Dinsdag 06/12/2022

'Bijna helft technische luchtvaartjobs verloren'

Dennis Demeulemeester Vakbondssecretaris ABVV

De 400 werknemers van Snecma Services Brussel, het voormalige onderhoudsbedrijf voor motoren van Sabena, staken nu al drie dagen tegen het voornemen van de directie om 180 jobs te schrappen. "We worden langzaam maar zeker ontmanteld", zo vrezen de arbeiders.

De motorenafdeling en haar 480 personeelsleden overleefde het faillissement van Sabena. Maar nadat er in januari al eens 88 personen hadden moeten opstappen, wil de nieuwe eigenaar, de Franse motorenbouwer Snecma, nu nog eens 180 jobs schrappen. Vorige donderdag trokken de werknemers, zonder al te veel persaandacht, naar Parijs om er te betogen voor de hoofdzetel van Snecma.

Hopen jullie de ontslagen dan nog ongedaan te maken?

Dennis Demeulemeester: "Nee. We vrezen dat dat onmogelijk zal zijn. Alle alternatieven voor de ontslagen die we in het kader van de wet-Renault hebben voorgesteld aan de directie zijn afgewezen wegens onrealistisch. We hopen daarom om nu nog een deftige ontslagregeling uit de brand te slepen."

En dat lukt niet?

"De eerste voorstellen van Snecma waren slechter dan het wettelijke minimum van een ontslagregeling."

Waarom moeten er tot twee keer toe jobs verdwijnen?

"De eerste ontslaggolf in het voorjaar werd door Snecma verantwoord door te verwijzen naar 11 september, die de luchtvaartcrisis in een diepe crisis heeft gedompeld. Er wordt minder gevlogen en er is bijgevolg ook minder onderhoud nodig aan vliegtuigmotoren. De tweede golf heeft dan weer te maken met een dalende vraag."

Snecma heeft ook soortgelijke onderhoudsfabrieken in onder meer Frankrijk en Marokko. Vrezen jullie een delokalisering?

"De directie ontkent dat met klem maar ik sluit dat zeker niet uit. We hebben er gewoon geen zicht op. Een gedeelte van het personeel vreest dat Snecma het bedrijf aan het ontmantelen is. Dat kunnen we evenwel niet bevestigen. De directie zegt ons gewoon dat de conjunctuur tegenvalt. De Zaventemse vestiging doet hoofdzakelijk onderhoud aan oude zogenaamde JTD-motoren, er is de expertise om ook nieuwere CFM 56-motoren te onderhouden maar het probleem is dat die motoren nog niet lang genoeg op de markt zijn om grote onderhoudswerken te vereisen."

Is het juist dat het bedrijf nog amper eigen middelen heeft?

"Dat was zo. Enkele weken geleden moest een buitengewone algemene vergadering worden gehouden die moest beslissen om de activiteiten verder te zetten of te stoppen. Het eigen vermogen van de onderneming was immers onder het wettelijke minimum gezakt. Tijdens die vergadering hebben de aandeelhouders dan beslist om het bedrijf niet te sluiten maar te herstructureren. Er is toen een kapitaalsverhoging doorgevoerd."

Kan de herstructurering nog via natuurlijke afvloeiingen gebeuren?

"We vrezen ervoor. Tijdens de eerste afdankingsgolf in het voorjaar is iedereen ouder dan 55 al vertrokken. We hopen nu dat het ministerie van Arbeid toelaat dat iedereen ouder dan 50 of 52 mag vertrekken, maar dat is gezien het nieuwe tewerkstellingsbeleid van de regering niet voor de hand liggend. Er zullen dus zeker naakte ontslagen vallen."

Het motorenbedrijf was vier jaar geleden al eens met sluiting bedreigd. Wat was er toen aan de hand?

"Die sluitingsdreiging kwam er toen omdat Sabena in het kader van haar samenwerking met Swissair het onderhoud van haar eigen vliegtuigmotoren moest laten uitvoeren in Zürich. We hebben toen als vakbonden zwaar moeten vechten om de motorenactiviteit te behouden. Daar zijn we uiteindelijk bij de aankoop van de Airbus-vliegtuigen in geslaagd. Snecma, dat de motoren van die Airbussen mocht leveren, kwam contractueel overeen om een participatie te nemen in het motorenbedrijf. Het werd uiteindelijk een joint-venture met als aandeelhouders enerzijds Sabena en anderzijds Snecma. Tot het faillissement van Sabena is die joint-venture gebleven. Nadien heeft de curator het bedrijf volledig kunnen verkopen aan Snecma."

Bijna één jaar na het faillissement van Sabena blijven er dus gevolgen voor het technisch personeel van de luchtvaartmaatschappij?

"Ja. Bij Sabena Technics zijn er al bijna 800 mensen moeten afvloeien en bij het motorenbedrijf dus ook nog eens bijna 300. Als je dat allemaal uitrekent, dan heeft bijna één vliegtuigtechnicus op de twee zijn job verloren in België in één jaar tijd. Laat ons hopen dat de activiteiten blijven overleven want het zou toch jammer zijn mocht deze technische expertise, die in een aantal scholen wordt aangeleerd, zou verdwijnen."

(GSC)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234