Donderdag 21/01/2021

Ryanair

"Bij Ryanair mag je niet ziek worden"

Ryanair kwam al eerder in het nieuws met verhalen over slechte werkomstandigheden.Beeld hollandsehoogte

Het leven van een stewardess bij Ryanair is een hel: ze moet altijd stand-by staan, wordt slecht betaald en riskeert voortdurend om ontslagen te worden. Dat zegt de Franse Sofia Lichani, die bijna vijf jaar bij de Ierse lowcostmaatschappij werkte. "Ze maken elke maand bekend wie het slechtst presteerde."

Het leek haar de absolute droomjob, toen ze in 2006 als au pair in Londen werkte: stewardess worden bij Ryanair. Sofia Lichani, afkomstig uit Aix-en-Provence, solliciteerde op haar 22ste bij de luchtvaartmaatschappij. En dat verliep veel vlotter dan ze had verwacht, vertelt ze in haar boek Bienvenue à Bord, dat furore maakt in Frankrijk.

Ze schreef zich online in en op 30 januari 2006 mocht ze zich aanmelden in een hotel bij de luchthaven van Stansted. Tweehonderd sollicitanten - van wie een meerderheid "mooie meisjes uit heel Europa", aldus de schrijfster - wachtten geduldig urenlang op het sollicitatiegesprek. "En dan was het plots in vijf minuten geregeld. Men vroeg mij waarom ik de job wilde en of ik 1.900 euro had om de opleiding te betalen."

De jonge Sofia zette drie maanden lang elke euro die ze kon missen opzij om de vijf weken durende opleiding van 1.900 euro te kunnen betalen. Daarbovenop kwam nog eens 2.000 euro voor het verblijf in de bed and breakfast nabij het opleidingscentrum. Daarna kreeg ze een contract voor drie jaar, niet van de luchtvaartmaatschappij zelf, maar van een Iers uitzendbureau dat voor Ryanair werkt. "De clausules van het contract konden elk moment aangepast worden, zo stond erin. We moesten zelf maar in de gaten houden wanneer er iets gewijzigd werd", zegt de Française.

De werkvoorwaarden waren moordend. "Je hebt niet het recht om ziek te zijn, want dan krijg je geen loon. Als je stand-by staat voor een vlucht, moet je binnen het uur op de luchthaven zijn, maar voor die beschikbaarheid ontvang je geen vergoeding. Je wordt enkel betaald voor de vlucht zelf. De briefing, het onthalen van de passagiers, het is allemaal niet betaald. Als de vlucht vertraging heeft en je moet wachten, word je niet vergoed. In totaal heb ik 55 maanden bij Ryanair gewerkt. Ik heb 5.000 uren gepresteerd maar heb er 3.700 betaald gekregen."

Over de werkomstandigheden bij de Ierse lowcostmaatschappij doen al langer verontrustende verhalen de ronde. Gisteren nog raakte bekend dat de sociale inspectie maandag een onderzoek heeft uitgevoerd in de kantoren van Ryanair in Zaventem. Een zestal inspecteurs, begeleid door politie, hebben documenten opgevraagd. Het onderzoek zou gaan over de arbeidsvoorwaarden van het personeel. De contracten van Ryanair vallen onder de Ierse wetgeving, die nadeliger is voor de werknemers dan de onze, en dat lokt onvrede uit.

Sofia Lichani, ex-stewardess Ryanair.Beeld rv

Incognito controle

Sofia Lichani kan erover meespreken. "In het begin verdiende ik 800 euro. Daarbij kwamen de vluchturen en andere extra's. Voor een korte vlucht kwam er 15 euro bruto bij, voor een vlucht van langer dan 1 uur 45 bedroeg de bonus 27 euro. We hadden recht op 20 vakantiedagen per jaar, waarvoor we 60 euro per dag kregen. We werden aangemoedigd om zo veel mogelijk te verkopen in het vliegtuig - parfums, drank, broodjes... - want dat bracht op. Soms had ik daardoor tot wel 400 euro per maand extra."

"De druk was enorm. Als je verkoopresultaten onder de verwachtingen bleven, werd je ontslagen. Elke maand werden de drie stewardessen die het meest verkochten gehuldigd. Maar ook de namen van de drie slechtst presterenden werden publiek gemaakt", vertelt Lichani, die op haar hoogtepunt 2.000 euro per maand verdiende. Volgens haar gebruikt Ryanair ook mystery passagiers: werknemers van het bedrijf zelf die incognito meereizen en controleren of het cabinepersoneel wel hard genoeg zijn best doet. Zo werd Sofia op het matje geroepen omdat ze in een vliegtuig met enkel Franse passagiers de aankondigingen in het Frans deed, en niet in het Engels.

In 2011 nam Sofia ontslag. Ze werkt nu in een bedrijf dat turntoestellen verkoopt. Haar droom om stewardess te worden, heeft ze ontgoocheld opgeborgen.

Ryanair ontkent aantijgingen

Ondertussen heeft ook Ryanair zelf gereageerd. De lagekostenmaatschappij ontkent de aantijgingen van Sofia. Ryanair beweert dat Sofia geen 5.000 maar 3.783 uur gewerkt heeft in de 58 maanden en dat ze volledig betaald werd voor haar uren. "Ze is ook twee weken ziek geweest tussen augustus 2008 en september 2009 en werd die twee weken volledig betaald."

Dat de uren zo moordend zijn als Sofia beweert, klopt ook niet volgens Ryanair. De stewardess beweerde ook dat ze slecht betaald werd en de eerste maand slechts 400 dollar verdiende. "Klopt niet, in haar eerste volledige maand kreeg ze 1.050 gestort. De 30 maanden die ze al supervisor werkte, had ze een gemiddeld loon van 2.000 tot 2.500 euro."

Ook naar aanleiding van de inval van de sociale inspectie reageerde Ryanair. "We vliegen al sinds 1997 op Charleroi en sinds 2014 op Zaventem en we zijn in orde met alle Europese regelgevingen. Dat zullen we ook zo in de toekomst behouden. We hebben de Belgische sociale inspectie gecontacteerd en zullen hen graag antwoord geven op alle vragen die ze hebben", aldus een woordvoerder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234