Dinsdag 11/05/2021

tunnels

Bijzondere commissie over Brusselse tunnels woensdag echt van start

Rogiertunnel. Beeld BELGA
Rogiertunnel.Beeld BELGA

In het Brussels parlement start de bijzondere commissie over de staat van de hoofdstedelijke tunnels woensdag haar eigenlijke werkzaamheden met een hoorzitting met de administratie van Brussel Mobiliteit. Dat is maandagnamiddag beslist bij de installatievergadering van de commissie.

De bijzondere commissie startte met een proceduredebat en schorsing van ruim een half uur over het voorzitterschap. De meerderheid verwees naar het reglement dat bepaalt dat een bijzondere commissie voorgezeten wordt door de voorzitter van het parlement, die dan geen stemrecht heeft, of door een lid van commissie. Daarom stelde zij Charles Picqué (PS) voor.

Picqué, jarenlang minister-president en ongetwijfeld één van de mensen die gehoord zal worden, benadrukte dat hijzelf bewust geen lid van de commissie wilde worden. Hij engageerde zich om de volledige transparantie na te streven. Indien hij door de commissie gehoord zou worden, zou één van de drie ondervoorzitters de commissie leiden.

Fractieleider Vincent De Wolf eiste het voorzitterschap van de commissie op voor de MR als grootste oppositiepartij. "Voor ons kan een oud-minister of -minister-president de bijzondere commissie niet leiden omdat hij betrokken partij is in het dossier". Bruno De Lille (Groen) wees er De Wolf fijntjes op dat als de parlementsvoorzitter geen voorzitter zou worden, het aan DéFI zou toekomen om de voorzitter te leveren op basis van de gewone volgorde om commissievoorzitters aan te duiden. "In geen enkel geval zou het voorzitterschap naar MR gaan", voegde Emmanuel De Bock (DéFI) eraan toe.

De bijzondere commissie start de eigenlijke werkzaamheden woensdag om 14.30 uur op. Omdat het kort dag is, wordt de administratie van Brussel Mobiliteit gehoord over het 'masterplan voor de renovatie en de veiligheid van de Brusselse tunnels' uit 2013, dat eind vorige week voor heel wat ophef zorgde in de Franstalige pers. Ook de studie die minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) in het najaar 2015 bestelde bij SECO over de toestand van de tunnels zal ter sprake komen. De studie was de directe aanleiding om de Stefaniatunnel te sluiten wegens problemen met de stabiliteit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234