Zondag 13/06/2021

DM Magazine

BFF's met Minnie Mouse

null Beeld Sharif Hamza
Beeld Sharif Hamza

Voor de gelegenheid is haar haar in twee dotjes opgestoken. Topmodel Georgia May Jagger is volgende maand dan ook curator van 'Minnie Style Expo', een Minnie Mouse-expo tijdens de Londense modeweek. "Kinderachtig? Wie dat vindt, moet zijn innerlijke kind leren omhelzen."

Meestal is ze gehuld in een fel polkadotjurkje, waar steevast een onderbroekje (stout?) onderuit piept. En haar strik is nog potsierlijker dan de grote oren waar die op rust. Zo kent iedereen Minnie Mouse, het tekenfilmliefje van 's werelds populairste muis Mickey Mouse.

Sinds het personage in 1928 door Walt Disney en animator Ub Iwerks werd geïntroduceerd in de film Steamboat Willie is Minnie Mouse een vaak terugkerend figuurtje in de cartoons. Jarenlang was ze de sidekick van Mickey, later kreeg ze dankzij haar toenemende bekendheid ook eigen televisieprogramma's. Haar gestrikte oren slaan al decennialang aan over verschillende geboortecohorten heen, getuige daarvan de kleuters in Mouse-outfitjes, maar ook de hordes volwassenen op vrijgezellenfeestjes en de Facebook-updates van vrienden die als guilty pleasure naar Disneyland trokken. Als ze al niet knuffelend met een muis op de foto staan, keren ze wel met een eigen paar oortjes huiswaarts. De kracht van nostalgie.

Terwijl Mickey Mouse enkel een broekje aangemeten kreeg, inspireerde Disney zich voor Minnie Mouse in haar minijurkje en te grote pumps op de Amerikaanse flapper girls. Dat zijn jonge meiden uit het interbellum die, voor hun tijd toch, erg onafhankelijk waren en dweepten met jazz en andere 'onzedelijkheden'. Hun naam werd afgeleid van het geflapper van jonge vogels die leren vliegen. Het maakte van Minnie Mouse een muisje (euh, katje) dat je beter niet zonder handschoenen aanpakt.

Nadien kreeg de muis een zedelijker imago en werd haar hoedje - typisch voor flappermeisjes - vervangen door een strik. Het toont aan dat er geschiedkundig meer achter de muis zit dan je aanvankelijk zou vermoeden.

In de modewereld duiken geregeld verwijzingen naar de muis op: Maison Martin Margiela creëerde een eigen interpretatie, bij Zac Posen en Comme Des Garçons flaneerden modellen al in muizenhoedjes over de catwalk en ook Disney zelf gaat geregeld projecten met modemerken aan. Het modeblad Love bracht al Minnie Mouse-geïnspireerde covers, Vogue shoot maar al te graag in Disneyland, ook Dazed Magazine werkt er graag mee samen en vorig jaar nog exposeerde het Antwerpse Modemuseum Minnie Mouse-silhouetten van jonge ontwerpers als Minju Kim, KrJst en Doriane Van Overeem. Allemaal telgen van Belgische modescholen.

null Beeld Sharif Hamza
Beeld Sharif Hamza

Jagger-DNA

Volgende maand loopt tijdens de Londense modeweek 'Minnie Style', een expositie rond dit soort modekruisbestuivingen. In verschillende ruimtes worden archiefstukken, celebrityportretten (zoals Madonna door Herb Ritts in 1987, met oortjes op, ten tijde van 'Girls Just Wanna Have Fun') en hedendaagse interpretaties getoond, samen met een fotoreeks die Georgia May Jagger, dochter van Rolling Stone Mick Jagger en model Jerry Hall, voor de expo maakte. Het 23-jarige model, dat ook fotografie studeerde in New York, cureert de expositie.

Georgia May heeft zich nonchalant - opgetrokken benen en haar armen los over de leuning - gedrapeerd in een statige zetel in het Londense Soho-hotel, in de gelijknamige hippe buurt. Ze praat vlotjes, met een typisch Londens accent, en is in haar nopjes. Ze draagt een appelblauwzeegroene jumpsuit met een vrolijk patroon van rode leopardvlekjes en twee grappige gevlochten dotjes pal op haar hoofd. Speciaal voor de gelegenheid, zo blijkt: "Geïnspireerd op Minnie Mouse!", en ze lacht breed het spleetje tussen haar tanden bloot. Een ontegensprekelijk stukje Jagger-DNA. De dotjes huppelen vrolijk mee.

