Zondag 04/12/2022

NieuwsAzië

Bhutan trakteert toeristen op supertaks: ‘Om hoogwaardige reiservaring en goedbetaalde banen te creëren’

Toeristen nemen foto's in de Phobjikha-vallei in Bhutan.   Beeld AFP
Toeristen nemen foto's in de Phobjikha-vallei in Bhutan.Beeld AFP

Bezoekers van Bhutan betalen voortaan bijna 200 euro per persoon per dag aan toeristenbelasting. Het Himalaya-staatje wil met die ‘duurzaamheidstaks’ de CO2-uitstoot van toerisme compenseren.

Freyan Bosma

Reizigers die van het hooggebergte en de boeddhistische kloosters in het tussen India en China gelegen koninkrijkje Bhutan willen genieten, worden vanaf 23 september getrakteerd op de groene supertaks. Het land opent dan weer voor buitenlanders. Vanwege corona waren zij lange tijd niet welkom. De opbrengsten gaan naar de aanplant van bomen en investeringen in waterkracht en elektrisch vervoer.

“Corona stelde ons in staat na te denken hoe we de toerismesector beter kunnen structureren”, vertelt Tandi Dorji, minister van Buitenlandse Zaken en voorzitter van de Toeristische Raad van Bhutan, aan de Financial Times. “We willen bezoekers hoogwaardige reiservaringen bieden en tegelijk goedbetaalde banen creëren voor onze burgers.”

De maatregel past in een bredere beweging om anders om te gaan met massatoerisme. Zo experimenteert Venetië, dat ieder jaar 10 miljoen bezoekers trekt, deze zomer met entreegeld. Vakantiegangers die het San Marcoplein of Canal Grande willen zien, tellen bij nieuwe toegangshekken van Venetië 3 tot 10 euro neer voor een kaartje. In Nederland zucht Amsterdam, waar het op de Wallen geregeld schouder aan schouder schuifelen is, onder massatoerisme. De stad probeert al vijf jaar de stad een beetje terug te geven aan bewoners, door onder meer nieuwe toeristenwinkels te verbieden en Airbnb-verhuur te bemoeilijken.

‘Uitgaan van eigen kunnen’

“Het is sterk dat Bhutan uitgaat van hoeveel toeristen ze zelf willen en wat de natuur aankan”, reageert Paul Peeters, lector duurzaam toerisme aan de hogeschool van Breda. Het heeft volgens hem voordelen dat het land zo minder toegankelijk wordt voor de (westerse) massa. “Toen Thailand een massabestemming werd, verdween het paradijselijke.”

Andere vakantiebestemmingen zullen het voorbeeld niet snel volgen, meent hij. “Op het populaire Nederlandse Waddeneiland Terschelling bijvoorbeeld reguleer je het bezoek vooral met het aantal accommodaties en ferry’s.” Maatregelen op vlak van bereikbaarheid zouden wat hem betreft ook voor Venetië perspectief bieden. “Cruiseschepen verbieden heeft meer impact dan die paar euro entree.”

Importverbod op koekjes

Bhutan maakt de invoer van de toeristentaks bekend op het moment dat het land er economisch gezien weinig florissant voorstaat. De stijgende olie- en graanprijzen doen de financiële reserves slinken. Om de economie er weer bovenop te krijgen, overweegt de overheid een importverbod op snacks en koekjes. Later kan dat uitgebreid worden naar een ban op essentiëler producten. Bhutan heeft een schuld van 2,2 miljard dollar bij India, de belangrijkste handelspartner. Indiërs die hun kleine buurland bezoeken, betalen overigens 14 in plaats van bijna 200 euro ‘duurzaamheidsbelasting’.

Het 800.000 inwoners tellende Bhutan laat pas sinds 1974 toeristen toe. Wie het land tot nog toe bezocht was verplicht een georganiseerde reis te boeken, daar zat een toeristenbelasting van bijna 65 euro per dag bij inbegrepen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234