Zondag 16/02/2020

Bezorgde artsen richten zich tot Brusselse regering: "Uw bevolking leeft vandaag in gevaarlijke en ongezonde lucht"

Smog boven de stadBeeld harry goossens

In een open brief roepen 96 artsen de Brusselse regering op om zes duidelijke maatregelen te nemen om de dodende luchtvervuiling in de hoofdstad aan te pakken. "Het terugdringen van het aantal slachtoffers door luchtvervuiling is mogelijk, maar vereist meer ambitie en efficiënte maatregelen", luidt het in de open brief die vandaag in De Standaard en Le Soir werd gepubliceerd.

"Uw bevolking leeft vandaag in gevaarlijke en ongezonde lucht, ondanks de wettelijke verplichting die sinds 2010 op de overheid rust om een betere luchtkwaliteit te garanderen", zo opent de brief gericht aan minister-president Rudi Vervoort en ministers van Leefmilieu, Begroting en Mobiliteit Céline Fremault, Guy Vanhengel en Pascal Smet. "Luchtvervuiling mag dan veelal onzichtbaar zijn, onderzoek toont een verregaande schadelijke impact op de volksgezondheid aan."

De 96 artsen hameren op de gezondheidsrisico's van fijnstof en roet. "Luchtvervuiling leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, een toename van long- en blaaskankers, een toename van leukemie bij kinderen, een toename van astma en chronische bronchitis, een toename van allergieën. Tijdens een zwangerschap zijn de schadelijke effecten groot: meer vroegtijdige geboorten en laag geboortegewicht, vermindering van de longfunctie en kinderastma", luidt het onder meer. "Dit alles leidt tot een afname van de levensverwachting die overeenkomt met 632 vroegtijdige overlijdens per jaar."

"Dit alles zou kunnen worden vermeden als Brussel de richtsnoeren van de WHO zou naleven en de gemiddelde concentratie van 20µg/m3 fijne deeltjes niet zou worden overschreden. De winst in levensverwachting zou zich vertalen in een jaarlijks indrukwekkend bedrag van 758 miljoen euro."

Zes maatregelen

De artsen vragen zes concrete maatregelen van de Brusselse regering: een vergroening van de verkeersfiscaliteit, verplichte roetfilters voor dieselmotoren, een strikte handhaving van het verbod op stationair draaien, een dwingende lokale verkeerssturing, toegankelijk, efficiënt en comfortabel openbaar vervoer, en tot slot grote investeringen in fietsfaciliteiten en elektrische fietsen. Daarnaast pleiten ze onder meer nog voor een brede informatiecampagne, een correct en efficiënt luchtkwaliteitsmeetnet en een duidelijke en dringende kalender met concrete stappen.

LEZ+

"De goedkeuring van de lage-emissiezone was een belangrijke eerste stap, maar er zijn veel meer bronnen van luchtvervuiling binnen Brussel dan enkel gemotoriseerd vervoer", stelt Brussels parlementslid en deelstaatsenator voor Groen, Annemie Maes, in reactie op de oproep van 96 artsen aan de Brusselse regering. "We moeten van een LEZ naar een LEZ+ gaan", vindt ze.

Volgens Groen is er zowel op Brussels als federaal niveau een gebrek aan daadkracht. "Wij pleiten voor het invoeren van een LEZ+ die naast maatregelen om dieselmotoren te ontmoedigen ook inzet op het beter isoleren van gebouwen en het promoten van schone verwarmingstechnologieën", zegt Maes. Bovendien stelt de partij samen met Ecolo een bomenplan voor om gericht bomen aan te planten tegen luchtvervuiling. Nog in het Brussels Parlement stelt Ecolo-Groen een desinvestering in fossiele brandstoffen tegen 2030 voor. Tenslotte vragen de twee partijen tegen 2025 een volledige dieselban.

Groen neemt ook initiatieven in de Senaat om de slechte luchtkwaliteit grensoverschrijdend aan te pakken, maar die worden door de federale meerderheidspartijen MR, Open Vld en CD&V gedwarsboomd. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234