Maandag 28/09/2020

ReportageBinnenkijker

Binnenkijken in een woning die kunst ademt

In het atelier staan vintage schatten zoals het metalen gele tafeltje met stoelen achteraan rechts van Mathieu Matégot, lampen van Pierre Guariche en wandplanken van Marcel Gascoi.Beeld Luc Roymans

Toon me je huis en ik zeg wie je bent. Dat geldt zeker voor deze Gentse rijwoonst die leest als een portret van de bewoners die leven, wonen en werken in de kunst.

Kijk, daar is de zwarte roodstaart weer.” Wij wanen ons even in een afgelegen vogelhut, maar we zitten in hartje Brugse Poort: een volgebouwde Gentse ­volkswijk waar bewoners Sara en Pieter toch een groene oase wisten te maken. En niet alleen voor roodstaartjes, ook voor trekvogels die ­tussen maart en oktober halt houden in onze steden. In de ingesloten tuin hoor je geen straatlawaai en is er amper inkijk. Het is hier goed toeven in het groen met achteraan een ­atelier slash leefruimte waar het gezin ’s zomers de meeste tijd spendeert.

BIO * Sara De Groeve en Pieter Bauters wonen met hun dochter Charlie (11) en zoon Rufus (8) in Gent * Sara, een kunsthistorica, stapte in 2006 in de bronsgieterij van haar vader: een klein familiebedrijf in Merelbeke dat uitsluitend werkt voor ­kunstenaars * Pieter studeerde grafiek en mixed-media. Hij werkt als kunstenaar en helpt mee in de gieterij * Vanaf 20 juni is er werk van hem te zien op de ­tentoonstelling Collage@Guislain in Museum Dr Guislain * Op 12 juli opent hij een duo-expo bij de Gentse galerie Pont en Plas / Op Instagram: @kunstbronsgieterij_de_groeve@pieter_bauters 

“Ons eerste idee was om in het atelier te gaan wonen. Heel compact, haast Japans: beneden wonen en boven slapen, maar dat idee lieten we varen”, vertelt Sara. Begrijpelijk, want het huis aan de andere kant van de tuin is ook prachtig. Een interbellumwoning vol authentieke ­elementen zoals een erker, een traditionele kamer-opdeling, cementtegels en een spijlentrap die allemaal werden behouden. Enkel de onder­komen achterbouw met de ­keuken en de bad­kamer hebben Sara en Pieter vervangen toen ze het huis in 2006 kochten.

De Gentse interbellum burgerwoning zit nog boordevol authentieke elementen.Beeld Luc Roymans

Het huis werd in de jaren 20 gebouwd voor een schrijnwerker die achteraan zijn atelier had. Sara’s grootvader kocht het ooit om er een ­wasserette in onder te brengen, maar dat kwam er niet van. Hij verhuurde het al jaren en wilde ervanaf. “Je had het moeten zien toen we het kochten. Het perceel was volledig dicht­gebouwd. De hangar stond vol met de zotste dingen: van een jaguar vol teddyberen tot lichtreclames van cafés en tientallen lavabo’s.” Die hangar ging volledig tegen de grond om plaats te maken voor een tuin. Op een smalle strook achteraan bouwden ze het atelier.

Aan de muur een pêle-mêle van kunstwerken (Johan De Wit, Malick Sidibé..). Het tafeltje is van Alain Richard. Paulo Mendes da Rocha ­tekende de lederen ‘Paulistano’-fauteuil.Beeld Luc Roymans

Om geld uit te sparen en omdat ze wisten wat ze wilden, deden ze de verbouwingen grotendeels zelf. Voor het atelier namen ze wel een architect in de arm om de stabiliteit te verzekeren. “We wilden het eenvoudig houden qua materialen, zoals OSB-platen. De elektriciteit deden we in opbouw. Dat zijn natuurlijk lelijke plastic buizen, dus schilderden we die knalblauw. De plinten werden rood.” 

Sara’s cactusverzameling staat op een op straat ­gevonden schooltafeltje dat Pieter felgroen lakte. Het ­wandrekje is van Mathieu Matégot, de ronde tafel van Jean Prouvé, de stoelen van Arne Jacobsen.Beeld Luc Roymans

Ook in het woonhuis zijn ze niet bang van kleur: er is een felblauwe keuken, een gele kraan en een gifgroene eettafel. Aan de muren hangt een likje verf – van diepgroen tot roze en geel – en heel veel kunst. Veelal van bevriende artiesten, zoals Arpaïs Du Bois, Mario De Brabandere en Bruno V. Roels. Kunst is hun leven en hun werk. Pieter studeerde grafiek aan het KASK in Gent en werkt als kunstenaar. Sara heeft een diploma cultuurwetenschappen op zak. Nadat ze een tijd werkte voor fotografiegalerie Fifty One in Antwerpen, stapte ze in 2006 in de bronsgieterij van haar vader, die ze nu heeft overgenomen.

