Vrijdag 06/12/2019

Beurs

Beursgang taxi-app Lyft is voorbode van vloedgolf

De traders op de Amerikaanse beursvloer maken zich op voor een vloedgolf nu de ‘unicorns het toverbos verlaten’ Beeld AFP

Vandaag debuteert Lyft op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. In de coulissen maken andere techbedrijven als Airbnb, Uber of Slack zich op om hetzelfde te doen. Het is nog maar de vraag of dit een goed teken is?

In de strijd om de eerste te zijn wint Lyft het alvast van Uber. Het is de grootste Amerikaanse beursgang in twee jaar. De vorige was het fel gehypte – en geflopte – Snap. De foto-app dook twee dagen na zijn beursdebuut met een klap naar beneden, en herstelde nooit meer. Vandaag noteert het aan 10 dollar (8,9 euro), het ging naar de beurs aan 17 dollar (15,1 euro).

Maar Lyft laat het niet aan zijn hart komen. De perceptiestrijd heeft het dus alvast gewonnen van Uber, dat pas in april naar de beurs gaat. Lyft is het aperitief voor wat een heus diner lijkt te gaan worden op Nasdaq. Een heuse vloedgolf van techbedrijven staat te trappelen om hun heil en centen te halen op de beurs. Daaronder een pak zogeheten
unicorns: start-ups met een waarde van minstens 1 miljard dollar (890 miljoen euro).

Naast Lyft en Uber nog bekende namen als Slack, een chatdienst voor op kantoor, de verhuurapp Airbnb, sociale mediatool Pinterest en nog een rist start-ups als Robinhood, Palantir en WeWork. Al deze bedrijven hebben één ding gemeen: de stichters uit Silicon Valley zien een opportuniteit om een deel van de aandelen te verkopen van hun veelal verlieslatende bedrijven. En de beleggers smullen van de hype, zonder zich voldoende rekenschap te geven van de indigestie die ze straks kunnen oplopen.

‘Toverbos’

Lyft bewijst hun honger. Al na twee dagen was het orderboek overtekend, zo meldt het financiële persbureau Bloomberg. De introductieprijs van de aandelen bedraagt 72 dollar (64,2 euro). Daarmee komt de totale beurswaarde van het bedrijf uit rond de 24 miljard dollar (21,4 miljard euro). Voor de goede orde: het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van 2,2 miljard dollar (1,9 miljard euro) en leed een verlies van 900 miljoen dollar (802 miljoen euro).

En wat te denken van Pinterest? Het digitale prikbord leed vorig jaar een verlies van 63 miljoen dollar (56 miljoen euro) en diende bij de Amerikaanse toezichthouder SEC inmiddels zijn documenten voor een miljardenbeursgang. Idem bij Uber: 1,8 miljard dollar (1,6 miljard euro) verlies in 2018. Horen we daar de echo van de dotcombubbel? Het grote verschil met de barstende bubbel van 2000 is dat deze generatie een stuk ouder is. En ook al zijn er terechte vragen over de duurzaamheid van hun businessmodel, deze bedrijven hebben toch al een zeker traject afgelegd. Het gevaar is dat ze daardoor naar verwachting ook meer geld zullen ophalen. Het risico is bijgevolg ook groter.

Bloomberg-columnist Matt Levine zegt in zijn nieuwsbrief Money Stuff een beetje treiterend dat de “unicorns uit het toverbos” komen. De vraag is, waarom verlaten ze dat toverbos, waar ze, gefinancierd door durfkapitalisten, in de schaduw konden groeien? Simpelweg omdat ze zo groot zijn geworden dat de druk op een verzilvering van de geïnvesteerde kapitalen niet langer kan worden genegeerd. De investeerders willen cashen. 

Nu ze op de beurs gaan noteren, letterlijk publiekelijk worden, zullen ze zich moeten verantwoorden. Hoe gaan ze hun verliezen wegtoveren? Welk verdienmodel hanteren ze? Terechte vragen waar evenwel geen antwoord op komt. Het noopte Henry Ward, CEO van Carta, dat waarderingssoftware maakt, tot een scherpe open brief. Op het Amerikaanse beurskanaal CNBC bijt hij van zich af, omdat de huidige investeerders rijkelijk hun winst zullen tellen bij de beursgang. Zij hebben de enorme groei van deze bedrijven meegemaakt.

Amazon ging bijvoorbeeld naar de beurs voor een waardering van 500 miljoen dollar (446 miljoen euro), waarna het publiek kon meeprofiteren van de snelgroeiende beginjaren. Facebook daarentegen ging publiek toen het al een waardering had van 100 miljard dollar (89 miljard euro). Het publiek werd zo uitgesloten van de enorme winstgroeicurve die het bedrijf voordien maakte. Ook deze bedrijven gaan tegen veel hogere waarderingen naar de beurs, dus de kans op een grote extra waardering voor de publieke investeerders is lager. Bovendien is het nu al laat in de traditionele economische cyclus is. De aandelenbeurzen liggen er op het moment nog kalm bij, maar het is nog maar de vraag of dat straks ook nog zo zal zijn?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234