Vrijdag 24/09/2021

Bij Fox News staat de bagger altijd klaar

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Niet de Republikeinen, maar Fox News wordt in deze presidentsverkiezingen de geduchtste tegenstander van de Democraten. Om zijn aartsconservatieve agenda door te drukken deinst Amerika's populairste nieuwszender zelfs niet terug voor karaktermoord.

'De bashing van Obama en Hillary tijdens talkshows is problematisch', zegt mediasociologe Divina Frau-Meigs. 'Seksisme en racisme zijn schering en inslag. De commentaren zijn misleidend.'

Fox Newsradiopresentator Tom Sullivan dacht deze week grappig uit de hoek te komen. Tijdens zijn programma maakte hij zich vrolijk in de vergelijking die een beller maakte tussen speeches van Barack Obama en Adolf Hitler. Daarna draaide hij toespraken van de Democratische presidentskandidaat en de nazileider. Sullivan deed zelf de massa na door mee te schreeuwen. Wanneer een andere luisteraar hem later verweet Obama te 'denigreren', antwoordde hij dat hij het nooit meer zou doen. Daarna begon hij de man te jennen. "Can I, please, one more time? Just one more time? Then I won't do it again... Until the next time."

Fox News televisie zond een tijd geleden een debat uit onder de noemer 'Frontrunner Populists', een verwijzing naar Democraten Hillary Clinton en Barack Obama. Vraag van de avond: 'Wordt het kapitalisme aangevallen?' Gastcommentatoren mogen beide kandidaten zonder weerwoord afmaken. Obama wordt vergeleken met de linkse Venezolaanse president Hugo Chavez. In een beursprogramma zegt een gastspreker over de Democratische race: "Het zal Obama of Hillary worden, eigenlijk allebei communisten."

Wie denkt dat debatten als deze afkomstig zijn van een obscure vrije radio of lokale televisie mag even slikken: ze zijn te beluisteren op Amerika's grootste televisie- en radiozender: Fox News. In Europa kennen we de Amerikaanse televisieverslaggeving vooral van Cable News Network (CNN), maar die zender van mediamagnaat Ted Turner wordt in de VS minder bekeken dan zijn concurrent van de Australisch-Amerikaanse mediamagnaat Rupert Murdoch.

Fox haalde CNN voor het eerst bij in 2002; volgens een onderzoek van het Pew Research Center apprecieert een meerderheid van de kijkers de "patriottische berichtgeving over de 9/11-aanslagen en de oorlog in Irak". Sindsdien is de winst van de zender dankzij de gunstige kijkcijfers verdriedubbeld, van 112 miljoen tot 291 miljoen dollar. Die oorlogskas wordt vandaag geïnvesteerd in de ultraconservatieve agenda van Fox. En dit jaar is dat: presidentskandidaten opjagen.

Wanneer Fox News op 7 februari vorig jaar een 'primeur' aankondigt, nemen alle VS-media het 'breaking news' over. Op gezag van het blad Insight Magazine meldt Fox "dat Obama tijdens zijn kinderjaren vier jaar lang school liep in een Indonesische madrassa (koranschool)". In één adem wordt de senator uit Illinois en kersverse presidentskandidaat over één kam geschoren met de talibanmilities die door VS-troepen worden bestreden in Afghanistan.

De Foxpresentatoren spreken in die tijd ook voortdurend Obama's volledige naam uit, met overdreven nadruk op zijn islamitische tweede naam: 'Hussein'. Ondanks Obama's prompte tegenaanval wordt het nieuws pas ontkracht wanneer CNN en ABC News verslaggevers op de bewuste school laten vaststellen dat het om een gewone, openbare, en niet-religieuze dorpsschool gaat.

Het kwaad is dan al geschied: het verhaal leidt nu een eigen leven op conservatieve webblogs. Als Fox News verneemt dat Obama op zijn jasje niet langer de 'stars & stripes'-pin draagt, wordt een commentator opgevoerd die hem van antipatriottisme beschuldigt. Conservatief radiotalkshowhost Mark Williams: "Hij vond het oké om zich te uiten als de binnenlandse opstandeling. Die hij ook is." Voor het woord opstandeling gebruikt Williams niet het Engelse woord 'rebel' maar 'insurgent', zoals de Iraakse opstandelingen in het nieuws dagelijk worden betiteld.

In het praatprogramma Red Eye hekelt presentator Greg Gutfeld op 9 februari de blinde "idolatrie" voor Obama. Daarna becommentarieert hij de clip van een lied dat de zanger van The Black Eyed Peas opnam voor Obama, vol zwart-witbeelden. "Het is alsof hij al dood is", schertst Gutfeld. "Zie je hoe in de clip een white guy te zien is die Obama de Black Powergroet brengt?" Zijn vrouwelijke collega, ankervrouw Julie Banderas, noemt de presidentskandidaat daarop een 'halfrican'. Dergelijk besmuikt racisme komt te pas en te onpas voor in Foxprogramma's. Tijdens een ontbijtshow vorige week werd bij een item over de arrestatie van maffialeden in New York verwezen naar een website die 'als grap' maffiabijnamen geeft aan de presidentskandidaten. Obama wordt er als 'the ogre' bestempeld, de 'wildeman'.

