Zaterdag 24/08/2019

'Bij ons ontsnap je niet aan een boete'

Terwijl België voor verkeersveiligheid niet eens het Europese gemiddelde haalt (DM 11/10), wonen onze noorderburen in het veiligste land ter wereld. De Nederlandse hoofdcommissaris Ad Hellemons onthult het wonderrecept.

Door Kris Hendrickx

AMSTERDAM l Het strengste hand- havingsbeleid op deze planeet is maar een van de pijlers van het Nederlandse succes, zegt Hellemons in de marge van een ontmoeting van de Europese wegpolitiediensten (Tispol) in Brussel. "Jaarlijks delen we 10 miljoen snelheidsovertredingen uit. Het beste is: voor de meeste mensen mag het nog strenger."

In Nederland sterven jaarlijks 45 mensen per miljoen inwoners in het verkeer. In België zijn er dat met 102 doden meer dan het dubbele. Hoe doen jullie dat?

Hellemons: "We doen drie dingen: doorgedreven verkeersopvoeding en communicatie over verkeersveiligheid, infrastructuurwerken voor veilige wegen en we hebben zowat het strengste handhavingsbeleid ter wereld voor zowel snelheid en alcohol als het dragen van de gordel.

"Alle wegen zijn in een bepaalde veiligheidscategorie geklasseerd. Bij elke classificatie hoort een snelheidscode. Erg belangrijk daarbij is dat een snelheidslimiet pas kan worden ingevoerd als een weg aan de criteria voldoet. Een zone-30 kan dus alleen als de weg daarop voorzien is."

Niet zoals in Belgïe dus, waar men gewoon een zone-30-bord plaatst?

"Precies. Je moet eerst de weg versmallen en verkeersdrempels aanleggen."

Hoe ziet dat strenge handhavingsbeleid er in de praktijk uit?

"Het komt erop neer dat we iedereen continu het idee geven dat je onmogelijk te snel of onder invloed kunt rijden zonder gepakt te worden. In de praktijk is dat ook zo. Als ik één dag te snel rijd in Nederland heb ik een paar dagen later vijf of zes bekeuringen. Jaarlijks worden er in Nederland 10 miljoen snelheidsboetes uitgedeeld. Dat is op jaarbasis gemiddeld één voor elke bestuurder. We hebben alles ook geautomatiseerd. Agenten komen er nog nauwelijks aan te pas."

Hoeveel boetes worden betaald?

"Meer dan 99 procent. Aan een boete ontsnappen kan bijna niet. Zo is de houder van het voertuig sowieso verantwoordelijk, tenzij iemand anders het tegendeel beweert. Een boete wordt meteen betaald, ook als de bestuurder beroep aantekent. Als iemand niet wil betalen, houden we desnoods een bedrag van het salaris in. Als dat niet lukt, komt al snel een deurwaarder aankloppen."

Zo'n beleid vergt nogal wat politieke lef.

"Zonder echte politieke wil lukt niets. Frankrijk heeft getoond dat het heel snel kan gaan als de politiek meewil. Maar weet u wat ook interessant is? Mensen straffen strenge politici niet af. Integendeel, 80 à 90 procent van de Nederlanders vindt dat het best nog wat strenger mag, om die roekeloze enkeling eruit te halen."

Wat valt u het meest op aan de Belgische situatie?

"Het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Binnen Tispol werken we aan Europese harmonisering, maar binnen België zijn de contrasten enorm. In Vlaanderen komen er in ijltempo rotondes en camera's bij. Wallonië hinkt achterop, ook in de cijfers over verkeersdoden. Laat me een kwartier in België rondrijden zonder plaatsnaamborden en ik zie meteen in welk gewest ik ben."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden