Zondag 27/11/2022

Biënnale Charleroi Danses eert Merce Cunningham

De Belgische dansgeschiedenis trok zich nooit veel aan van institutionele en taalkundige grenzen. De laatste tien jaar ontwikkelde het danslandschap in Franstalig België zich echter toch enigszins anders dan in Vlaanderen. De biënnale Charleroi Danses 2009 biedt een goed beeld van wat daar op dit ogenblik gebeurt.Het internationale luik van het festival is eerder beperkt. Het festival bewijst de overleden Merce Cunningham eer met twee programma’s van zijn gezelschap. Daarnaast zijn er een tiental andere buitenlandse gasten. Sommige namen klinken erg bekend. Zo zijn er de Japanner Hiroaki Umeda, de Israëlische Yasmeen Godder of Faustin Lineyakula. Ook de Franse Maguy Marin is hier nog eens te gast met nieuw werk. Veel import ook uit het voormalige Oostblok van artiesten die hier niet eerder te zien waren als Ferenc Fehér (Hongarije) of Vava Stefanescu uit Roemenië. Tenslotte is er ook wat werk met roots in Noord- en Midden-Afrika, zoals Latifa Laâbissi of Papy Ebotani.De ruime helft van het festival bestaat echter uit binnenlands werk. Het festival biedt een breed palet van dansstijlen, van het strenge vormonderzoek van Jean-Luc Ducourt of Michèle Noiret over de uitbundige theaterdans van Joanne Leighton, Karine Pontiès of Peeping Tom tot het humanistisch discours van Claudio Bernardo. Er vallen heel wat creaties of Belgische premières te zien. Het festival opent o.a. met een nieuw stuk, Neige, van Michèle-Anne De Mey.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234