Dazed Magazine, de covers van Love Magazine, Victoria Beckham met muizenoortjes... En jij werkt zelf ook aan een Disneyproject. Waarom wordt er zo gedweept met Disney?
"Het is een iconisch product dat ook visueel interessant is om mee te werken. Neem nu die Minnie Mouse-oortjes, die kun je op verschillende manieren interpreteren. Je neemt een iconisch beeld en geeft er zelf een draai aan. Voor het magazine Dazed and Confused stond ik model voor de collectie die ontwerpster Ashley Williams maakte rond Minnie Mouse (de foto's namen we hier over, red.). De reacties waren erg positief. Het is dan ook een minimalistische, goed herwerkte collectie."

Een cynicus zou zeggen: waarom houdt een volwassene zich bezig met zo'n kinderachtig gedoe?
"De verschillende interpretaties zijn lang niet altijd schattig. Maison Martin Margiela bracht bijvoorbeeld een heel chique versie. En verder raad ik zulke cynische mensen aan om hun innerlijke kind te omhelzen, en meer plezier te maken. Ik hou ervan wanneer mode en pret elkaar beïnvloeden. Vaak houden mensen het te veilig. Cartoons en fantasie in je kleding brengen is een manier om pret ruimte te geven. Wat je als kind leuk vond, hoef je niet per se op te geven. Uiteindelijk heb je ook maar de leeftijd die je jezelf toeschrijft."

"Ik kijk enorm op naar mijn grootmoeder en moeder. Allebei flamboyante Texaanse vrouwen die erin geslaagd zijn om elegant ouder te worden, die zich vaker verkleden dan opkleden. Mijn grootmoeder heeft bijvoorbeeld roodgeverfde haren en matchende juwelen. En mijn moeder koestert die cabaretstijl van de late seventies en vroege eigthies. Met gigantische, flamboyante outfits, en een minuscuul koffertje als handtas. Dat bijna onrealistische beeld zal me altijd bijblijven."

null Beeld Sharif Hamza
Beeld Sharif Hamza

Iets wat voor de massa is, kán niet goed zijn, zo wordt er wel eens neergekeken op de popcultuur.
"Het hangt af van hoe popcultuurelementen gebruikt en hergebruikt worden. Kijk naar de collectie van Ashley Williams, volgens mij trouwens een van de Britse ontwerpers om in het oog te houden. Haar Minnie Mouse-collectie was niet te overweldigend en sluit aan bij haar vorig werk. Ze neemt elementen uit onze kindertijd en zet er iets modieus mee neer. Zo had ze eens handtassen van knuffelberen gemaakt, waarbij je aanvankelijk schrok en dacht: nee, dat gaat nooit werken, en toch wil ik er heel graag een hebben. (lacht) Pret overstijgt het belang van sérieux."

Heeft mode wat humor nodig?
"Zeker, daar hou ik van. Die humor is typisch voor de Britten: kijk naar Jeremy Scott bij Moschino of naar Vivienne Westwood. Tijdens de Londense modeweek herken je ze zo, de mensen die geen trends maar simpelweg hun eigen gevoel volgen. Mode gaat nu trouwens zo snel dat het geen nut meer heeft om trends te volgen. Wat vandaag in is, is morgen weg en komt volgend jaar misschien al terug."

Leerden je ouders, allebei popcultuurzwaargewichten, je wat bij over de vooroordelen tegenover popcultuur?
"Ik hing aan hun lippen als ze vertelden over de tijd dat hun artiestenvrienden nog niet bekend waren. Toen werk van Andy Warhol niets waard was en niemand omkeek naar wat hij in The Factory allemaal uitstak. Het was no big deal en werken gingen al helemaal niet over de toonbank aan prijzen die nu worden betaald voor bijvoorbeeld iets van Damien Hirst."

Iconische figuren uit de populaire cultuur zijn ook onontbeerlijke boodschappers. Miley Cyrus, Cara Delevingne en Kirsten Stewart gebruiken hun status om de verstarde genderverhoudingen in onze maatschappij aan de kaak te stellen.
"Het is een geweldige evolutie dat jonge meisjes stilaan kunnen opgroeien zonder dat ze hoeven te denken dat hun seksualiteit enkel zus of zo kan zijn, dat het niet zo zwart-wit is. Anderzijds is het niet altijd evident om tot rolmodel gebombardeerd te worden. Soms wil je gewoon je werk doen en sta je er niet bij stil dat je plots een rolmodel bent. Maar wie in die positie zit en kan inspireren, grijpt best zijn kans."

Welke boodschap wil je zelf uitdragen met deze expo?
"Oei, da's een andere vraag. (denkt na) Ik wil vooral een boodschap van creativiteit brengen. Je neemt iets eenvoudigs en bekends, en zet het om naar iets anders. Net zoals op de kunstschool. Zelf maak ik een fotoproject geïnspireerd op mode en Minnie Mouse, en daarnaast zullen we ook een selectie maken van herinterpretaties die mensen via social media kunnen doorsturen. Daar ben ik erg benieuwd naar."

Minnie Style Expo, 18 tot 20 september tijdens London Fashion Week, i.s.m. The British Fashion Council

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234