Zondag 06/12/2020

Verkeersveiligheid

Beverentunnel is al lang een zwart punt. Hoe is dat ongeval kunnen gebeuren?

Beeld BELGA

Het dodelijke ongeval in de Antwerpse Beverentunnel roept heel wat vragen op. De tunnel staat al geruime tijd op de lijst van zwarte punten in de regio. Eind vorig jaar werd nog een systeem geïnstalleerd dat ongevallen moest vermijden.

De Beverentunnel, in het Antwerpse havengebied, leek gisterenmiddag herschapen tot oorlogsgebied. Een Bulgaarse vrachtwagenchauffeur merkte de file in de tunnel te laat op en reed in op de file. De balans is zwaar: één dode, vijf mensen in levensgevaar en meer dan zestig gewonden. Bijna alle gewonden zijn werknemers van Katoennatie, die met een speciale busdienst op weg waren naar hun werk in de haven.

De Beverentunnel is al vaker de gevaarlijkste tunnel van het land genoemd. De drukte is de voorbije jaren fors toegenomen, zo blijkt uit de tellingen van het Vlaams Verkeerscentrum. In 2012 reden er dagelijks 9.599 voertuigen door de tunnel. In december van vorig jaar waren dat er al 14.688. Het aandeel van de vrachtwagens in die aantallen neemt ook toe: van 3.567 in 2012 naar 5.328 eind vorig jaar. Nog ter vergelijking: de Kennedytunnel slikt 140.000 voertuigen per dag.

Tunnels zijn sowieso vaak risicovolle plaatsen. “Uit onderzoek blijkt dat de eerste honderd en de laatste honderd meter het meest risicovol zijn”, zegt verkeersexpert Dirk Lauwers (U Antwerpen). “De aanpassing van daglicht naar tunnellicht en omgekeerd kan voor problemen zorgen en kan het risico op kop-staartaanrijdingen verhogen. Ook het feit dat men minder uitwijkmogelijkheden heeft en dat men van rijstrook moet veranderen, draagt bij aan de onveiligheid.”

VIAS vult aan: “Sommige automobilisten gaan bij de ingang van een tunnel verder van de tunnelwand rijden, omdat ze die wand blijkbaar als bedreigend ervaren. Daarbij minderen sommigen ook hun snelheid en gaan ze minder inhalen. Dit kan de homogeniteit van de snelheid in de verkeersstroom verminderen en daardoor de verkeersveiligheid verslechteren.”

Om de veiligheid in de tunnel te verhogen is een snelheidsbeperking nodig die al op geruime afstand voor de ingang van de tunnel ingaat, zegt professor Lauwers. “Je moet voorkomen dat weggebruikers met volle snelheid op de staart van een file inrijden. En dan moet je ook zorgen voor handhaving. Want zeg eens eerlijk: hoeveel mensen houden zich aan die snelheidsbeperkingen?”

Tunneldoseren

Het probleem van de Beverentunnel is de erg drukke afrit kort voorbij de tunnel. Dat is een uiterst filegevoelige plaats en daardoor ook gevaarlijk. De Beverentunnel staat al geruime tijd op de lijst van zwarte punten in de regio. Al zijn er ook al maatregelen genomen om de veiligheid te verhogen. Begin december vorig jaar werd het tunneldoseren ingevoerd in de richting van Nederland. Bij filevorming wordt het aantal beschikbare rijstroken beperkt om de staart van de file uit de tunnel te halen. Er werd ook al een snelheidsbeperking en een tonnagebeperking ingevoerd. Om het aantal ongevallen naar omlaag te krijgen, zal er binnenkort ook met trajectcontrole worden gestart. Die moet ervoor zorgen dat de snelheid omlaag gaat.

Wat er gisteren dan precies fout liep, zal het onderzoek moeten uitwijzen. Een van de truckers die betrokken was bij het zware ongeval, stelde meteen dat het systeem van tunneldoseren volgens hem niet geactiveerd was. “Voor mij reed een vrachtwagen met een ADR-lading, een gevaarlijk goedje dus”, vertelt de Nederlandse trucker. “Ik hield daarom veilig afstand. Plots zag ik de remlichten aangaan en stonden we stil in de tunnel. Luttele seconden daarna volgde een enorme klap. Mijn voet schoot van de rem waarna ik tegen de vrachtwagen voor mij reed.”

De chauffeur van de ADR-truck reed om veiligheidsredenen na het ongeval meteen uit de tunnel. Zijn lading bleek gelukkig intact. De Nederlandse trucker bleef zelf ongedeerd. 

Was het systeem niet geactiveerd of reed de Bulgaarse vrachtwagenbestuurder te snel of was hij afgeleid? Wat er precies fout liep, zal het onderzoek moeten uitwijzen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234