Maandag 16/05/2022

Bijna duizend spoken, en nog niet huiveren

Na The Country Bears en Pirates Of The Carribean is dit de derde Disney-film gebaseerd op een thema-attractie uit Disneyland. De echte sterren van deze matige familiefilm zijn echter niet de acteurs, maar de weelderige decors en het grandioze gotische spookhuis.

Amerikaanse films die zich in het diepe Zuiden afspelen, negeren zelden de historische roots. Ook de plot van deze beschaafde horrorkomedie draait rond het thema van het racisme en de rassenkwestie tussen blank en zwart. Op het gotische spookhuis, een majestueus Victoriaans gebouw gelegen aan een enorm kerkhof in de zompige moerassen van Louisiana, rust immers een vloek omwille van een verdoemde 19de-eeuwse interraciale romance.

Van dat kwaad - en het gegeven dat het domein bewoond wordt door 999 rusteloze spoken en geesten - is huizenmakelaar Jim Evers (Eddie Murphy) uiteraard niet op de hoogte als de eigenaar hem laat weten dat hij zijn huis wil verkopen. Dat plotse aanbod dreigt de weekendtrip van workaholic Evers echter in de war te sturen, terwijl hij toch al slecht scoort wat familiale 'quality time' betreft. Een ommetje met vrouw/zakenpartner Sara (de Britse Marsa Thomason) en de twee kinderen moet echter kunnen. Zodra ze ter plekke zijn wordt het de Eversen snel duidelijk dat ze in een val zijn gelokt, opgezet door de charmante gastheer Gracey (Nathaniel Parker) en zijn butler Ramsley (Terence Stamp), twee iconen uit een vorig tijdperk. Sara lijkt immers als twee druppels water op Graceys verloofde die indertijd zelfmoord pleegde. Zij wordt de belangrijkste schakel in een duister plan om de vloek te breken. Wanneer er een onweer uitbreekt en de Evers van elkaar gescheiden worden, kan de red-de-Sara-rit door het spookhuis beginnen.

De films van komische superster Eddie Murphy doen het nog altijd uitstekend aan de kassa, tenminste als er geen rekening gehouden wordt met enkele recente flops. Sinds Murphy zijn imago van verbaal agressieve en arrogante provocateur ingeruild heeft voor dat van Mister Nice Guy, heeft de humor van deze energieke praatvaar evenwel veel van zijn scherpe kanten verloren. In deze brave, onschuldige en kleurloze familiefilm weet Murphy opnieuw nauwelijks te verrassen. Murphy, immer een grote grijnslach, doet ongetwijfeld wat van hem wordt gevraagd en verwacht, maar wat meer zin voor avontuur zou zijn carrière niet misstaan. Ook jaren zestig-icoon Terence Stamp (The Limey) heeft in een aantal films meegespeeld die liever snel worden vergeten, al geeft hij The Haunted Mansion enige kleur met zijn vertolking van de asgrijze butler Ramsey.

Veel macabare pret valt er dus niet te beleven aan deze pretpark-pastiche, die vol zit met referenties naar het originele spookhuis uit 1969, nog altijd een van de populairste attracties uit Walts magische koninkrijk. Production designer en Oscar-laureaat John Myhre (voor Elizabeth en Chicago) heeft er een zorgvuldig ontworpen oord vol geheime doorgangen en schilderijen met kijkgaten van gemaakt, maar bezweren doen de attributen zelden. Een zombie-scène vormt het huiverhoogtepunt van deze milde horrorkomedie, waarin regisseur Ron Minkoff opnieuw bewijst dat hij live action en computeranimatie vlekkeloos weet te combineren. Maar begeesterend entertainment levert het niet op. In de twee Stuart Little-films, Minkoffs vorige uitstappen in de regie, lag dat toch anders.

Luc Joris

HH

VERTOLKING Eddie Murphy, Terence Stamp, Jennifer Tilly, Wallace Shawn REGIE Rob Minkoff GENRE Komisch fantasy-avontuur LAND VS SPEELDUUR 99 minuten

KORT SAMENGEVAT

Wanneer zijn werkijver hem zuur dreigt op te breken, plant vastgoedmakelaar Jim Evers (Eddie Murphy) een weekenduitstap met zijn vrouw/zakenpartner en hun twee kinderen. Een telefoontje van de eigenaar van een gigantisch Victoriaans huis gooit echter roet in het eten en de Evers worden meegesleept in een macaber avontuur. Het huis dat te koop is wordt bewoond door een hele reeks spoken en geesten. Milde familiale horrorfantasie, gebaseerd op een populaire thema- parkattractie.

Hoofdrol voor Disney-spookhuis in milde, onschuldige horrorkomedie die zelden begeestert

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234