Donderdag 21/01/2021

Bezeten van muren

Twee prijzen mocht Kersten Geers van Office kgdvs in ontvangst nemen op de uitreiking van de Belgische prijs voor architectuur 2013. 'Dit voelt als een soort volwassen worden in eigen land na de scepsis waar we vroeger soms op botsten.'

Het was een mooi kransje laureaten dat dinsdag in Bozar bij elkaar zat voor een gesprek na de uitreiking van de Belgische Prijs voor de Architectuur: Xaveer De Geyter, Erik Wieërs (Collectief Noord), Paul Robbrecht (Robbrecht & Daem en Marie-José Van Hee) en tenslotte Kersten Geers van Office kgdvs. Vooral die laatste was verguld. Hij ontving immers voor twee projecten tegelijk een prijs. Die voor de eengezinswoningen met Weekend House in Merchtem en die voor de niet-residentiële privésector met Computer Shop in Tielt. 'Werkelijk vernieuwend', zo omschreef de jury hun werk.

Toch zat Kersten Geers er een beetje vermoeid bij. Jetlag, want pas terug van Hongkong. Op de architectuurbiënnale in Shenzhen stelde Office immers een nieuwe installatie voor. Binnen een paar dagen moet hij weer vertrekken, deze keer naar de eilandstaat Bahrein in de Perzische golf waar een paar projecten lopen.

David Van Severen, zijn partner, ontbrak zelfs op het appel. Hij moest immers, samen met 51N4E (het bureau van Vlaams Bouwmeester Peter Swinnen) in Moskou zijn voor de presentatie van een wedstrijdontwerp voor een cultureel centrum. Om maar te zeggen: de Belgische lauweren komen niets te vroeg, want ondertussen heeft de rest van de wereld dit nog jonge Brusselse bureau al lang in de armen gesloten.

Jullie werk heeft internationaal plots een enorme vlucht genomen. Is dat een gevolg van de herhaalde aanwezigheid op de Biënnale van Venetië?

Geers: "Ons voorstel voor het Belgisch Paviljoen op de architectuurbiënnale van Venetië in 2008 bracht ons werk inderdaad internationaal voor het voetlicht. We bouwden toen een muur van staalplaten rond het Belgisch Paviljoen, zodat het geïsoleerd werd van de drukte van de Giardini. Zo stelden we als het ware het paviljoen zelf tentoon. We fêteerden het. We zijn dan ook bezeten door architectuur. Twee jaar later werden we weer uitgenodigd, deze keer in de officiële selectie van Kzaujo Sejima. Toen werkten we samen met fotograaf Bas Princen. Voor dat project ontvingen we de Zilveren Leeuw."

Zit jullie activiteit als lesgever daar ook voor iets tussen? Jullie geven architectuuronderwijs, onder andere in de VS en in Mendrisio, Zwitserland?

"De leeropdracht in het Nederlandse Berlage Instituut was heel belangrijk voor ons. Daar kwam ik in contact met het Amerikaanse academische milieu. We werden gevraagd voor lezingen in Columbia University bijvoorbeeld. Misschien volgen ook lessen aan Yale University. Ook op die manier krijg je natuurlijk in een ruime kring bekendheid."

Veel hebben jullie nochtans niet gebouwd. Enkele villa's, een paar kantoren, een interventie aan de Expohallen van Kortrijk... en daarnaast veel wedstrijdprojecten en installaties voor tentoonstellingen.

"Wij zijn trage groeiers. We hebben altijd voor gekozen voor consistentie in onze projecten. Liever weinig, maar goed doordacht. Dat rendeert nu. We zijn stilaan een schaalsprong aan het maken. Aanvankelijk hadden we trouwens de reputatie moeilijke jongens te zijn. Ten onrechte, denk ik, als ik afga op onze opdrachtgevers. Die zijn ons ontzettend trouw. Ze doen alles voor ons werk. In Bahrein hebben we bijvoorbeeld een ontwerp gemaakt voor kleine pleintjes die als een parelketting verspreid liggen binnen de stad. Ze creëren een soort pad door de stad, een beetje als de kruimels in het bos van Klein Duimpje. De eerste twee zijn ondertussen klaar. Maar sindsdien kregen we ook de opdracht om twee oude muziekscholen, Dar Al Riffa en Dar Al Jeena, te restaureren. Die plekken hebben daar een grote historische betekenis als culturele expressie van lokale parelvissers."

Jullie hebben iets met muren. De projecten waar jullie de Belgische prijs mee wonnen, werken met bestaande tuinmuren als onderlegger. Op de Biënnale van Shenzhen draait het daar ook weer om.

"We werken in Shenzhen weer samen met fotograaf Bas Princen. We bouwden een grote cilinder van baksteen, waar je via een smalle spleet in binnentreedt. Aan de binnenzijde zie je echter geen metselwerk, maar foto's van een enorme, duizenden jaren oude muur rond een tempel in Egypte. Door de verwering lijken de stenen bijna aardlagen. Het is een soort trompe-l'oeil: de echte steen versus de foto's. De installatie toont ook wat muren doen: beschermen en afschermen voor de 'sprawl' daarbuiten."

Doet het jullie nog iets om deze prijs te krijgen nu jullie internationaal zo hoog scoren?

"O jawel, zeker! Het voelt echt als een erkenning, een soort volwassen worden in eigen land na de scepsis waar we vroeger soms op botsten. Dat komt precies op het goede moment. We bouwen net nu de school 'De Wijnpers' in Leuven, en dat project beschouw ik als veruit het beste wat we ooit maakten."

www.officekgdvs.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234