Dinsdag 26/01/2021

'Beste Albert komt eraan'

Waarom Niels Albert de voorbije weken geen poot aan de grond kreeg? Eén groot mysterie. Tot afgelopen zondag, in Zonhoven. Ploegtrainer Paul Ponnet: 'Hij zit perfect op schema. Wees gerust: de allerbeste Albert komt eraan.'

"Ik geef toe dat ik te veel mijn eigen zin heb willen doordrijven. Ik heb een fantastische entourage. Die mensen moet ik meer vertrouwen. Soms hang ik te veel de koppige ezel uit en dan loop ik tegen een muur aan. Ik moet meer leren luisteren."

Niels Albert legde zondag dan toch eindelijk de vinger op de wonde bij Sporza-radiocollega Carl Berteele, nadat hij zich wekenlang in een nevel van mysterie had gehuld. Zonder de dingen echt bij naam te noemen verwees hij ondubbelzinnig naar zijn erbarmelijke, resultaatarme zomer, waarin hij iets te veel de teugels vierde en op de weg de solide basis vergat te leggen voor een sterke seizoenstart in het veld. Met alle gevolgen van dien.

Raderwerk

Maar er was meer. Ook de nieuwe samenwerking met Paul Ponnet, ex-trainer van onder meer Bart Wellens en sinds afgelopen zomer verbonden aan de ploeg (dus niet specifiek aan de renner Albert), kwam wat moeizaam op gang. Inmiddels wijzen alle neuzen weer in dezelfde richting en krijgt Ponnet het volste vertrouwen. Tenslotte verdiende hij de voorbije 2,5 jaar ook zijn strepen binnen de BKCP-familie, door Philipp Walsleben opnieuw met zijn oude niveau te laten aanknopen.

Ponnet zelf is er trouwens van overtuigd dat de trein Albert na de SP-cross in Zonhoven definitief vertrokken is.

"Niels zit perfect op schema. Alleen de zeges ontbreken vooralsnog", stelt hij. "Er is niks fundamenteels fout, het gaat slechts om details. Wees gerust: de allerbeste Albert zit eraan te komen. Het doel is uiteraard om een zo sterk en regelmatig mogelijk seizoen te rijden, maar vooral ook om top te zijn in januari-februari, de periode waarin de truien worden verdeeld en de klassementen in hun beslissende plooi worden gelegd.

"Het traject dat we volgen om die doelen te bereiken, is zeker oké. Alleen de precieze afstelling van het raderwerk vergt wat tijd. Niet verwonderlijk. Bij Walsleben heeft het twee jaar geduurd vooraleer alles klopte."

In casu Albert gaat het onder meer om zijn start en zijn explosiviteit. Twee factoren waar de jongste crossen inderdaad al flink wat progressie op zat. "We zijn ermee bezig", verzekert Ponnet.

100 procent

Dat Albert de opgelopen achterstand bij aanvang van de lopende veldritcampagne in een minimum van tijd wilde ophalen? "Logisch", vindt Ponnet dat. "Niels is een harde werker, een gedreven kerel. Soms zelfs iets té gedreven. Je kunt met de auto 105 km/u willen rijden waar 100 km/u volstaat, maar voor je het weet is het kwaad geschied. Met het tentoonspreiden van ambitie en werkijver is hoegenaamd niets mis. Alleen zorgde het de voorbije weken voor wat gebrek aan frisheid. En die heb je nodig in het moderne veldrijden, waar een nivellering naar boven plaatsvond.

"Tegenwoordig beperkt de cross zich niet meer tot duels, maar kunnen zeven, acht renners de wedstrijd naar hun hand zetten. Ook dat verklaart voor een deel waarom het tot dusver zo moeilijk winnen was voor Niels. Om het kleine verschil te maken, moet je echt 100 procent zijn. Maar zoals gezegd: de kentering is ingezet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234