Zaterdag 19/09/2020

Media

“Bewijst men de journalistiek zo een dienst?”: schorsing van polemiserende RTL-journaliste zindert na

Emmanuelle Praet, een van de ‘chroniquers’ bij ‘C’est pas tous les jours dimanche’. op RTL.Beeld RTL

Emmanuelle Praet, een Franstalige opiniemaakster, is geschorst omdat ze op de zender RTL een uitspraak deed die volgens het netwerk te politiek is. Ook al zit ze daar net om de polemiek aan te wakkeren. “Het is niet de eerste keer dat haar stijl haar in de problemen brengt.”

Afgelopen weekend op de Franstalige televisie: zoals gewoonlijk wordt er in het programma C’est pas tous les jours dimanche – ‘Het is niet elke dag zondag’ – snoeihard gediscussieerd. Maar wanneer Emmanuelle Praet, een van de vaste opiniemakers in het programma, tussenkomt, slaat ze volgens de zender de bal mis. 

Tegenover enkele gele hesjes, die net hun beklag hebben gedaan over hoge brandstofprijzen, zegt Praet dat ze zelf ‘altijd op dezelfden hebben gestemd’. En volgens haar moet de protestbeweging de volgende keer maar haar protest uiten in het stemhokje. Het is namelijk de partij Ecolo, zegt ze, voor wie belastingen gelijkstaan aan milieutaksen. En dan komt het: “Denk bij de volgende verkiezingen dus toch een beetje na.” 

‘Buitensporig’

Terwijl de uitspraak tijdens de uitzending gewoon lijkt te passeren, noemt de omroep RTL de uitlatingen van Praet nu “buitensporig”. De volgende dagen zal de zender met haar samenzitten om over haar lot te beslissen, klinkt het in een verklaring. Ondertussen is Praet zowel van televisie als van de radio gehaald. 

 “Al een paar jaar zit Praet in het programma omdat er van haar verwacht wordt dat ze inzicht biedt op basis van haar waarden”, zegt Christopher Barzal, de woordvoerder van RTL. “Maar een partij boycotten gaat veel te ver. Het is niet aan haar om als ‘polemiste’ in het programma aan politiek te doen.” De schorsing heeft echter in de politiek al heel wat stof doen opwaaien. De opiniemaakster krijgt de steun van premier Charles Michel (MR) en staatssecretaris Theo Francken (N-VA). Eerder had Ecolo-voorzitter Zakia Khattabi op Twitter een rechtzetting en een veroordeling van de uitspraak geëist. Nu ontkent Ecolo iets met de schorsing te maken te hebben.

Ongezouten meningen

Onbesproken is de figuur van Praet, die niet bereikbaar was voor commentaar, alvast niet. In Wallonië staat ze al langer bekend om haar stevige uitspraken. Zo vond Praet in een debat over de reclame van het ‘sugardating’-bedrijf RichMeetBeautiful, bijvoorbeeld, dat er eigenlijk niets mis was met een jonge vrouw die haar diensten aanbiedt aan een oudere man. “Niet choquerend”, meende Praet toen over de campagne. Ook heeft ze al enkele keren een aanvaring gehad met Alain Raviart, een van de andere opiniemakers in het programma.  

“Het is niet de eerste keer dat haar stijl haar in de problemen brengt”, zegt mediaspecialist (voor onder meer RTBF) Alain Gerlache, die er tegelijk op wijst dat andere opiniemakers in het programma een politieke achtergrond hebben. Praet heeft een “rechtse aanhang”, maar Raviart heeft bijvoorbeeld lang voor CdH-politica Joëlle Milquet gewerkt. En Michel Henrion, nog een ‘chroniqueur’, heeft een verleden als woordvoerder voor Guy Spitaels (wijlen ex-voorzitter van de PS). “Die twee anderen doen soms ook wel eens straffe uitspraken”, zegt politicoloog Dave Sinardet (VUB). “Maar in het programma wordt die mensen dan ook gevraagd om stelling in te nemen.” 

‘Problematisch’

Het is dus eigenlijk de vraag in hoeverre iemand, die net om zijn mening gevraagd wordt, die mening ook daadwerkelijk mag geven. Professor mediarecht Koen Lemmens (KU Leuven) acht het geval alvast “redelijk problematisch”. “In deze context kan je haar uitspraken moeilijk ‘buitensporig’ noemen. Tenzij je het natuurlijk niet eens bent met haar politieke stellingname.” 

Het is het tweede geval in korte tijd waarbij de vrije meningsuiting centraal staat. Twee weken geleden verontschuldigde de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) zich voor een interview met kerkjurist Rik Torfs in het vakblad
De journalist. De uitspraken van Torfs over de krant De Standaard zijn volgens de vereniging nu ‘veralgemenend, ongenuanceerd, plat en populistisch’, zo stelt een statement op de site. “Maar moeten we dat dan telkens zo aangeven, als iemand iets zegt waar we het niet mee eens zijn”, vraagt Lemmens zich af. “Men moet erover nadenken of men de journalistiek op die manier geen slechte dienst bewijst.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234