Donderdag 28/05/2020

Mobiliteit

Biertrein tussen Jupille en Ninove moet tot 5.000 trucks per jaar van de weg houden

Beeld BELGA

Tussen de brouwerij in het Luikse Jupille van AB Inbev en het distributiecentrum van warenhuis Delhaize in het Oost-Vlaamse Ninove, wordt een "biertrein" op het spoor gezet die het transport via de weg moet beperken. "De biertrein is een sprekend voorbeeld van combimobiliteit, waarbij we 5.000 vrachtwagens van de weg halen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

De eerste testtrein kwam vandaag aan in Ninove, melden de partners AB InBev, Delhaize, Remitrans, Lineas en de provincie Oost-Vlaanderen. "Eens het project aan zijn volle capaciteit zit, kunnen er maar liefst 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg worden gehaald. De bedoeling is om vanuit dit proefproject andere partners hierbij te betrekken", zeggen de initiatiefnemers.

Bij Delhaize staat duurzaamheid centraal, zegt CEO Denis Knoops. "Uiteraard blijft transport over de weg noodzakelijk in elk distributiesysteem, maar Delhaize wil waar mogelijk zoeken naar duurzame modi, zoals spoor, binnenvaart of andere alternatieven. Ik ben dan ook zeer trots dat we via deze unieke samenwerking met alle partners erin geslaagd zijn om duizenden vrachtwagens per jaar van de weg te halen. Ik hoop dan ook dat dit nog maar een begin is en dat anderen ons voorbeeld zullen volgen."

Minder vrachtwagens op de wegen betekent ook minder CO2-uitstoot en minder fileleed, zegt Alexander Soenen, logistiek directeur bij AB InBev. "We hebben de doelstelling om tegen eind 2017 minstens 25 procent CO2-reductie te doen. Dit zal er zeker toe bijdragen. Ook in het vermijden van de files dragen we ons steentje bij. De vrachtwagens leggen normaal het klassieke traject E40 en de Brusselse ring af."

"Intermodale mix"

De trein werd mee ingehuldigd door federaal minister van Mobiliteit François Bellot. "Dit project is gebaseerd op een duidelijke keuze voor een intermodale mix. België is een land met een wereldwijd bekende biertraditie maar ook met een lange spoorgeschiedenis. Deze twee factoren vinden elkaar nu in een intermodale toepassing", zei Bellot, die ook aankondigde dat de Europese Commissie zopas groen licht heeft gegeven aan het Belgische systeem van subsidies voor verspreid en gecombineerd vervoer tot 2020.

"De biertrein is een sprekend voorbeeld van combimobiliteit, waarbij we 5.000 vrachtwagens van de weg halen. Maar het mag hier niet bij blijven. We willen ook de transport van frisdrank via hetzelfde spoor organiseren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Weyts. "Bedrijven hoeven zich niet blind te staren op de file aan hun voordeur. Aan de achterdeur liggen vaak ijzersterke alternatieven voor de file, zoals de waterweg of het spoor, die we nu aan het herontdekken zijn. Overal waar partners de handen in elkaar slaan en met een open blik naar de alternatieven kijken, kunnen duizenden vrachtwagens verdwijnen van onze wegen."

AB Inbev en Delhaize slaan de handen in elkaar om bier te vervoeren per trein.Beeld cc
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234