Woensdag 08/04/2020

Biënnale van de Schilderkunst gaat vreemd

De vijfde editie van de Biënnale van de Schilderkunst overstijgt de oevers van de Leiestreek en gaat de exotische toer op met de tongtwister Yoknapatawpha. Drie musea rond Gent verbinden zo heimat met onbekend terrein.

"Ik kan amper geloven dat we al aan onze vijfde editie toe zijn", begint directeur Joost Declercq de rondleiding in museum Dhondt-Dhaenens. "Als je kijkt naar biënnales vandaag dan heb je het altijd over het jongste, heetste en nieuwste: de meest spectaculaire kunst van het moment. De Biënnale van de Schilderkunst doet net het omgekeerde. Het blijft klassiek. We doen aan een soort subjectief surfen doorheen de tijd met behulp van allerhande kunstenaars. Zo verbinden we de actualiteit met onze geschiedenis. Een succesformule, zo is gebleken."

De Biënnale van de Schilderkunst speelt zich af in het Gentse. Drie musea in de Leiestreek, Museum Dhondt-Dhaenens, het Raveelmuseum en het Museum van Deinze en de Leiestreek, verbinden hun collecties met een centraal thema. Hierin blijven ze trouw aan hun stijl, maar gaan ze net zo goed de uitdaging aan om tot een compleet nieuw geheel te komen. Dit jaar kiest de Biënnale voor een vlucht naar het exotisch klinkende Yoknapatawpha. De ondertitel is ontleend aan de fictieve provincie Yoknapatawpha County, bedacht door de Amerikaanse schrijver Willam Faulkner. De verzonnen maatschappij had opvallend veel gelijkenissen met zijn geboortegebied Lafayette County in Mississippi. Het contrast tussen het lokale en de imaginaire vluchtwereld zet het exploratief karakter van de Biënnale in de verf. "Faulkner plaatst het individu tegenover een grotere context. Hij vertrekt vanuit persoonlijke verhalen en bouwt zo zijn wereld op. Dit aspect wordt doorgetrokken in de Biënnale. Elk museum gaat persoonlijk te werk. Er wordt geen afgerond geheel gevormd dat onderbouwd is van wetenschappelijke research, eerder een parcours vol suggesties."

Museum Dhondt-Dhaenens werkt met twee contrasterende Vlaamse kunstenaars als vertrekpunt, maar toont verder voornamelijk internationaal werk. Albijn Van den Abeele, gekend om zijn lokale boszichten van Sint-Martens-Latem, komt zo tegenover Oostendenaar James Ensor te staan. "Het werk van de twee ligt mijlenver uit elkaar, en tegelijk ook weer niet", stelt Declercq. "Beiden zijn van grote betekenis geweest. Van den Abeele schilderde erg academisch, toch had hij duidelijke voelsprieten voor de abstracte kunst. Daar tegenover verlangde Ensor naar een voor hem exotische wereld. Ensor was internationaal gezien een erg belangrijke kunstenaar. Al liep zijn succes niet altijd evenredig mee, toch is vandaag duidelijk dat hij nog altijd meespeelt. Ook in de Biënnale komt Ensor in alle drie de musea voor."

De geest van Faulkner waart door de hele Leiestreek. Een eindje verder vertrekt Het Museum van Deinze en de Leiestreek vanuit eenzelfde lokale insteek met werk van Gustave van de Woestyne, Emile Claus en Joe Van Rossem. De kunstenaars komen in de expo terecht tussen de geborgenheid van het eigen atelier en de mogelijkheid tot exploreren naar een fysieke of spirituele buitenwereld. Jong talent als Kasper Bosmans wordt tegenover kleppers als Magritte en Carla Klein geplaatst.

Keuken van Le Corbusier

In het Roger Raveelmuseum ten slotte staan niet zozeer de kunstenaar, maar wel de werken centraal. Ook sculpturen zijn aanwezig. "Raveel is een kunstenaar die een kader aanreikt waarmee je heel veel thematieken, processen en handelswijzen in de schilderkunst kunt benaderen", verklaart conservator Piet Coussens. "Ook een keuken uit het Unité d'Habitation van Le Corbusier staat zo opgesteld. Dit om aan te tonen dat de modernistische architectuur erg veel raakvlakken heeft gehad met de schilderkunst. De Biënnale focust zich misschien op schilderkunst, maar we kijken ook wat er in andere artistieke disciplines gebeurt. We proberen zo de meest relevante bekommernissen van de kunstenaars van vandaag te behandelen."

De beleving staat voorop. De drie musea pakken nog uit met een laatste pareltje: de nieuwe kunstgids Pieter Paul, een gratis te downloaden app die je info verschaft over kunstwerken die je aan het bekijken bent. Ook kunstenaars worden aan het woord gelaten en worden tips gegeven op basis van je favoriete werken.

De Biënnale loopt tot 25/09 in Museum Dhondt-Dhaenens, Roger Raveelmuseum en Museum van Deinze en de Leiestreek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234