Woensdag 27/10/2021

Bijboot voor speeltjes nieuwste rage onder superrijken

Een jacht is prima, maar waar blijf je dan met je heli, duikboot en andere hebbedingen? Beeld thinkstock
Een jacht is prima, maar waar blijf je dan met je heli, duikboot en andere hebbedingen?Beeld thinkstock

Heb je een fijn royaal jacht, is het toch rot als je daar ook nog je helikopter, onderzeeboot, speedboot en jetski's op kwijt moet. Een Bentley zet je ook niet in de living. Dus als geld toch geen rol speelt, is het veel handiger een extra boot mee te laten varen voor het exclusieve speelgoed dat het leven op een megajacht draaglijk maakt.

De bijboot is de nieuwste trend in de wereld van de superjachten. De omzetten bij jachtbouwers zitten in de lift, omdat de rijken der aarde alleen maar rijker worden. De werven proberen nu boten te verkopen die als een schaduw achter het moederschip aan varen.

Zo ook het Nederlandse Lynx Yachts, uit Amsterdam: die bouwer heeft er dit jaar één verkocht. Land- en branchegenoot Damen Shipyards uit Gorinchem begon in 2009 met de bouw van bijboten en heeft er sindsdien vier kunnen slijten: twee van 50 meter lang en twee van 67 meter. En de vijfde, nog grotere, komt eraan. In 2016 levert Damen de SEA AXE 691 op. De 'bijboot' is 69 meter lang, heeft ruimte voor een helikopterlandingsplek, een helikopterwerkplaats, jetski's, 22 personeelsleden en al het andere dat dat onmisbaar is voor een multimiljardair op vakantie.

Dankzij de helikopter kunnen gasten eenvoudig invliegen zonder dat de eigenaar zich daarmee hoeft te bemoeien. Hij kan de bijboot ook vooruit sturen, zodat zijn jetski klaarstaat als hij met het moederschip in Saint-Tropez arriveert.

De paleizen van de 21ste eeuw

Bouwers van superjachten doen goede zaken dankzij de groeiende rijkdom van multimiljardairs. Om de steeds luxueuzere en langere jachten te kunnen maken, investeren de bouwers in nieuwe productiehallen. Italië heeft met 37 procent het grootste marktaandeel, daarna komen Duitsland (19 procent) en Nederland met 17 procent. Maar kijkend naar de schepen groter dan 40 meter is Nederland marktleider.

"Vergelijk het met paleizen die vroeger werden gebouwd. Dat was om status te tonen", zegt Sara Gioanola, de Italiaanse woordvoerster van Heesen Yachts uit Oss. "Tegenwoordig hebben we geen paleizen meer, maar doen we het met jachten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234