thijssen

Hoe breng je kinderen iets bij over de harde realiteit, zonder ze met een instant depressie naar huis te sturen? Frederike Migom vindt de juiste balans in Binti, een zonnige jeugdfilm over een twaalfjarige vlogster die bij gebrek aan papieren het land uitgestuurd dreigt te worden.

Kijktip voor als u eens een kwartiertje over hebt: Nkosi coiffure, een puike kortfilm van regisseuse Frederike Migom, waarin een handvol dames in een Afrikaans kapsalon discussieert over liefde, dromen, mannen en vrouwen. Met haar langspeeldebuut Binti mikt Migom nu duidelijk op een jonger publiek. Dat merk je meteen aan de zonnige, positieve vibe, die je terug katapulteert naar de zorgeloze zomers uit je kindertijd.

Alhoewel, zo zorgeloos is de zomer niet in Binti. Helemaal niet, zelfs. De twaalfjarige Binti (heerlijk levendige vertolking van debutante Bebel Tshiani) moet samen met haar vader Jovial (muzikant Baloji, ook in het echte leven papa van Bebel) vluchten voor de politie, omdat ze toevallig in Congo geboren werd en niet over de juiste papieren beschikt om in België te mogen blijven. De elfjarige Elias (Mo Bakker, onlangs nog te zien in Niet Schieten!), die zich inzet voor het behoud van de okapi, worstelt dan weer met de scheiding van zijn ouders – vooral de buurman, die een oogje op zijn moeder (Joke Devynck) heeft, moet het ontgelden. Wanneer Binti en Elias elkaar ontmoeten, slaan ze de handen in elkaar.

Bestaansrecht claimen

De sterkte van Binti zit hem in de combinatie van vorm en inhoud: de luchtige verpakking maakt een zwaar thema als migratie begrijpelijk – en vooral voelbaar – voor kinderen, zonder hen met een instant depressie naar huis te sturen. De vrolijke vlogs die Binti met haar smartphone maakt, zijn grappige intermezzo’s, maar vertalen tegelijk een diepe malaise: met volgers en views probeert Binti het bestaansrecht te claimen dat de overheid haar ontzegt.

De volwassenen in Binti zijn een stuk minder driedimensionaal dan de kinderpersonages, en Migom lijkt soms bewust naïviteit boven realisme te verkiezen in het scenario. Maar mocht dat laatste u echt storen, dan klikt u na afloop gewoon even Twitter of Facebook open, en hop: uw vertrouwde azijnbad staat meteen weer klaar.

‘Binti’ speelt vanaf 3/04 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234