Zaterdag 04/07/2020
De oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola Groep zorgt hier en daar al voor lege rekken.

Retail

Bijna geen Coca-Cola meer bij Colruyt:dit is de reden waarom keten frisdrank boycot

De oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola Groep zorgt hier en daar al voor lege rekken.Beeld © Bart Leye

Colruyt boycot Coca-Cola. Na het conflict met Douwe Egberts levert de winkelketen nu ook met de frisdrankgigant een machtsstrijd om de beste aankoopprijs. Komt er niet spoedig een akkoord, dan dreigen compleet lege rekken. Dergelijke conflicten zullen nog vaker voorkomen, menen retailexperts.

Colruyt vecht een robbertje uit met de Coca-Cola Groep. De keten die de laagsteprijsgarantie pretendeert, wil betere aankoopprijzen en legt tot dan de voorraad van een aantal drankproducten van de multinational droog. Volgens vakwebsite RetailDetail gaat het onder andere om meerdere verpakkingen van Coca-Cola Light, de 1 literfles Coca-Cola Regular en Zero Sugar. Maar ook de 1,5 literfles Fanta Orange, water van Chaudfontaine, en Fuze Tea worden voorlopig niet meer aangevuld. 

Volgens retailspecialisten draait dit conflict niet alleen om de prijsverhogingen die Coca-Cola eind vorig jaar doorvoerde, maar ook om de al te dominante positie van de producent in het drankenrayon. “Coca-Cola is méér dan alleen het merk dat iedereen kent”, legt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) uit. “Het is ook de producent van onder meer Sprite, Fanta, Chaudfontaine, Minute Maid… En al die merken wil het in de winkelrekken, en liefst nog in zoveel mogelijk verschillende verpakkingsvarianten. Op die manier houdt het de concurrentie uit beeld. Maar Colruyt heeft geen zin die vele producten op het schap te houden – er wordt nu eenmaal minder frisdrank gedronken. Daardoor krijgt het van Coca-Cola niet dezelfde prijskorting als de concurrentie.” 

De oorlog tussen Colruyt en Coca-Cola Groep zorgt onder meer voor lege rekken Coca-Cola, Fanta, Chaudfontaine en Fuze Tea.Beeld © Bart Leye

En dus gooit Colruyt er een aantal Coca-Cola-producten uit, om de druk op de producent te verhogen.” Bij Colruyts onlinesupermarkt Collect & Go zijn minstens 32 Coca-Cola-producten niet verkrijgbaar. Ook bij OKay raken door het conflict enkele Coca-Cola-producten uitgeput.

“We begrijpen dat deze situatie vervelend is voor klanten die hierdoor hun vertrouwde producten niet meer in onze rekken vinden, en wensen ons daarvoor te excuseren”, zegt Silja Decock van Colruyt Group. “Elk jaar voeren we onderhandelingen met onze verschillende leveranciers. Meestal wordt snel een overeenkomst gevonden, maar soms doen we er iets langer over om tot een consensus te komen”, klinkt de uitleg.  “Colruyt blijft naar een constructieve oplossing zoeken om onze laagsteprijsgarantie te allen tijde te kunnen waarmaken”, aldus nog de woordvoerster. 

Ook met Douwe Egberts nog in de clinch

Coca-Cola is trouwens niet de enige fabrikant waarmee Colruyt momenteel een kortingsoorlog uitvoert. Sinds enkele weken is ook een aantal referenties van Douwe Egberts-koffie niet beschikbaar, net als Jacqmotte en thee van Pickwick, die door dezelfde fabrikant worden geproduceerd. In 2018 bande Colruyt om dezelfde reden ook al een tijdlang de producten van Nestlé. Het jaar voordien deed het al hetzelfde met de dranken van PepsiCo.

Dat dergelijke conflicten tegenwoordig wel vaker voorkomen, heeft volgens Van Ossel te maken met de druk op de sector. “De markt groeit niet meer, waardoor de gevechten tussen retailers onderling, maar ook met fabrikanten toenemen”, zegt de professor Retail & Trade Marketing. “De inzet: een zo groot mogelijk stuk van de taart.” De komst van de Nederlandse prijsbreker Jumbo maakt het Colruyt zeker niet makkelijker zijn positionering als prijsvolger aan te houden.

IllustratiebeeldBeeld © Bart Leye

Rijst de vraag of de consument hier ook beter van wordt. Op korte termijn volgens Van Ossel alvast wel. “Als een retailer goedkoper kan inkopen, zal dat voordeel door de moordende concurrentie tussen de ketens minstens voor een stuk bij de consument belanden. Op langere termijn bestaat het risico dat fabrikanten omwille van de prijsdruk minder in nieuwe productontwikkelingen zullen investeren, en dat is dan weer géén goede zaak.”

Wel nog 1,5 literflessen

Voor de twee kibbelende partijen is een dergelijke machtsstrijd sowieso nóóit een goede zaak, weet Van Ossel. “Coca-Cola dreigt omzet mis te lopen doordat Colruyt-klanten tijdelijk naar een ander merk grijpen. De winkelketen riskeert dan weer dat klanten hun hele karretje bij pakweg Carrefour of Delhaize gaan vullen. Dat is ook de reden waarom het warenhuis wel alle 1-literflessen van de gewone cola weghaalde, maar niet die van 1,5 liter.” 

Volgens retailexperts is niet te voorspellen hoelang het conflict nog zal aanslepen. “Beide partijen hebben er alle voordeel bij snel tot een akkoord te komen – dit zal geen jaar aanslepen, zoals in de politiek.”

Navraag bij Delhaize, Aldi en Lidl leert dat die warenhuisketens momenteel niet in dergelijke conflictsituaties met Coca-Cola of andere leveranciers verkeren. Daar zijn er dan ook geen leveringsproblemen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234