Hoewel een van Obama's belangrijkste programmapunten net is dat hij geen onderscheid wenst te maken tussen culturen of kleuren - hij is zelf kind van een Keniaanse vader en een blanke moeder - wordt hij door sommige Foxcommentatoren consequent black genoemd. Citaten als "de reden dat hij als zo'n big deal beschouwd wordt, is gewoon omdat hij zwart is" en "hij is gewoon een zwarte kandidaat die zich omringt met blanke adviseurs" worden tussen het nieuws van de dag gesmokkeld.

Foxtelevisietalkshow Hannity & Colmes voerde ook al uitgebreid 'columnist' Erik Rush op, die Obama ervan beschuldigt banden te hebben met een racistische kerk. Rush stelt dat de Trinity United Church of Christ in Chicago, waar Obama en zijn familie missen bijwoonden, even 'separatistisch' is als de White Powerbeweging of de Nation of Islam van Louis Farrakhan. Rush is zelf Afro-Amerikaan, maar wat Fox er niet bij vertelt, is dat hij een extreem rechts commentator is die onder meer pleit voor de afschaffing van de American Civil Liberties Union, het vlaggenschip van de VS- burgerrechtenbeweging. Obama en de kerk kregen geen weerwoord.

Ankerman Sean Hannity voert in zijn praatprogramma ook regelmatig rocker Ted Nugent op, die vorig jaar tijdens een optreden Obama en Hillary Clinton uitschold terwijl hij twee machinegeweren aan het publiek toonde. Hannity zond het fragment vitriool opnieuw uit. In primetime. En ondanks de gewapende bedreiging tegen Obama en Clinton stoorde de talkshowhost zich er niet aan. "Ach, wat is erger? Dit of Obama die onze troepen in Irak beschuldigt van het vermoorden van burgers?", vroeg hij zich af.

Nog een invloedrijke gaste bij Hannity & Colmes is de conservatieve columniste Ann Coulter, die bij conservatieven populair is voor boeken als If Democrats Had Any Brains, They'd Be Republicans. Coulter haalt graag uit naar de 'onverantwoordelijke' Obama, omdat hij in zijn boek Dromen van mijn vader schreef dat hij als jongere met drugs experimenteerde. Coulter zorgde vorige maand voor ophef door haar kritiek op Republikeins presidentskandidaat John McCain, die voor haar te gematigd is. "Ik stem nog liever op Hillary", zei ze, tot verbijstering van de commentatoren. "Ze zal sterker dan McCain zijn in de oorlog tegen terreur."

De aandacht die John McCain bij Fox krijgt, is grotendeels negatief. In de talkshow Your World with Neil Cavuto wordt hij regelmatig hard aangepakt. De anchorman vergeleek McCain vanwege zijn beruchte woedeaanvallen onlangs met het Psycho-personage Norman Bates. Conservatief presidentskandidaat Mike Huckabee werd de voorbije twee weken door hem twee keer langdurig en kritiekloos geïnterviewd. Huckabee werd door de interviewer verwelkomd als 'my buddy' (mijn maatje).

Fox' invloedrijkste commentator heet Bill O'Reilly, die er een sport van maakt in zijn talkshow The O'Reilly Factor Obama af te breken. Uit een studie van het Pew Research Center for the People and the Press uit september 2007, naar de impact van celebrity's op verkiezingen, blijkt zijn invloed: 26 procent van de Republikeinen zegt meer geneigd zijn voor een kandidaat te kiezen als O'Reilly hem of haar steunt. Deze week stak hij in zijn 'valentijnsadvies' opnieuw de draak met Obama. "We houden van hoop, geloof en liefdadigheid", echode hij Obama's speeches. "Maar daarmee roeien we de taliban in Afghanistan niet uit." In de voorbije week voerde O'Reilly voor het eerst Karl Rove als zijn vaste gastcommentator op. Rove is de neoconservatieve spindoctor die in 2000 en 2004 George W. Bush aan de macht bracht door de evangelische kerken te mobiliseren.

"Mijn buikgevoel vertelt me dat Obama op de lange termijn onervaren is. Hij heeft niet wat je nodig hebt om opperbevelhebber te zijn en hij is het meest liberale lid van de Amerikaanse Senaat", zei Rove deze week. "Als een Republikeinse kandidaat daar geen minced meat (gehakt) van kan maken, dan weet ik het ook niet."

Over de impact van Fox op het kiezerspubliek laten academische onderzoekers geen twijfel bestaan. Stefano Della Vigna en Ethan Kaplan van de University of Berkeley publiceerden in augustus 2007 hun bevindingen van de studie The Fox News Effect, Media Bias and Voting'.

Beiden vergeleken veranderingen in het stemgedrag van Republikeinen in de steden waar Fox News te zien was in 2000, en de steden die er nog geen beschikking over hadden. Fox was toen al te bekijken in een op de vijf Amerikaanse steden. Nu in alle. De onderzoekers besloten dat Fox News de Republikeinse stemmen met een half procent, of 200.000 stemmen, deed toenemen. Dat lijkt niet veel, maar was voldoende geweest om de verkiezingsuitslag te veranderen. Het verschil tussen Bush en Gore was in dat jaar kleiner.

