Donderdag 20/01/2022

Bert De Beul geeft glans aan de werkelijkheid

Expo l

Het Eupense IKOB (Internationales Kunstzentrum Ostbelgien, dat onder de bezielende leiding staat van kunstenaar-directeur Francis Feidler) organiseert mooie tentoonstellingen met overwegend Belgische kunstenaars. In het verleden werden knappe expo's gerealiseerd met onder anderen Jacques Charlier en Lili Dujourie. Morgen opent IKOB een solotentoonstelling van de Gentse schilder Bert De Beul, die ooit nog curator was in het MuHKA onder de vleugels van Flor Bex. Bert De Beul kreeg in het begin van de jaren negentig succes, toen de revival van min of meer figuratieve schilderkunst in alle hevigheid woedde. Heel veel kunstenaars schilderden toen op een vrij wazige manier en door toedoen van een onnauwkeurige criticus werden de veelal in Antwerpen verblijvende en werkende schilders allemaal in het hokje 'Antwerpse Grijze School' gestopt, lichtjes knipogend naar de bekendste schilder van de bende, Luc Tuymans. Op basis van dit ongenuanceerde etiket werden veel collega's van Tuymans op een onterechte manier van de kunstbaan gekegeld.

Bert De Beul (1961) maakt schilderijen die niets met de picturale productie van Luc Tuymans gemeen hebben, een gebruik van figuratieve taal die verzonken blijft in een niet directe visuele herkenning uitgezonderd. De schilderkunst van De Beul is, in tegenstelling tot die van Eddy de Vos, Guy Vanbossche of Luc Tuymans, als uiterst esthetisch te bestempelen. De Beuls doeken bekoren in eerste instantie door hun bevallige thema's en broos kleurgebruik en veel minder door hun inhoud. De Beul schildert over zijn stillevens steevast een wat onscherp en wazig ogend gordijn, zodat de toeschouwer zich als het ware mentaal moet verplaatsen naar de plek waar de schilder zijn werken heeft gedroomd. De formaten van zijn schilderijen zijn relatief klein en alluderen in stilistisch oogpunt wel op de romantiek. De befaamde Duitse schilder Gerhard Richter schildert ook wel eens op het eerste gezicht onschuldige boekettaferelen of huiselijke situaties, maar wringt dit soort schilderkunst tussen zijn vele abstracte experimenten, zodat hij het publiek duidelijk maakt dat schilderkunst vandaag niet meer gebaat is met opsplitsingen tussen abstract en figuratief. Bert De Beul ondervindt echter geen nood om de schilderkunst fundamenteel te bevragen, zijn streven blijft haperen bij de manier waarop de individuele toeschouwer zich bewust wordt van een schilderij dat als een artificieel nabeeld functioneert van de waargenomen werkelijkheid. De Beul geeft die werkelijkheid opnieuw een glans zonder daarbij te vervallen in een fotorealistische benadering. Over het wazig schilderen van figuratieve motieven vloeiden al liters inkt, maar één ding staat vast: de schilderkunst van Bert De Beul bevraagt de actuele schilderkunst vanuit het oogpunt van het uiterst verleidelijk in de verf zetten van de wereld.

(LL)

Info: de tentoonstelling loopt nog tot 3 oktober (van dinsdag tot vrijdag van 13 tot 18 uur en tijdens het weekend van 14 tot 18 uur) in IKOB, Loten 3 in Eupen. Inlichtingen: 087/56.01.10. of www.ikob.be.

Berlinde De Bruyckere in Zwitserse topgalerie

Haar deelname aan de centrale tentoonstelling van de Biënnale van Venetië vorig jaar bracht de carrière van Berlinde De Bruyckere (1964) in een ware stroomversnelling. Komende vrijdag opent zij een expo in een van de prestigieuste galeries ter wereld, Hauser & Wirth in Zürich. Met haar sensationele aan elkaar genaaide poppen en paarden weet ze de gevoelens over leven en dood, onschuld en wreedheid, en oorlog en vrede op een theatrale manier te evoceren. De carrière van De Bruyckere neemt een ontzettende vaart zonder substantiële hulp van de overheid, maar vooral door toedoen van een belangrijke galerie zoals Arte Continua in San Gimignano, die haar werk ten gepaste tijde introduceerde bij Francesco Bonami, de directeur van de vorige Biënnale van Venetië. Wie nog reisplannen koestert richting Zwitserland of Italië heeft er alvast een interessante tussenstop bij.

(LL)

Info: Expo Berlinde De Bruyckere loopt nog tot 9 oktober (van dinsdag tot vrijdag van 12 tot 18 uur en op zaterdag van 11 tot 16 uur) in galerie Hauser & Wirth, Limmatstrasse 270 in Zürich. Inlichtingen: 0041-44/446.80.50 en www.ghw.ch/tunnel.php.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234