Vrijdag 04/12/2020

Column

Big data is beautiful, tot die in de verkeerde handen terechtkomt

Beeld dm

Pascal Paepen is financieel analist en docent bank & beurs.

Vijfhonderd miljoen euro. Dat is het bedrag dat KBC wil investeren in 'big data'. Het geld moet dienen om alle klanteninformatie waarover de bank-verzekeraar beschikt, continu te analyseren en vervolgens te laten renderen. Met een beter inzicht in het koopgedrag en de interesses van zijn cliënteel kan KBC zijn aanbod aanpassen aan de behoeftes van iedere individuele klant. De investering moet ertoe leiden dat medewerkers van de bank hun klanten gerichter en efficiënter kunnen contacteren met een gepast aanbod van diensten en producten.

Dat klinkt allemaal wel mooi, maar is dit niet een zoveelste machtsgreep van Big Brother? Wat blijft er nog over van privacy? Van een bankier zou je toch mogen verwachten dat hij vertrouwelijk omspringt met de persoonlijke gegevens en informatie van zijn klanten, toch? Jawel. KBC heeft al laten weten dat men de verzamelde informatie (voorlopig?) niet wil verkopen aan externe partijen. Maar het is uiteraard de bedoeling dat de investering wat opbrengt. En dat betekent ongetwijfeld dat iemand met een paar duizend euro op zijn rekening voortaan veel sneller een telefoontje zal krijgen van de bank met een selectie van fondsen en andere producten waarin hij zou kunnen beleggen.

Heel wat klanten zullen niet gediend zijn met die nieuwe, ongevraagde service. Maar anderen zullen er hun voordeel mee doen. Nu krijg je van een bank immers vaak eenheidsworst: het fonds van de maand is algauw de 'evidente' keuze. Maar het mag ook iets professioneler. Een beleggingsportefeuille hoort immers steeds afhankelijk te zijn van de specifieke gezins- en financiële situatie waarin iemand zich bevindt. Een goede bankbediende kan op dat vlak een bijdrage leveren, maar hij is geen encyclopedie. Vernieuwende technologie kan op dat vlak helpen.

Ook voor het al dan niet toekennen van een hypotheeklening of ander krediet kan een ruime en goed geüpdatete databank helpen. Om probleemkredieten te mijden dient de bank de klant immers zo goed mogelijk te screenen. Daarbij telt elk detail. Een goed afgehandelde kredietaanvraag kan wanbetalingen voorkomen en beperkt dus probleemdossiers. In principe worden daar zowel de klant als de bank beter van.

Net voor de kredietcrisis was de situatie wel even anders. Toen stopte menige bank nog miljarden euro's in CDO's en andere kredietderivaten zonder over voldoende informatie van de debiteurs te beschikken. Duizenden miljarden dollars gingen in rook op. Die ramp wil men liever niet nog eens meemaken en ook al biedt een goede analyse geen garantie, ze kan wel veel onbezonnen kredietbeslissingen vermijden.

Big Brother is niet meer weg te denken in onze maatschappij. De supermarkt kent ons koopgedrag dankzij de informatie op onze klantenkaart, Google en andere internetreuzen weten van onze interesses dankzij ons surfgedrag en nu zullen de banken dus ook meer en meer informatie over ons verzamelen en analyseren.

Kennis is macht en het is logisch dat die firma's de informatie waarover zij beschikken gebruiken. De regelgever dient er wel op toe te zien dat dergelijke gegevens nooit misbruikt worden. Voor je het weet wordt 'privacy' uit het woordenboek gehaald en is al die vertrouwelijke informatie over ons zomaar publiekelijk beschikbaar door een lacune in de beveiliging of de actie van een hacker. Big data is beautiful. Tot die in de verkeerde handen terechtkomt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234