Vrijdag 22/11/2019

Bijltjesdag in tv-land

Dicht bij de schijnbaar eeuwige bron van nieuwe televisiereeksen uit de VS ligt een vaak vergeten afvoerput. Vorige week werd die weer eens gevuld: tal van series zoals Castle en Nashville werden genadeloos afgevoerd. Hoe komt dat?

Het is al enkele jaren een constante in deze gouden eeuw van Amerikaanse televisie: amper enkele weken nadat de zenders of streamers met veel bombarie hun nieuwe lichting hebben gelanceerd, maken ze met 'kleine' trom bekend welke shows meteen (na één seizoen) weer zullen worden afgevoerd. De praktijk is vooral ontwikkeld door de netwerken (ABC, NBC, CBS en ook Fox), maar wordt door hun concurrenten van kabel en streaming gevolgd.

ABC verraste vorige week vriend en vijand met het einde van Marvels Agent Carter, CSI: Cyber, Castle en Nashville. Fox trok een streep onder Grandfathered en The Grinder. CBS zette een punt achter Supergirl, een reeks die echter door kabelzender CW werd opgepikt. De laatste zette zelf een punt achter Containment, de Amerikaanse remake van de Vlaamse reeks Cordon. Daarmee kwam het aantal gedumpte shows voor 2015-2016 op 100 te liggen. Jawel, 100.

De redenen voor het 'plots' beëindigen van een show zijn soms vanzelfsprekend, maar ook vaak erg ondoorzichtig. Zelfs voor de betrokkenen, op de eerste plaats cast en crew. De voornaamste reden is natuurlijk rampzalige kijkcijfers. Tegen slechte kritieken blijken veel shows goed bestand, tegen ongeïnteresseerde kijkers nooit. De aanwezigheid van een grote ster uit de filmwereld of een maker die in het verleden hoog scoorde, biedt geen garantie. Bordertown, een animatieshow van Mark Hentemann, scenarist van Family Guy, en geproducet door Seth McFarlane zelf (Family Guy, American Dad), werd vorige week stopgezet.

Spin-offs

Hoe goed een show zal worden onthaald, is nog steeds onvoorspelbaar. Projecten die op papier alles mee lijken te hebben, worden soms meteen genekt. De niet echt frisse praktijk om spin-offs te creëren van succesvolle films of shows uit een ver verleden, is al meer dan eens met een sisser afgelopen.

Het meest befaamde voorbeeld van dit seizoen was Minority Report, gebaseerd op het kortverhaal van Philip K. Dick, maar vooral een ronkende naam omwille van Steven Spielbergs uitstekende verfilming. De televisiereeks kon op DreamWorks' volledige engagement rekenen, een gigantische publiciteitscampagne en optimale productie. Het publiek zei echter meteen nee.

Voor het afvoeren van shows die blijvers bleken te zijn, gelden vaak louter economische redenen. Te grote productiekosten, heet het dan. Meestal betekent het dat de gezichten van een goed scorende show te duur werden. De recente financiële en juridische nachtmerrie rond de twee hoofdacteurs van Bones moet laatst een kleine golf van paniek hebben veroorzaakt. Enkele van de titels die bij ons vaste voet aan de grond hadden, maar de hakbijl kregen: Castle (na acht seizoenen), Royal Pains (acht), Rizzoli & Isles (zeven), Person of Interest (vijf), Unforgettable (vier - de show werd in 2011 meteen afgevoerd, in 2013 weer opgerakeld) en Nashville (vier seizoenen).

De grootste verrassing op het slagveld van vorige week was inderdaad die laatste, over het wel en wee van twee zangeressen in het walhalla van countrymuziek. Heel wat acteurs lieten off the record weten dat ze 'overdonderd' waren door de beslissing.

En hoewel sommige aankondigingen van vorige week ook gewoon bevestigingen waren van wat al in het najaar van 2015 was beslist, rimpelde het net vorige week toch even van spijt. Over het einde van The Grinder twitterde Rob Lowe, ooit een wereldster, een beetje cryptisch: "De show was zonder meer origineel, slim en grappig, met een dodelijke hoeveelheid aan talent. Het uitstekende nieuws is echter dat film blijft bestaan. Ik ben dan ook in de wolken over 22 afleveringen die zoveel bijval oogsten. De tijd die ik erin stak was goed besteed! Bovendien is er nog steeds Grindr (het sociale medium, JS)."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234