Zondag 18/08/2019

Bevrijder van vrouwelijke vormen

Het Antwerpse ModeMuseum zet ontwerper Cristóbal Balenciaga in de aandacht. De Spanjaard stapte als eerste af van het ingesnoerde vrouwenlichaam en ging met nieuwe vormen werken. Dat was niets minder dan revolutionair.

De nieuwe tentoonstelling van het Modemuseum in Antwerpen (MoMu), Game Changers- Het 20ste-eeuwse silhouet heruitgevonden, stelt 140 couture- en prêt-à-portersilhouetten aan het grote publiek voor. Dertig daarvan zijn unieke pronkstukken van Cristóbal Balenciaga. "We hebben de meest iconische stukken uit het archief van de ontwerper gekozen. Ze zijn nog nooit op deze manier tentoongesteld of samengebracht", meldt Karen Van Godtsenhoven, curator van MoMu.

De 'standaardvrouw' had een strak ingesnoerd lichaam: volle borsten en een smalle taille. Hoe strakker het korset werd aangetrokken, hoe mooier de perfecte vormen uitkwamen. Balenciaga begon in 1942 echter te experimenteren met andere vormen en constructies: zijn werken gingen het vrouwelijk lichaam omhelzen in plaats van in te sluiten. "Hij had een voorliefde voor vrouwelijke contouren, maar voor hem moesten deze niet ingesnoerd zitten", vertelt styliste Lieve Gerrits.

De Spaanse ontwerper creëerde nieuwe silhouetten met gebogen en vloeiende lijnen, zoals ballonrokken, zakjurken of babydolljurken. Allemaal loszittende stukken met wijde en grote volumes, waardoor vrouwen meer bewegingsvrijheid kregen. Het resultaat was ongezien: filmmateriaal uit 1957, dat getoond wordt in het museum, laat een vrouw zien met een zakjapon aan. Ze wordt ongegeneerd nagestaard in de straten van Parijs. "Het schoonheidsideaal was vroeger heel beperkt. Hij heeft ervoor gezorgd dat er meer vrijheid en diversiteit binnen de mode kwam", zegt Van Godtsenhoven.

Creatieve familie

Balenciaga's werk was baanbrekend en dat merk je ook in het MoMu: elke vitrine is opgebouwd rond één specifieke stijl of één specifiek kledingstuk, en in bijna alle vitrines staat er wel een mannequin met kledij van Balenciaga. "Zijn werk is redelijk oud, maar nog steeds knipogen modeontwerpers naar hem", lacht Gerrits. "Zijn werken blijven hedendaags en ontwerpers halen nog altijd inspiratie uit zijn aanbod van jurken en looks."

Om de belevenis helemaal optimaal te maken, heeft het ModeMuseum samengewerkt met fotograaf Daniel Sannwald. In een choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui, laat hij enkele kledingstukken uit de tentoonstelling tot leven komen op het grote scherm.

Naast de befaamde Spanjaard kunnen bezoekers ook werken van onder meer Paul Poiret, Coco Chanel, Madeleine Vionnet en Ann Demeulemeester bezoeken. Alle kledingstukken zijn gekenmerkt door hetzelfde losse en vrije model van Balenciaga. "We hebben deze ontwerpers gekozen omdat ze allemaal binnen dezelfde filosofie werkten. We zien ze als een grote, creatieve familie: de ontwerpers hebben nooit rechtstreeks iets overgenomen van Balenciaga, maar ze zijn verder gegaan in de evolutie die hij is begonnen."

Zijn we dan voorgoed verlost van een ingesnoerd lichaam? Toch niet, fabrikanten van waist trainers, of taillevormers, merkten de laatste twee jaar weer flinke verkoopstijgingen op. Mede dankzij Kim Kardashian en model Blac Chyna, die op Instagram maar al te graag showen met hun taillevormer. "Het leuke aan mode is dat het blijft evolueren. We zitten nu in een fase met minder vrouwelijke silhouetten, zoals mannenhemden en 'boyfriendsjeansen'. Waarschijnlijk komt hierna weer een fase met super vrouwelijke stukken", duidt Gerrits.

Game Changers loopt nog tot 14 augustus in het MoMu Antwerpen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden