Woensdag 25/11/2020

Media

Biedoorlog in Nederland: de strijd om De Telegraaf is nog niet gestreden

Beeld ANP

De overnamestrijd om het Nederlandse mediabedrijf TMG is nog niet beslecht, ondanks een akkoord op bestuursniveau met het Vlaamse Mediahuis. Maar de Nederlandse minderheidsaandeelhouder Talpa van magnaat John de Mol geeft niet op. De biedstrijd leidt tot een bureauoorlog bij TMG, waar de bedrijfstop door het bestuur op non-actief is gezet. 

Na weken van speculaties leek Gert Ysebaert er zondagavond schik in te hebben. De CEO van het Mediahuis, de uitgever achter De Standaard, kreeg een verlossend telefoontje. De raad van bestuur van Telegraaf Media Groep (TMG, met merken als De Telegraaf, Telesport, Privé of GeenStijl) zette het licht op groen voor het overnamebod van de Belgen. Mediahuis biedt, samen met de textielfamilie Van Puijenbroek, 6 euro per aandeel. Ze waarderen de uitgever van De Telegraaf daarmee op 278 miljoen euro. Samen hebben ze nu al zowat 60 procent van de aandelen van TMG in handen.

De familie van Puijenbroek is, via haar investeringsmaatschappij VP Exploitatie, sinds 1951 de historische meerderheidsaandeelhouder van TMG, en zat als bestuurder mee aan tafel. Een betrokken aandeelhouder, die de rust wil bewaren, zo wordt de familie omschreven in Nederlandse media.

Huidig spilfiguur van de familie is de 41-jarige Guus Van Puijenbroek. Hij was het die met het idee op de proppen kwam om TMG helemaal in eigen handen te nemen. Hij nam daarvoor contact op met de Belgische families Leysen en Baert, de twee grootaandeelhouders achter Mediahuis. Ze kennen elkaar al langer.

Persoonlijke speeltuin

Van Puijenbroek is de ruzies aan de top van het bedrijf beu. Te veel verschillende aandeelhouders zien het bedrijf als hun persoonlijke speeltuin. Of handelen als opportunistische beleggers. Het botst herhaaldelijk tussen redactie en directie, er is geen duidelijke strategie meer. Met een stabiele partner aan boord moet TMG terug in rustig vaarwater de steven naar nieuwe oorden kunnen richten.

Rest slechts één probleem, en dat luistert naar de naam John de Mol. De mediamagnaat, bekend van televisieformats als Temptation Island of Big Brother, is met zijn holding Talpa eveneens aandeelhouder van TMG, voor zowat 21,4 procent. 

De afkeer van Van Puijenbroek voor de 'cowboymentaliteit' van De Mol heet haast visceraal te zijn. Het overnamebod is dan ook welhaast een afrekening met De Mol. Die is compleet verrast en reageert woest. Hij werpt zich op als de redder van de Nederlandse media. Het gros van de Nederlandse krantenmarkt is in handen van De Persgroep en Mediahuis, twee Belgische uitgevers. TMG is zowat het laatste Nederlandse bastion. Via zijn holding Talpa start De Mol een overnamestrijd. 

Beeld ANP

Die biedstrijd loopt nu al enkele weken en dat zorgt voor hevige turbulentie binnen TMG. De raad van bestuur zette TMG-topman Geert Jan van der Snoek en zijn financiële adjudant Leo Epskamp met onmiddellijke ingang op non-actief. Daarmee komt de leiding van het bedrijf nu tijdelijk in handen van de raad van bestuur, onder voogdij van waarnemend voorzitter Jan Nooitgedagt.  

Een heuse coup, die ook de redactievloer niet is ontgaan, al helt die over naar de combinatie Mediahuis-Van Puijenbroek. Liever aandeelhouders met inkt in de aderen dan een avonturier, vat hun standpunt zowat samen. De Nederlandse Journalistenvereniging eist snel duidelijkheid, omdat deze situatie ongezien is. 

Koppig

Maar John de Mol is een koppig persoon. Zondagnacht, nadat de raad van bestuur zijn goedkeuring uitsprak voor Mediahuis, krikte hij zijn overnamebod met nog eens 15 cent op tot 6,50 euro per aandeel. Daarmee waardeert Talpa TMG op liefst 300 miljoen euro. Dit is 8,3 procent meer dan wat Mediahuis en Van Puijenbroek bieden. Tevens dreigt hij met juridische stappen, omdat hij niet op voet van gelijkheid wordt behandeld.

Daarmee zit het dossier in een regelrechte impasse. Het bod van Mediahuis en VP Exploitatie is feitelijk het enige dat kan slagen, want ze hebben nu al een ruime meerderheid van bijna 60 procent.

De kans dat Guus Van Puijenbroek het familiebelang van 40 procent verpatst aan De Mol is, gezien de afkeer, onbestaande. Zij zullen, zoals gepland, hun bod uiterlijk op 8 maart ter goedkeuring voorleggen aan de financiële toezichthouder.

John De Mol kan evenwel zijn blufpoker tot in het absurde uitspelen. Er zijn nog zo'n 20 procent onbesliste minderheidsaandeelhouders, die hun aandelen aan een van beide partijen kunnen aanbieden. Ofwel kiezen ze voor het zekere bod van Mediahuis. Ofwel verpatsen ze hun aandelen aan De Mol, die daarmee een blokkeringsminderheid in handen heeft.

Intussen ziet Mediahuis de rekening oplopen. Initieel bood het 250 miljoen euro, door de strijd is dat al bijna 30 miljoen euro meer. Mediahuis, goed voor een jaaromzet van zo'n 399 miljoen euro, heeft de voorbije jaren al flink geïnvesteerd en gereorganiseerd, waarbij diep in de buidel moest getast worden.  "Dit bedrijf heeft rust en eenheid nodig", zegt Gert Ysebaert over TMG. John de Mol lijkt vooralsnog niet moegestreden. 

Beeld ANP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234