Maandag 01/03/2021

Muziek

Beter dan het origineel: tien covers waarvan u niet wist dat het covers zijn

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Sommige covers zijn zo goed dat ze het origineel compleet doen verbleken. Daarom gaat BBC Music op zoek naar de beste cover aller tijden. U kunt hier alvast tien wereldhits ontdekken die beter bleken dan het origineel.

'Bette Davis Eyes' - Kim Carnes

Kim Carnes stond in 1981 maar liefst negen weken op nummer één in de Amerikaanse hitlijsten met 'Bette Davis Eyes'. Het origineel - compleet met een intro door een big band - stond in 1975 op een album van Jackie DeShannon. Kim Carnes kwam op het idee het nummer te coveren toen co-schrijfster Donna Weiss het nummer vermeldde toen ze met Carnes aan het brainstormen was over haar nieuwe album.

Carnes nam 'Bette Davis Eyes' op in één take, in dezelfde nacht dat John Lennon werd doodgeschoten.

Binnen het jaar stond de versie van Carnes op één in 31 landen en won ze de Grammy voor 'Album van het jaar' en 'Song van het jaar'.

'Girls Just Wanna Have Fun' - Cyndi Lauper

Nog zo'n klassieker uit de jaren 80 is 'Girls Just Wanna Have Fun' van Cyndi Lauper. De song geldt als een van de grootste feministische anthems van de eighties, maar werd eigenlijk geschreven door een man. Robert Hazard schreef het nummer naar verluidt op een kwartiertje in het bad van een motel.

Zijn versie gaat over een vrouwenverslinder, maar Cyndi Lauper gaf het nummer in 1983 een compleet andere betekenis. Ze paste de tekst een beetje aan. In het origineel zingt Hazard 'All my girls have got to walk in the sun', Lauper maakte daar 'I want to be the one to walk in the sun' van en omschreef het nummer als een song "voor alle vrouwen over de hele wereld om onze kracht in herinnering te brengen".

'Ray of Light' - Madonna

Madonna scoorde in 1998 een hit met 'Ray of Light'. Het origineel stond in 1971 op het enige album van het Britse folkduo Curtiss Maldoon, bestaande uit Dave Curtiss en Clive Maldoon.

Danceproducer William Orbit was een grote fan van hun psychedelische nummer 'Sepheryn', waarin in het refrein 'Quicker than a ray of light' werd gezongen. In 1996 nam hij met Christine Leach, het nichtje van Clive Maldoon, een cover van het nummer op. Hij liet die aan Madonna horen, die er 'Ray of Light' van maakte.

Het nummer werd een grote hit maar haalde in Groot-Brittannië niet de nummer één. Die werd toen ingenomen door twee andere covers: 'Under the Bridge' en 'Lady Marmalade' van All Saints.

'Sailing' - Rod Stewart

De een zijn dood is de ander zijn brood, zo ook in de muziekindustrie. 'Sailing' werd in 1972 een flop voor het Schotse duo The Sutherland Brothers Band, Rod Stewart scoorde er drie jaar later een gigantische hit mee.

The Sutherland Brothers Band konden toch een graantje meepikken van het succes van Rod Stewart. Hun single 'Arms of Mary' belandde in 1976 in de hitlijsten.

'Don't Cha' - The Pussycat Dolls

Ook The Pussycat Dolls profiteerden van het ongeluk van iemand anders. In 2005 zette de hit 'Don't Cha' - geschreven door Cee Lo Green - de Amerikaanse burlesquedanseressen op de muzikale kaart. Een jaar eerder was het nummer zo'n gigantische flop voor Tori Alamaze dat ze prompt door haar platenfirma op de keien werd gezet.

Alamaze, een voormalige achtergrondzangeres bij OutKast, was not amused en bombardeerde haar rivales meteen tot 'The Copycat Dolls'.

'Respect' - Aretha Franklin

Aretha Franklin scoorde in 1967 met 'Respect', dat twee jaar eerder door Otis Redding werd uitgebracht. De teksten werden nauwelijks aangepast, en het is dan ook opvallend hoe hetzelfde nummer een totaal andere betekenis krijgt. Otis Redding kroop in de huid van een wanhopige man, die zijn vrouw alles wil geven wat ze maar wil in ruil voor wat respect wanneer hij thuiskomt van het werk.

Aretha Franklin maakte van het nummer een verklaring van een sterke, zelfverzekerde vrouw die het respect eist van haar man. 'Respect' groeide dan ook uit tot de soundtrack voor de feministische beweging in de jaren 60.

'Repect' leverde Aretha Franklin ook twee Grammy Awards op en een plekje in de National Recording Registry van de Library of Congress.

'She's The One' - Robbie Williams

'She's The One' is wellicht een van de meest gekozen nummers voor openingsdansen, met dank aan Robbie Williams. Het origineel stond in 1997 op het vierde album van de Britse band World Party en werd dat jaar bekroond met de Ivor Novello Awards voor songschrijven en componeren, maar het was Robbie Williams die er twee jaar later een hit van maakte.

In de videoclip van het nummer speelt Robbie Williams een ijsschaatser. Hij maakt daarin ook een backflip op het ijs, maar dat is in feite illegaal tijdens wedstrijden figuurschaatsen.

'I Love Rock 'N' Roll - Joan Jett and the Blackhearts

Er waren in feite drie versies nodig om van 'I Love Rock 'N' Roll' een hit te maken. Het Brits-Amerikaanse powerpop trio Arrows bracht het nummer in 1976 tijdens hun wekelijkse muziekprogramma op ITV. Joan Jett was op dat moment op tournee in Groot-Brittannië met haar eerste band The Runaways. Ze zag het optreden, en maakte in 1979 een eigen versie van het nummer. Net zoals bij Arrows werd het een B-kantje.

Drie jaar later nam ze met haar nieuwe band The Blackhearts het nummer opnieuw onder handen, waarna het liefst zeven weken bovenaan de Amerikaanse muziekcharts stond.

In 2002 ondernam Britney Spears een poging om via 'I Love Rock 'N' Roll' haar street credibility wat op te blinken.

'Got My Mind Set On You' - George Harrison

George Harrison was in 1963 de eerste Beatle die voet op Amerikaanse bodem zette toen hij zijn zus Louise ging bezoeken in Illinois. Tijdens zijn reis kocht hij een exemplaar van 'I've Got My Mind Set On You' van r&b-zanger James Ray. The Beatles speelden al een cover van zijn single 'If You Gotta Make A Fool Of Somebody' uit 1961 tijdens hun concerten.

Toen George Harrison in 1987 terugkeerde naar de muziek, koos hij opnieuw voor James Ray. 'Got My Mind Set On You' werd zijn comebacksingle, en gooide daarmee hoge ogen in de hitlijsten. James Ray heeft het alleszins nooit meegemaakt, hij overleed begin jaren 60 aan een overdosis.

'It's Oh So Quiet' - Björk

Het nummer 'It's Oh So Quiet' heeft een lange weg afgelegd voor het door de IJslandse Björk in 1995 tot hit werd gebombardeerd. Het nummer verscheen in 1951 als B-kantje van de single 'Murder, He Says', van de Amerikaanse zangeres Betty Hutton. Zij ging de mosterd halen bij het Duitse liedje 'Und Jetst Ist Es Still' van Horst Winter uit 1948.

Ook de videoclip die Björk bij het nummer maakte, viel erg in de smaak en was goed voor zes nominaties tijdens de MTV Video Music Awards van 1996.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234