Dinsdag 18/02/2020

Bijeengeharkte onwaarschijnlijkheden

Gentse feesten l De truuken van de foor brengt goede oude tijd tot leven HHH

Jan De Smet

Het ziet ernaar uit dat de goede oude tijd terug is waarin Romain Deconinck op de Gentse Feesten in de Minard overvolle zalen trok met de première van een zelfgeschreven stuk. Met De truuken van de foor staat toneel op de planken dat van de hand van de meester zelf had kunnen zijn. Het kan niet anders of er wordt in het Gents gespeeld en het genre is een komedie. De schrijvers Filip Vanluchene en Jo Van Damme moeten de voorbije weken hun hart vastgehouden hebben toen het er eventjes naar uitzag dat de affaire van het Gentse Muziekforum met een sisser zou aflopen. In dat geval was hun stuk gedateerd voor het was opgevoerd, want de plot is voornamelijk daarop gebaseerd.

Etienne en Willy zijn twee klunzen van inbrekers die in het S.M.A.K. van het antieke beeld van Mercurius een voet afzagen. Ze willen die laten opgraven op de werf waar het Muziekforum gepland is. Door die vermeende archeologische vondst zal nv Megabeton Constructies de werken moeten stilleggen en 1 miljard euro verlies per dag lijden. Achter die snode plannen schuilen machinaties van een achterbakse Vlaamse stede die Gent het licht in de ogen niet gunt. In de beste traditie van het volkstoneel zijn het aantal nevenontwikkelingen niet te overzien, maar eindigt alles in peis en vree, met een openbloeiende liefde als kers op de taart.

Dit soort toneel is alleen maar genietbaar voor wie er zich voor openstelt. Je moet willen meegaan in het simplistische verhaaltje dat bol staat van de bijeengeharkte onwaarschijnlijkheden en de herhalingen en het slapstickgeklungel voor lief nemen. Toch is deze nieuwe creatie met al haar uitleggerigheid, oprek en stereotypen te verkiezen boven een geactualiseerde versie van een authentieke Deconinck, die vanwege alle tijd die ertussen ligt toch niet werkt en de artiest van weleer niet flatteert.

Deze Truuken van de foor heeft door de vele verwijzingen naar de actualiteit de verdienste van de herkenbaarheid. Wie vreest dat dat te hoog gegrepen is voor de mensen die op dit soort theater afkomen, onderschat het publiek. Bovendien is deze voorstelling genietbaar omdat er drie rasacteurs op de planken staan, die beslagen zijn in het komische genre. Vooral in het deel na de pauze zijn ze goed op dreef, al is de voorstelling verre van ingespeeld, zodat het lijkt of de première een week te vroeg komt. Het leukste moment is het déjà vu met de persiflage op De Kolderbrigade.

Minpunt? Het mangelt aan een einde die naam waardig. Wat momenteel opgevoerd wordt, slaat als een tang op een varken. Het is gênant hoe er ongeïnspireerd teruggegrepen wordt naar de gimmick die Bob De Moor recycleert van De Vlaamse Reus.

Wie Dirk Buysse, Bob De Moor en Tania Van der Sanden, in een regie van Domien Van der Meiren en Danny Keuppens Waar en wanneer Tot 25 juli om 20.00 uur (op 23 juli ook om 15 uur), Minardschouwburg, Walpoortstraat 15, Gent. Reserveren: Uitbureau, Kammerstraat 19, 09/233.77.88

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234