Donderdag 13/08/2020

Open briefvan een schooldirecteur

Beste meneer Ben Weyts, voor wie neemt u ons eigenlijk?

Vanaf 2 juni zouden ook de kleuters terugkeren naar school. Schooldirecteur Tim Stiers schrijft een vlammende open brief naar minister van Onderwijs Ben Weyts. Beeld Photo News

Tim Stiers is directeur van GO! basisschool Hof Pepijn in Landen.

Beste meneer Ben Weyts,

Als directeur van een basisschool met 535 leerlingen heb ik de voorbije periode samen met mijn team mijn uiterste best gedaan om met uw verwachtingen en die van de onderwijspartners om te gaan. 

Dankzij een wendbaar en flexibel team schakelden we in no time om naar afstandsonderwijs. We combineerden dit met het organiseren van noodopvang en zorgden dat ouders uit de cruciale sectoren konden blijven werken, terwijl wij hun kinderen in de watten legden op school. We motiveerden ouders en leerlingen om het afstandsonderwijs te laten werken. Als directeur werkte ik de weekends door. Het was het mij nooit te veel om tot ’s avonds laat kaders te ontwikkelen, nieuwe planningen uit te schrijven, filmpjes te maken en personeel en ouders te voorzien van correcte communicatie. 

Na de paasvakantie ontwikkelde u samen met de onderwijspartners preteaching en opnieuw werd het schakelen en bijsturen. U maakte het ons niet gemakkelijk door steeds eerst de media in te lichten en nadien pas het werkveld te informeren over de wijzigingen. Dat zorgde er nogmaals voor dat ik vaak bij nacht en ontij aan de slag was om ouders en personeelsleden correct te informeren. 

Maar geen probleem, we bleven onze rol als motivator spelen, in de eerste plaats voor onze leerlingen. Bovendien zochten we zelf naar laptops en tablets om iedere leerling te kunnen laten genieten van afstandsonderwijs. (Van uw 10.000 laptops heb ik er overigens geen gezien in mijn school.)

Wat later bereidde u samen met de onderwijspartners het exitscenario voor het onderwijs voor. Voor de zoveelste keer werden weer eerst de media ingelicht en moest ik als schooldirecteur, net zoals iedereen, de nieuwe richtlijnen vernemen via de pers. Samen met het wendbare team begonnen we met de voorbereiding van de heropstart van onze school. 

We lieten klassen verhuizen, want de GEES wil social distancing in de lokalen en op de speelplaats; we brachten signalisatie aan en organiseerden eenrichtingsverkeer in de gebouwen, we kochten handgel, desinfecterende gel, mondmaskers, koortsthermometers, face shields en ga zo maar door. We lieten leerkrachten van klas veranderen, we bepaalden essentiële doelen voor het eerste, tweede en zesde leerjaar en tussendoor zetten we noodopvang op poten en hielden we het onderwijs op afstand draaiende. We ontwikkelden een nieuwe procedure voor het brengen en ophalen van de kinderen, we schreven een poetsschema uit zodat tweemaal per dag alle contactpunten gereinigd worden en ieder lokaal dagelijks nat gepoetst wordt. Dit alles met een team waarvan ook collega’s zich in een risicogroep bevinden en dus enkel van thuis uit kunnen werken. Geen enkel probleem, want we werkten weer eens een weekend door, offerden onze avonden op en gingen er met volle moed tegen aan. We zijn wendbare en zelfsturende teams.

Amper drieënhalve lesdagen later. U maakt een evaluatie. U verkondigt dat het onderwijsveld aangeeft dat we meer klassen kunnen openen. U vergeet erbij te vermelden dat we ook aangaven dat dit enkel kon als de veiligheidseisen soepeler werden (lees: social distancing in de klas). Samen met die onderwijspartners beslist u plots álle leerlingen naar school te halen.

Bij veel ouders en kiezers bent u de held, maar in het onderwijsveld bent u zeer ongeloofwaardig. Voor wie neemt u ons eigenlijk? Zonder schroom verkondigt u met de onderwijspartners dat er nu twintig leerlingen in een klas kunnen in de lagere school. Waar zijn die scholen met klaslokalen van meer dan 80 vierkante meter? Bent u samen met die onderwijspartners al eens in een school geweest de laatste tijd? Hadden u en de GEES dit niet een week eerder kunnen bedenken? En ook nu weer komt u met uw nieuwe plan eerst in de media en daarna naar het onderwijsveld. Of zullen de regels nog eens tien keer wijzigen vooraleer het 2 juni is? U doet dat ook nog eens in een verlengd weekend, want dan hebben de directeurs tijd om alles aan te passen.

Ja, ook wij in het onderwijsveld zijn heel blij dat alle kinderen terug naar school kunnen komen. Dit scenario hadden wij al bedacht in de paasvakantie – maar wie luistert er naar ons?

Beste minister, ging u ons beroep niet opwaarderen? Hebt u er al eens aan gedacht om de directeurs basisonderwijs beter te ondersteunen? Was er geen masterplan in Vlaanderen voor het basisonderwijs? Al jaren moeten we horen dat we in het onderwijs staan voor de vele vakantiedagen.

Premier Sophie Wilmès bezocht onlangs een ziekenhuis in Brussel en het verzorgend personeel keerde haar de rug toe. Ik vrees dat het onderwijzend personeel niet eens naar buiten zal komen als u op bezoek komt.

Maar ik kruip opnieuw met volle moed en met 150 procent enthousiasme achter mijn laptop om het beste plan ‘Heropstart 2.0' uit te schrijven. Om zo mijn leerlingen maximaal op school te krijgen. Ik zal opnieuw mijn wendbaar team enthousiasmeren om hier nog maar eens hun schouders onder te zetten. En dat doen we niet voor u en niet voor de onderwijspartners maar wel voor onze 535 leerlingen en hun ouders! 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234