Maandag 23/09/2019

Binnen de lijntjes gekleurd

't Is mijn smaak niet is een lauwe ode aan anders zijn. Het evenwicht tussen scenografie, spel en vertelling loopt spaak.

't Is mijn smaak niet gaat nog tot eind maart op tournee door Vlaanderen. www.kopergietery.be

Hoe argwanend buurtbewoners kunnen reageren op de komst van een buitenstaander, ervoer danser en kindertheatermaker Hendrik Lebon maar al te goed bij zijn verhuis naar Wetteren. De kennismaking gebeurde op z'n Vlaamsch: spiedend door de haag. 't Is mijn smaak niet (5+) vertrekt vanuit die angst voor het onbekende. Alles is uiteindelijk een kwestie van leren eten, zou de moederkloek zeggen. Maar niet zonder peper en zout.

Naar het voorbeeld van Rotating Kitchen - een installatie van de Nederlander Zeger Reyers, waarin allerhande materiaal uit keukenkastjes vliegt - ontwierp vormgeefster Sara Dyckmans een fort van koelkasten en diepvriezers die er zo hun eigen stomende willetje op nahouden. Levende objecten spreken altijd tot de verbeelding en al zeker koelkasten met een buik vol wraaklustig voedsel - herinner je Darren Aronofsky's Requiem for a Dream (2000). Lebon zet er drie vreemde vogels naast die innerlijk en uiterlijk niet meer van elkaar kunnen verschillen: Vriesman, een oermens die graag ijswolkjes blaast en retrotruien verzamelt, Narcoleptica, een slaapdansend meisje met een onbegrijpelijke giechelkick en de Achterdochtige, een slome kerel met ballonnen spierballetjes die vooral erg stoer wil zijn (gespeeld door Lebon zelf). Een eenvoudig eitje smeedt een band tussen het drietal en houdt als metafoor de voorstelling samen, zonder dat echt duidelijk wordt waarom. Ze leren elkaar dansen en bedwingen symfonisch de wild uitslaande koelkastdeuren.

Eitjes stukgooien

In de synthese van theater, dans en beeldende kunst lijkt de oorspronkelijke verhaallijn wat verloren gegaan. Lebon en Dyckmans weten beeldende autonomie en vertelling niet helemaal op elkaar af te stemmen. De losse scènes missen een verbindende dramaturgie en kunnen daardoor maar matig boeien.

Bovendien mag het allemaal wat kleurrijker. Waarom niet lekker een paar eitjes kapot gooien als ze zo verleidelijk in het rond vliegen? Waarom de absurditeit van de scenografie niet sterker doortrekken in een spel en bewegingsstaal die écht sprankelt? In plaats van een eigenwijs universum te creëren, blijft 't Is mijn smaak niet hangen in braaf kindertheater dat niet echt anders is dan wat we al kennen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234