Woensdag 14/04/2021

Bertrand Tavernier trekt naar Louisiana voor zijn film 'In the Electric Mist'

undefined

'Het niét over Katrina hebben zou arrogant geweest zijn'

In de Amerikaanse thriller 'In the Electric Mist' zit politiedetective Dave Robicheaux (vertolkt door Tommy Lee Jones) achter een seriemoordenaar aan. Maar er is natuurlijk veel meer aan de hand, want anders had Bertrand Tavernier zich nooit tot dit Amerikaanse filmavontuur, dat zich afspeelt in Louisiana laten verleiden.

door Jan Temmerman

BRUSSEL l De Amerikaanse schrijver James Lee Burke heeft verschillende romans geschreven waarin Robicheaux de hoofdrol speelt. Bertrand Tavernier, groot bewonderaar van de Amerikaanse literatuur en kenner van de Amerikaanse cinema, weet precies waarom hij heeft gekozen voor 'In the Electric Mist with Confederate Dead'.

Bertrand Tavernier: "Omwille van generaal John Bell Hood (een personage uit de Amerikaanse Burgeroorlog, dat in de dromen/hallucinaties van sommige personages opdruikt - JT). Het idee van de 'ontmoeting' tussen Robicheaux en John Bell Hood stond mij heel erg aan, namelijk het idee dat heden en verleden naast elkaar bestaan in Louisiana. Le passé est quotidien. Het feit dat de overheidshulp voor de dijken indertijd door Reagan en Bush geschrapt werd, heeft de overstroming van New Orleans mogelijk gemaakt. De misdaden van het heden bestaan omdat men weigert naar het verleden te kijken. Dat is ook de obsessie van Burke, want dat komt in veel van zijn boeken steeds terug. Het is zoals in die beroemde uitspraak: 'Wie het verleden vergeet, is gedoemd het opnieuw te beleven'.

Dit is niet de eerste keer dat u een Amerikaanse roman verfilmt. In 1981 was er bij voorbeeld 'Coup de Torchon', naar het boek 'Pop. 1280' van Jim Thompson. U hebt toen, met goed gevolg, tijd en locatie verplaatst van het Amerikaanse Zuiden naar de Franse kolonie Senegal, vlak voor de Tweede Wereldoorlog.

"Ja, maar een dergelijke adaptatie was hier onmogelijk. In Coup de Torchon ging het onder meer over racisme en kolonialisme, maar dat bestond in Alabama of Georgia net zo goed als in Afrika. In deze roman van James Lee Burke zit, op een organische manier, de geschiedenis van de staat Louisiana verweven: de secessieoorlog, de burgerrechtenbeweging, de verhouding tussen het Noorden en het Zuiden van de VS... Die specifieke elementen zijn nergens anders te vinden. Dus waarom tijd verliezen met het zoeken naar een transpositie, terwijl dit verhaal en de personages op zichzelf al zo interessant en opwindend zijn."

U hebt 'In the Electric Mist' zelfs gedraaid in New Iberia, de plaats waar ook het boek zich situeert.

"Van zodra ik zei dat ik in Louisiana ging draaien, dacht iedereen dat ik naar New Orleans zou gaan. Niet dus. Ik wou mij laten voeden door de realiteit van New Iberia, waar ik samen met Burke, die daar trouwens woont, de verschillende decors heb kunnen repereren. Ik heb daar op veel verschillende locaties gedraaid: in de restaurants, in het kantoor van de sheriff... In de gang naar dat kantoor hangt het vol met foto's van de vroegere sheriffs, waaronder tot mijn grote verbazing ook het portret van een vrouwelijke sheriff. Ik heb in New Iberia ook twee bizarre zaken gevonden, die ik jammer genoeg niet in de film heb kunnen verwerken, namelijk een reconstructie van de Grot van Lourdes én een standbeeld van de Romeinse keizer Hadrianus. Geen idee hoe dat beeld daar terechtgekomen is. In de film is er wel een formidabele tirade van Balboni, het personage van John Goodman, die roept: 'Bende klootzakken, jullie hebben nooit de grootsheid van het Romeinse Rijk begrepen' (lacht). Volgens mij is dat citaat uit het boek van Burke gelieerd aan de aanwezigheid van dat beeld in de straten van New Iberia."

