Maandag 24/01/2022

Big Mac is veertig jaar oud, maar heeft geen midlifecrisis

Een hamburger van 40 jaar oud is niet iets waar je meteen van gaat watertanden. Behalve dan als het een Big Mac is. De calorietoren van McDonald's bestaat nu 40 jaar en dat wordt gevierd met de oprichting van het Big Mac Museum in North Huntingdon, Amerika.

Door Katrijn Serneels

BRUSSEL l De Big Mac is meer dan een broodje met vlees tussen, het is een symbool van Amerika. En een graadmeter van economische welvaart over de hele wereld: The Economist gebruikt in haar jaarlijkse welvaartsindex de prijs van een Big Mac in de lokale 'McDo' om landen over de hele wereld te vergelijken.

Ook al is de Big Mac veertig, hij lijkt nog niet veel last te hebben van een midlifecrisis. De hamburger die voor het eerst op de grill lag te sissen in 1967 is nog altijd al een van de onverslijtbare klassiekers van McDonald's. Ook al werken die hard aan een gezond imago, de Big Mac zal altijd hun beroemdste product blijven, en niet hun Caesar Salad. In Amerika alleen worden er 550 miljoen Big Macs verkocht per jaar. Elke 17 seconden bijt er iemand in een Big Mac. Drie Vlamingen, een junkfoodlover, een culinaire fijnproever en een schrijfster van gezondetengidsen, doen hun boekje open over de Big Mac en wat die voor hen betekent.

Willem Asaert, culinair recensent: 'De burger voor het klootjesvolk'

"Ja, ik heb al eens een Big Mac gegeten Het is niet de beste hamburger die ik ooit geproefd heb, maar die van Quick zijn slechter. Dat vlees smaakt daar echt naar diepvries. Bij McDonald's is het toch beter. En een Big Mac is zeker beter dan de rommel die ze als hamburger in de frituur verkopen, die Bicky Burgers en zo. Wat daar inzit, dat wil ik niet eens weten. Thuis maak ik zelf ook wel eens hamburgers voor de barbecue: goed vlees, goed kruiden en goed bakken, meer moet dat niet zijn. Een hamburger is lekker eten voor mij."

"Als ik in Amerika kom, en ik moet wachten tijdens een tussenstop op de luchthaven waar er een Wendy's of een andere hamburgerketen is, dan eet ik er eentje. Die van Wendy's vind ik eerlijk gezegd beter dan die van McDonald's. Je smaakt echt dat die op een grill gebakken zijn, bij de Big Mac proef je dat niet. Niet dat er iets mis is met de kwaliteit van de Big Mac, die wordt streng gecontroleerd, daar ben ik zeker van. Maar een hamburger van een lokale diner kan vaak lekkerder zijn dan die van een grote keten. Tja, wat wil je, de Big Mac is de goedkoopste van de hamburgers, goedkoper dan Wendy's of Burger King. Voor die prijs krijg je wel wat kwaliteit, maar dat is geen topkwaliteit. De Big Mac is de burger voor het klootjesvolk, zeg maar."

"Ik vind hamburgers wel horen bij Amerika. Ze zijn eigenlijk een symbool geworden voor dat land. Niet zo'n positief symbool, met al die obesitas die er in Amerika is. Tja, de hamburger, daar krijg je toch een beetje een dubbel gevoel bij."

Een Big Mac is zeker beter dan rommel als de Bicky Burger uit de frituurSergio, tv-presentator: 'Liever frieten dan hamburger'

"Sergio is een echte frituurfreak, en niet zo'n McDonald's-man," zegt de manager van Sergio. "En hij eet ook minder vet dan vroeger tegenwoordig, want hij weet zelf ook wel wat de gevolgen voor de gezondheid zijn. Maar als hij op frituur gaat, dan gaat hij niet in de eerste plaats voor de hamburgers of voor een Bicky Burger, maar voor de frieten. Van de Big Mac is hij bij mijn weten ook niet zo'n fan."

Sonja Kimpen,

schrijfster dieetboeken: 'De ondergang van het lichaam'

"Big Mac? Dat is de ondergang van het lichaam. Ik heb het nog nooit gegeten. Het is een witte spons met een hamburger tussen en heeft geen enkele voedingswaarde. Een Big Mac is geen volwaardige maaltijd, want er is geen goed evenwicht tussen de hoeveelheid vlees, groenten en brood die het bevat. Mensen moeten leren een onderscheid te maken tussen genotsvoeding en gezonde voeding. Dat McDonald's zich nu een gezonder imago probeert aan te meten door slaatjes te verkopen, dat vind ik gewoon een laag vernis. Dat is pure misleiding van de mensen. Als ze één positief ding doen, dan maakt dat al het negatieve toch niet goed, hé? Kim Gevaert doet mee aan reclame voor McDonald's, maar ik zeg je, als ze deze week alleen hamburgers zou eten, ze zou niet veel wedstrijden winnen."

"Als ik ergens kom, dan vragen mensen me altijd, met iets in hun hand: mag ik dit eigenlijk eten? Of ze vragen: 'Eentje kan toch geen kwaad, af en toe?' Dan zeg ik: 'Ja, één glas wijn is oké, één praline, één Big Mac, één koffiekoek,...' Maar in de praktijk blijft het vaak niet bij eentje, af en toe."

"Kijk, ik wil de verjaardagsparty van de Big Mac nu niet verpesten. Als er mensen zijn die de Big Mac het summum van genot vinden, dan ga ik hen dat genot niet afnemen. Maar wie te veel genotsvoeding eet, ondervindt daar veertig jaar later de gevolgen van voor zijn lichaam."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234