Donderdag 09/12/2021

Beste lezer,

Jawel, De Morgen is nog altijd een krant. Maar dan wel een krant die altijd en overal bij u is. Die u kunt lezen op papier of op tablet, op smartphone of op laptop, aan de keukentafel of op het perron. Zelfs die wat langere politieke analyse kunt u nu doornemen op uw smartphone, terwijl u staat te wachten in de veel te lange rij aan de kassa van de supermarkt.

Dat is geen kleine, nieuwe stap in het bestaan van De Morgen. Het is een totale ommezwaai in de manier waarop we onze vaak creatieve en originele manier van schrijven, fotograferen en ontwerpen aanbieden. Elk artikel, elke foto, elk groots project wordt nu niet alleen uitgewerkt in functie van hoe het er op papier zal uitzien, maar ook in functie van hoe u het leest op tablet en smartphone.

Begrijp ons niet verkeerd. We houden van papier. U ook trouwens, want de verkoopcijfers van De Morgen zitten in de lift. Ook al voorspelden doemdenkers tien jaar geleden dat kranten vandaag uitgestorven zouden zijn. Die krant uit de brievenbus halen, die voorpagina bekijken, dat papier openslaan en daar een lange analyse van Yves Desmet ontdekken, of een reportage van Douglas De Coninck, of een column van Griet Op de Beeck, Hugo Camps of Hans Vandeweghe... daar kan geen gevoel tegen op.

Daarom ook dat we fors investeerden in die papieren krant. Onze beste art-directors zorgden voor een nieuwe look & feel die meer aansluit bij de tijd van vandaag en in lijn ligt met wat we op de website wilden doen. Het voormalige M-katern gaven we een nieuwe naam: Cult. Het wordt de dagelijkse bijbel voor iedereen met een hart voor muziek, film, expo, theater. En we kozen voor een kleiner formaat, dat je makkelijk kunt meenemen op de trein, in de wagen, in de stad. Ook de literatuurbijlage 'Boeken' en de weekendbijlages 'Zeno' en 'Cult. Weekend' verschijnen op dat handige formaat.

Maar dat onderzoeksverhaal dat een maatschappelijk debat wordt of die column van Marc Didden moet u ook kunnen lezen als u de krant niet bij u hebt. En dat kan nu, tijdens de lunchpauze op de desktopcomputer, bij een koffie op de tablet, voor of na een concert op de smartphone. Omdat u daar als abonnee recht op hebt. Daarbovenop bieden we u op onze website de beste artikels uit de Volkskrant en The New York Times. En als abonnee kunt u al die artikels delen met uw vrienden op alle mogelijke sociale media.

Bovendien hopen we dat hiermee ook een nieuw publiek goesting krijgt in de unieke, ja soms tegendraadse journalistiek van De Morgen. Want dagelijks bereiken we 200.000 unieke bezoekers op onze website, vaak jonge mensen, die ons komen bezoeken via Facebook of Twitter, maar daar nog geen 10 procent vonden van wat we allemaal te bieden hebben. Die mensen kunnen nu, na een gratis proefperiode, een abonnementsformule kiezen waardoor ze de doorwrochte artikels van De Morgen overal kunnen lezen.

Daarmee zet De Morgen, die zoals oud-hoofdredacteur Jules Hanot het vorig weekend in de krant omschreef 'van overleven een kunst heeft gemaakt', vandaag een van de belangrijkste stappen in haar 36-jarig bestaan. We zullen meer dan ooit het soort reportages, analyses en interviews brengen waarvoor De Morgen in 1978 in het leven werd geroepen - als tegenwicht voor wat overal elders wordt gezegd en geschreven. Maar we doen dat in de lay-out, op het formaat en op alle platformen waarvan de moderne lezer dat in 2015 van ons verwacht.

De redactie

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234