U hebt in dit geval de roman wel geactualiseerd, want het filmverhaal situeert zich na de destructieve doortocht van orkaan Katrina.

"Ik kon onmogelijk, tussen een bevolking die zich door iedereen en vooral door hun eigen regering in de steek gelaten voelt, een film gaan draaien over een personage dat ze daar allemaal kennen, namelijk politiedetective Dave Robicheaux, en dan doen alsof die hele Katrinatoestand mij kon gestolen worden. Dat zou ik biezonder arrogant gevonden hebben. James Lee Burke vond het zelf een formidabel idee om het in deze film ook over Katrina te hebben. Ik heb ook politiemensen ontmoet om hen te vragen of de toevoeging van Katrina volgens hen iets zou veranderen aan de mechanismen van corruptie, machtsmisbruik, prostitutie en geweld waar het boek over gaat. En hun antwoord was: 'Integendeel! De situatie is alleen maar erger geworden'. Eén voorbeeld: de bordelen mogen misschien vernield zijn, maar de toevloed van arbeiders die de schade komen opkuisen, heeft voor andere vormen van prostitutie gezorgd. Een ander voorbeeld: in het boek houdt de locale gangsterbaas Balboni zich onder meer met de trafiek van porno bezig. Dat vond ik, door de opkomst van internet, een beetje gedemodeerd en dus niet erg geloofwaardig. Ik vond het interessanter om hem te laten sjoemelen met de hulpfondsen van de regering. Dat maakt hem nog verschrikkelijker, want nu steelt hij van de armen die alles verloren hebben."

Het idee dat de misdaden van het verleden in het heden blijven spoken, stond ook centraal in de film 'Lone Star' van regisseur John Sayles uit 1996.

"Ja, prachtige film, die ik heel erg bewonder."

Ik dacht daaraan omdat John Sayles nu zelf een rolletje speelt in uw film.

"En dat is niet toevallig. Het is een soort hommage aan een regisseur, die erin geslaagd is vier of vijf van de interessantste Amerikaanse films te maken, zoals Matewan, Passion Fish en City of Hope. Ik hou heel erg van die man en onze samenwerking hier is uitstekend verlopen, ook al moest hij een verschrikkelijke filmregisseur spelen (lacht)."

Uw versie van 'In the Electric Mist', die op het Filmfestival van Berlijn getoond werd, is zo'n 15 minuten langer dan de versie van de Amerikaanse producent. Waar zitten de verschillen?

"Ik kan daar, op straffe van boete, geen commentaar op geven en het interesseert mij ook niet. Het maakt deel van onze afspraak . Er was een meningsverschil, we zijn tot een vergelijk gekomen et voilà. In Noord-Amerika komt de film niet in de bioscopen, maar hij wordt daar wel op dvd uitgebracht. In de rest van de wereld wordt In the Electric Mist in mijn versie in roulatie gebracht. Ik ben tevreden met dat akkoord."

In the Electric Mist wordt vanavond, in aanwezigheid van regisseur Bertrand Tavernier, in avant-première voorgesteld in UGC De Brouckère in Brussel om 19u30. De film draait vanaf woensdag 22 april in de bioscopen.

Bertrand Tavernier:

De misdaden van het heden bestaan omdat men weigert naar het verleden te kijken

n Bertrand Tavernier (midden) met Tommy Lee Jones (rechts): 'Het feit dat de overheidshulp voor de dijken indertijd door Reagan en Bush geschrapt werd, heeft de overstroming van New Orleans mogelijk gemaakt.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234