Donderdag 02/12/2021

Berlusconi zet bouw controversiële dam Venetië door

Volgens tegenstanders zal 'Mozes-dam' lagune omvormen tot dode vijver

Brussel / Venetië

Eigen berichtgeving / Reuters

De werkzaamheden aan een controversiële dam in Venetië gaan toch door. De Mozes-dam, die de kanaalstad tegen overstromingen moet beschermen, stuit op weerstand bij milieuexperts en bij de burgemeester van Venetië. Maar premier Silvio Berlusconi stelt dat ze tegen 2011 af moet zijn.

Het heeft bijna veertig jaar geduurd, maar de knoop over de definitieve 'redding' van Venetië is eindelijk doorgehakt. Als sinds het ontstaan van de lagunestad in de 15de eeuw heeft Venetië regelmatig af te rekenen met lichte tot matige overstromingen. Toen een gigantische zondvloed in 1966 de huizen van 5.000 mensen wegveegde, besloot de stad te gaan werken aan een afdoende bescherming tegen het watergeweld dat vanuit de Adriatische Zee de Venetiaanse kanalen binnenstroomt.

Studiewerk en gepalaver over verschillende voorstellen namen ruim dertig jaar in beslag. Ondertussen, volgens experts onder invloed van klimaatsveranderingen, rees het water in Venetië bij elke overstroming hoger. Nu is het al gewoon dat zelfs San Marco in de winter onder water staat. Momenteel staat de stad 200 dagen per jaar deels onder water, terwijl dat in het begin van de eeuw zeven dagen was. Tussen 1993 en 2002 werd de stad vijftig keer door springtij overspoeld, terwijl dat maar tien keer gebeurde tussen 1923 en 1932.

Pas in 2004 is uiteindelijk de eerste steen van het progetto Mose gelegd. Het project, waarvan de naam verwijst naar Mozes die de Rode Zee uiteendreef, bestaat uit dammen onder water die de stad afschermen tegen het wassende zeewater. Zo'n 79 beweeglijke dammen zullen op de bodem van de lagune worden vastgemaakt langs een beweeglijke dijk. Bij hoog tij kan die omhoogdrijven om de watervloed af te weren. De dammen zijn 20 meter breed en 28 meter hoog en komen op de plek te liggen waar de Venetiaanse lagune overgaat in de Adriatische Zee.

Volgens WWF Italië zal de dam echter meer kwaad dan goed doen, omdat ze ervoor zal zorgen dat de lagune een soort afgesloten en dus dode vijver zal worden. De milieuorganisatie stelt dat er betere en goedkopere oplossingen zijn. Zo zou het volgens WWF-experts wenselijker zijn dat cruiseschepen de stad niet meer kunnen binnenvaren en dat de vrachthaven gesloten wordt.

Andere critici vinden vooral de kosten te hoog in vergelijking met de sporadische waterschade. Aanvankelijk was Mose geraamd op 2,3 miljard euro, maar ondertussen kost het project al 4,5 miljard.

Om al die redenen is ook de Venetiaanse burgemeester, Massimo Cacciari, fel gekant tegen de constructie. Begin deze maand blokkeerde een groep andersglobalisten de werkzaamheden. Ze noemen het project een 'ecomonster' en zeggen dat het de lagune opvreet.

Berlusconi heeft evenwel geen oren naar die argumenten en kondigde woensdag aan dat "nu alle twijfels weg zijn" en dat de werkzaamheden zeker af zullen zijn in 2011. "Er is geen weg terug", aldus de premier.

(BDB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234