Divina Frau-Meigs, professor Amerikaanse Studies en Mediasociologie aan de Parijse universiteit Sorbonne III, noemt Fox ronduit het 'propagandamiddel van nieuw rechts in de VS'. In het vorige maand verschenen artikel 'Les médias et l'information dans l'Amérique de George W. Bush' wijst ze op de ingrijpende rol van de 'Fox Factor' in de VS-samenleving. "De Fox Factor is de collusie tussen een regering en een media om live propaganda te maken en een elan van patriottisme in de publieke opinie uit te lokken door middel van angst.

Hierdoor steunt de publieke opinie de regering in haar acties en geeft ze vrij spel, vooral wat de buitenlandse politiek van het land betreft."
Frau-Meigs schrijft na haar onderzoek vier criteria toe aan Fox in zijn relatie met het huidige Witte Huis: volgzaamheid, patriottisme, desinformatie en verzwijgingen. "Bush kreeg de voorbije jaren een voorkeursbehandeling en het Witte Huis gaf Fox primeurs", zegt ze in een gesprek met De Morgen. "Tijdens deze verkiezingen trokken ze de kaart van Rudy Giuliani. Maar door zijn voortijdig uitvallen zitten ze wat de Republikeinse race betreft wat in de problemen. Je ziet dat ze nu vooral een aartsconservatief als Mike Huckabee veel ruimte geven.

John McCain is door een paar van zijn progressieve standpunten niet geliefd. Maar omdat hij de Republikeinse presidentskandidaat zal worden, is er nu toch een soort van toenadering. Aan beide kanten trouwens. McCain probeert nu duidelijk nieuw rechts voor zich te winnen door zich bij Fox te profileren met zijn verzet tegen abortus.

Over iemand als Hillary Clinton daarentegen werd door Fox afgelopen jaren erg irrationeel bericht. De ene dag was ze te feministisch, de andere dag weer niet. De volgende dag was ze te links, daags daarop was ze een havik. Dan weer werd ze afgeschilderd als een goddeloze, vervolgens als een fundamentalist. Het enige wat ze niet deden, was de inhoud van haar programma weergeven."

Daar komt nu wel verandering in, stelt Frau-Meigs vast. "Fox behandelt Hillary momenteel met opvallend meer neutraliteit dan Obama, en daar is zowel een objectieve als een cynische uitleg voor. De objectieve uitleg is dat Hillary en Bill Clinton de voorbije jaren extreem omzichtig omgingen met Foxeigenaar Rupert Murdoch. Er zijn zelfs ontmoetingen geweest tussen Murdoch en Bill Clinton in New York. Clintons standpunt inzake nationale veiligheid sluit nu ook veel dichter bij dat van Murdoch aan. Ook haviken als O'Reilly zijn daarom makkelijker met haar te verzoenen.

"De cynische uitleg is: als je Hillary helpt winnen bij de Democraten, dan is de kans groter dat zij verliest tegen de Republikeinse kandidaat dan Obama. Er is ook een commerciële verklaring: tijdens verkiezingen rekent Fox voor zijn berichtgeving ook op Democratische kijkers. In de pure berichtgeving over Democraten zijn ze daarom minder schreeuwerig dan normaal, maar de bashing van Obama en Hillary tijdens talkshows blijft problematisch. Seksisme en racisme zijn er schering en inslag. De commentaren zijn ronduit misleidend. En het probleem is dat Foxkijkers de daar verschafte informatie geloven, ook al wordt ze later ontkend, zoals in het geval van Obama's vermeende verleden op een koranschool."

Wie er eerst was, dat conservatieve kijkerspubliek of Fox, is een beetje zoals de kip of het ei. Frau-Meigs: "In Europa onderschatten we niet alleen het conservatisme in de VS maar ook de innovatieve mediastrategie daar. Het ene is er niet zonder het andere. Murdoch had zowel ideologische als commerciële redenen om in 1987 zijn opmars in de VS te beginnen. Ideologisch is hij een moralistisch conservatief - hij zet zijn nieuwsredacties soms onder druk met die standpunten - maar Fox is er ook omdat eind de jaren tachtig een segment van conservatieve kijkers niet meer aan zijn trekken kwam bij andere netwerken. Amerika schoof toen op naar rechts. Dat is sindsdien opnieuw gebeurd. Bush werd de eerste keer verkozen met moraliteit als onderliggend thema, de tweede keer, na 9/11, op het thema van nationale veiligheid. Fox zal dat bij de presidentsverkiezingen zeker opnieuw hoog op de agenda plaatsen."
(Maarten Rabaey)

Fox's Banderas Calls Obama a "Halfrican"

Sean Hannity asserts Barack Obama is a racist

Ann Coulter on Hillary-Obama, Dem's

Ted Nugent insulting Barack Obama and Hillary Clinton

Ann Coulter: I'll Vote For Clinton if McCain's the Nominee

Obama a Domestic Insurgent?

Mike Huckabee on Neil Cavuto

The O'Reilly Factor

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234