Dinsdag 22/10/2019

Berlinale opent met western ‘True Grit’

Van zijn kant heeft festivaldirecteur Dieter Kosslick aangekondigd dat dit ‘een kleinere, maar meer gewaagde editie’ zal worden. In de Panorama-sectie wordt het uitkijken naar de reacties op de internationale vuurdoop van Bullhead (Rundskop), de debuutfilm van Michaël R. Roskam.

Onder leiding van Kosslick probeert de Berlinale, die over een werkingsbudget van 19,5 miljoen euro beschikt, meestal een mooi evenwicht te bewaren tussen Hollywoodfilms, voor de bijbehorende glitter en glamour op de rode festivalloper, en het meer artistieke, zwaarwichtige en al dan niet geëngageerde filmwerk van de ‘independents’ uit zowat alle windstreken. Dit jaar lijkt de balans meer naar die indie-richting over te hellen.

Net als True Grit zal ook een andere Oscarfavoriet, namelijk The King’s Speech met Colin Firth, Geoffrey Rush en Helena Bonham Carter, in Berlijn gepresenteerd worden, maar dit gebeurt telkens buiten competitie. Wél in de running voor een Gouden of Zilveren Beer zijn onder meer de Britse Shakespeare-adaptatie Coriolanus met Ralph Fiennes, Gerard Butler, Vanessa Redgrave en ook de Belgische actrice Lubna Azabal, de Franse komedie Les femmes du 6ème étage met Fabrice Luchini, Sandrine Kiberlain en Carmen Maura, en de Amerikaanse Wall Street-thriller over de financiële crisis Margin Call met Kevin Spacey, Demi Moore en Jeremy Irons. In totaal zijn zestien van de circa twintig films in competitie wereldpremières, waaronder ook nieuw werk van de Hongaarse cultregisseur Béla Tarr, de Koreaan Lee Yoon-ki en de Iraanse cineast Asghar Farhadi.

Arthousecircuit

In de officiële selectie zullen ook drie films in 3D worden gepresenteerd, maar het opmerkelijke is dat het hier niet om commerciële blockbusters gaat, maar om films die meer in het arthousecircuit thuishoren. Zo is er de documentaire Cave of Forgotten Dreams van de Duitse cineast Werner Herzog, die de exclusieve toestemming kreeg om de prehistorische tekeningen in de grotten van Chauvet, in het zuiden van Frankrijk, te gaan filmen. Zijn landgenoot Wim Wenders draaide ook een documentaire in 3D, namelijk Pina over de Duitse choreografe en danseres Pina Bausch, die het woord ‘Tanztheater’ zou gelanceerd hebben. Vlak vóór Wenders aan de docu over haar leven en werk zou beginnen, overleed de 68-jarige Pina Bausch in 2009 aan kanker. En dus moest de regisseur voor een totaal andere invalshoek kiezen. Hij deed dat onder meer door haar dansers mee de straat op te nemen en hen daar in 3D te filmen in de industriële decors van Wuppertal, de thuisbasis van Bausch. En door de dansers te ondervragen over Pina. Hun antwoorden kwamen er in de vorm van gebaren en dansbewegingen, net zoals de choreografe dat zelf ook deed toen ze met haar dansensemble aan een nieuw project begon en hen allerlei vragen stelde over hun personages.

Hoop en hype

De derde 3D-film is Les contes de la nuit, de nieuwe animatiefilm van de Franse regisseur Michel Ocelot, bekend van Kirikou et la sorcière en Azur et Asmar. In zijn nieuwe project gebruikt hij onder meer ook de zogenaamde silhouette-animatie, die door de Berlijnse cineaste Lotte Reiniger in het begin van vorige eeuw geïntroduceerd werd.

In de marge van de Berlinale wordt er op de European Film Market (EFM) en in samenwerking met het vakblad The Hollywood Reporter ook een debat georganiseerd onder de titel ‘3D - Fab or Fad?’, om de toekomst van deze stereoscopische technologie te analyseren en daarbij ‘the hope from the hype’ te (onder)scheiden.

De 61ste Berlinale omvat ten slotte ook een hommage aan de wereldberoemde Zweedse theater- en filmregisseur Ingmar Bergman.

Bij de traditionele en prestigieuze festivalsponsors (zoals L’Oréal Paris, BMW en Hugo Boss) heeft zich dit jaar ook het bedrijf Entega gevoegd, leverancier van groene energie. De samenwerking moet er onder meer voor zorgen dat de Berlinale zijn CO2-voetafdruk substantieel kan reduceren.

Iraans jurylid Jafar Panahi in de gevangenis

De jury voor de Gouden en Zilveren Beren wordt dit jaar voorgezeten door actrice Isabella Rossellini, maar zij zal het met één jurylid minder moeten doen. Kort nadat hij door de Berlinale uitgenodigd werd als jurylid, werd de Iraanse filmmaker Jafar Panahi in zijn land veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar en kreeg hij ook nog eens een beroepsverbod van 20 jaar opgelegd.

Bij wijze van steun aan Jafar Panahi, die niet als jurylid vervangen werd, zal de Berlinale daarom in elke festivalsectie een film van hem vertonen, waaronder The White Balloon/ Badkonak-e Sefid (Caméra d’Or in Cannes), The Circle/Dayereh (Gouden Leeuw in Venetië) en natuurlijk ook Offside, waarvoor hij 2006 in Berlijn bekroond werd met de Zilveren Beer.

Daarnaast zal er door de Berlinale Talent Campus op 17 februari ook een paneldiscussie georganiseerd worden, onder de titel ‘Censored Cinema’, waaraan onder anderen zal deelgenomen worden door Iraanse filmmakers zoals Rafi Pitts, die vorig jaar in Berlijn zijn film The Hunter/Shekarchi in competitie heeft gepresenteerd.

‘Bullhead’ in Berlijn

In de Panoramasectie zal, onder de Engelstalige titel Bullhead, ook de ophefmakende debuutfilm Rundskop van Michaël R. Roskam in internationale première vertoond worden. Het blijkt meer dan 10 jaar geleden dat er nog eens een Vlaamse film in dat festivalluik werd geselecteerd. Aan de Panoramaselectie is geen echte competitie verbonden, maar de films maken wel kans op een Publieksprijs. Daarnaast komt Rundskop/Bullhead ook in aanmerking voor de Label Europa Cinemas Award en de Fipresci-persprijs.

Voor Berlijn werden ook nog twee Vlaamse kortfilms geselecteerd, namelijk Back by 6 van Peter Connelly (in de Berlinale Shorts Competition) en Land of the Heroes van Sahim Omar Kalifa (in het Generation K-programma).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234