De keuken ontwierpen Sara en Pieter zelf. De hanglampen zijn van Muuto, de groene tafel is van Established & Sons. Sara: ‘De vintage Philippe Starck-stoelen zijn niet de mooiste ooit, maar ze zitten fantastisch.’ Beeld Luc Roymans

Pieters atelier is atypisch. Hier geen uitgeduwde verftubes, rondslingerende schetsen of andere rommel. Hij maakt zijn verfijnde collages aan een kraaknet bureau.

“Pieter is supergeordend”, zegt Sara. Dat zie je ook aan zijn werk: tot op de millimeter ­perfect uitgebalanceerde collages, zonder dat het stijf wordt. Er zit speelsheid in: door het gevonden materiaal en de harde accentkleuren. Hij maakt ook sculpturen, tekeningen en ­tapijten. In hun huis spotten we exemplaren in de zithoek, de slaapkamer en in het bureau.

Het bureau en de stoel zijn van Pierre Paulin. Aan de wand werken van Hans Hartung, ­Antoine Mortier, Sean Sullivan en Bert De Geyter.Beeld Luc Roymans

Zijn gevoel voor kleur en compositie zie je terug in het interieur. Dit huis ademt persoonlijkheid en warmte. Hier wordt geleefd zonder dat het een rommel is. “Een interieur moet groeien”, beschrijft het koppel hun geheim­recept. “We hebben deze spullen niet in één keer gekocht, maar met de jaren vergaard.”

Pieter is bovendien een fervent verzamelaar van 20ste-eeuws Frans design. “Scandinavische meubels zijn mooi, maar ook calvinistisch en een tikje saai. In Italië waren ze frivool en kleurrijk, maar de Fransen maakten écht zotte dingen.” Het was designhandelaar Frederic Rozier die hem introduceerde in de wereld van het ­vintage. “Toen ik aan de academie zat, waren we goede vrienden. Intussen ben ik hem uit het oog verloren, maar mijn vintage-passie bleef.”

De zolderverdieping werd het slaapvertrek van Sara en Pieter. Het ­buffetkastje is van Willy Van Der Meeren. Naast het Auronde-bed van ­Auping staat een nachttafeltje van Jacques Hitier. Het tapijt is van Pieter. Beeld Luc Roymans

Vroeger zocht hij vooral op rommelmarkten, het liefst in piepkleine Franse dorpjes. Pieter: “Zo kocht ik ooit een prachtige originele eettafel met stoelen van Mathieu Matégot van een oud dametje. Op straat in Amsterdam vond ik eens een Wegner-fauteuil. Maar zulke gelukstreffers ­worden steeds zeldzamer. Nu is de Franse eBay mijn speeltuin. De zoektocht is minstens even leuk als de vondst.”

Ook Sara heeft een passie voor design. Meegekregen van thuis uit. “Bij mijn ouders staat veel art deco. En mijn oma van 93 woont in een modernistisch huis van Daniël Craet in een fiftieswijk in Mariakerke, met een interieur van Van Den Berghe - Pauvers. Ze heeft er echt gevoel voor.”

In de tuin staat het atelier met glazen gevel die bijna volledig open kan. De tuinset is van Hay. Het terras legden Sara en Pieter zelf aan met stenen uit De Bijloke die Sara’s papa nog had liggen. Het kitscherige betonnen vogelhuis is ook een cadeau van haar vader.Beeld Luc Roymans

Bij Sara en Pieter staan een paar ­waardevolle stukken, maar alles wordt gebruikt. Hun kinderen weten maar al te goed dat ze niet met hun schoenen op de stoelen mogen en dat hangen aan de leuningen verboden is. Pieter: “Dit zijn kwaliteitsmeubels die al decennia overleven. Ik vind het heel belangrijk om er zuinig op te zijn zodat ze nog jaren mee kunnen.” ­

Rufus, Charlie, Pieter en Sara in hun living op de eerste verdieping. Het tapijt is een ontwerp van Pieter. De zetel is een Cassina-reëditie van Le Corbusier.Beeld Luc Roymans

Maar hun gezamenlijke designpassie begint stilaan voor plaatsgebrek te zorgen. Want kopen doen ze liever dan verkopen. “Ik geef toe, het begint uit de hand te lopen. Wij hebben nu ­bijvoorbeeld een tafel in de slaapkamer. Niet dat we daar ooit aan zitten, maar we vinden er gewoon geen andere plek voor. Hem verkopen, wil ik niet. Het is een prachtig stuk.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234