Donderdag 13/08/2020

analyse

Betekent vertrek Gundotra het einde voor 'spookstad' Google+?

Vic Gundotra (links) tijdens een Google-evenement in 2013.Beeld REUTERS

Perceptie is alles. Dat Vic Gundotra, de drijvende kracht achter Google+, nu vertrekt bij Google helpt de beeldvorming rond het sociaalnetwerk niet vooruit. Heel wat commentaren en analyses wijzen er alvast op dat Google+ ergens tussen leven en dood zweeft.

De kans dat u Google+ gebruikt om uw vrienden, familie en collega's in te lichten over uw huwelijksplannen of om een selfie van uw voeten op een parelwit strand te posten, is redelijk gering. Facebook, Twitter, Instagram, misschien zelfs Pinterest, maar Google+? Duffere plekken lijken er momenteel niet te bestaan op het internet. Een 'spookstad', zo noemde de New York Times het sociaalnetwerk van Google enkele maanden geleden.

De analyse daar was vrij hard, maar raak: de plus in Google+ is vooral voor Google zelf. Onze 'sociale ruggegraat', zo noemt het bedrijf het eigen sociale netwerk. Dat zou wel eens kunnen kloppen: voor Google is het een manier om zijn gebruikers veel beter te leren kennen en te profileren. Die informatie wordt dan weer gebruikt om heel gericht advertenties op u los te laten. Of zoals de NYT het schreef: sommige analisten zeggen dat Google meer begrijpt over de sociale activiteit van mensen dan Facebook.

Harige spin
Dankzij uw Google+-account - lees: één account die voortaan dienst doet voor alle Google-diensten - weet de internetreus niet alleen wie uw vrienden zijn, maar ook naar welke informatie u op het web zoekt, welke filmpjes u interesseren en - dat moest Google onlangs zelf toegeven - wat er in uw mails staat.

Beeld google

U merkt het zelf: u kan geen Google-dienst meer gebruiken of Google+ wordt u op één of andere manier wel opgedrongen. Ergens wordt Google+ omschreven als "een harige spin die zich voortdurend tussen je Google-gebruikerservaring wringt". "Het doet me een beetje denken aan Microsoft toen het bedrijf Netscape vreesde en besloot om zich dubbel te plooien en al het mogelijke te doen om Internet Explorer aan hun besturingssysteem te verbinden", zo vindt Tim Wu dan weer, een professor aan Columbia Law School die gespecialiseerd is in antitrustwetgeving.

Veel mensen hebben zich op die manier doodgemoedereerd een Google+-account aangemaakt. En bij velen was dat ineens ook de laatste keer dat ze het sociale netwerk bezocht hebben. Dat verklaart waarom Google+ vandaag al 300 miljoen (!) leden telt, maar nog steeds gepercipieerd wordt als een spookstad.

Screenshot van Google+ uit 2011.Beeld REUTERS

"Hou Google+ vreemd"
En toch. Google+ lijkt op een paar jaar tijd ook een kleine kern van hardcoregebruikers te hebben samengebracht die wild zijn van het product. Eén van de signalen daarvoor was de reactie die hoger genoemd stuk teweegbracht bij NYT. Zo fel, dat de krant besloot er een extra stuk aan te wijden. Het signaal dat die mensen wilden geven? "Google als spookstad bestempelen, maakt er niet per se echt een spookstad van. Wij vormen een sterke, levende community en zijn er trots op dat we de 'on-Facebook' zijn." Of iemand anders: "Als deze plaats een spookstad is dan zie ik dode mensen. Tal van bijzonder interessante, hoogopgeleide, getalenteerde, artistieke en grappige dode mensen."

Ook een redacteur van techsite Mashable concludeerde pas nog hetzelfde, die het principe van Google+ omschrijft als een bijenkorf die allemaal kleine bijenkorfjes bevat, "maar waar Google op korte tijd wel teveel honing uit heeft proberen te zuigen". Ook hij kreeg heel wat reacties van mensen die Google+ wel intensief gebruiken. Zijn conclusie: Google+ is wel degelijk een soort community, maar dan wel een ietwat beslotener, 'geekier', vreemder universum dan Facebook. "Laat de populaire kids op 'Faceplant' blijven", stelde één van zijn contacten. "Hou Google+ vreemd."

Vic Gundotra.Beeld REUTERS

Zombie
Tenminste: als het sociale netwerk het vertrek van Vic Gundotra overleeft. De signalen daarvoor zijn niet al te best. Hoewel het bedrijf expliciet heeft gemeld dat Gundotra's vertrek "geen impact heeft op de Google+-strategie", vernam nieuwsblog TechCrunch van interne bronnen dat het bedrijf Google+ niet langer beschouwt als een product - dus als een netwerk dat concurreert met Facebook en Twitter - maar wel als een 'platform', waarvan de andere diensten gebruik zullen maken. De verplichte integratie in nieuwe Google-producten zou volgens de bronnen van TechCrunch wel wegvallen.

In die context zou de herschikking van de Google-teams passen, waarbij mensen momenteel vanuit de Google+-ploeg naar Android worden doorgeschoven. Eén TechCrunch-bron bestempelt Google+ niet daarom als 'officieel dood', wel als een 'zombie': "Wanneer je de baas ontslaat en alle middelen wegneemt, dan is dat de enige mogelijke omschrijving."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234